Programplaner og emneplaner - Student
MINF6100 Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nation, State, and the Multi-national Society
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltningÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.
Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- kunnskap om sammenhengen nasjon, stat og integrasjonsproblematikk
- innblikk i motiver for forskjellige oppfatninger av grenser og grensetrekning
- innsikt i sammenhengen mellom nye minoritetskulturer og den opprinnelige majoritetskultur
- forståelse for debatten om integrasjon, parallellsamfunn og «Leitkultur»
Ferdigheter
Studenten
- kan argumentere for forskjellige syn på nasjon, nasjonsdannelse og stat
- har evne til å se forskjellige sider og praksiser i utførelsen av statlige grenseregimer
- har kompetanse til å se utfordringer og muligheter knyttet til nye befolkningssammensetninger og den demokratiske samtalen
Generell kompetanse
Studenten
- forstår betydningen av den enkeltes identitet knyttet til nasjon
- forstår politiske og etiske konsekvenser av stat og grenser
- forstår migrasjonens sosiale og kulturelle virkninger i det flernasjonale samfunn
Arbeids- og undervisningsformer
Samlinger, med forelesninger og diskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 5 timer.
Hjelpemidler ved eksamen
The course will address sustainability from a societal perspective. Societal institutions, technical infrastructures, and culture constitute frames within which practices evolve. The course will provide the candidates with perspectives for critically analysing the role these societal frames have in inhibiting and enabling a transition towards sustainability, and for engaging in constructive discussions of how sustainable practices can be facilitated at a societal level. Cases will be used to stimulate interdisciplinary investigation of these issues. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.
The course will address the following, non-exclusive list of themes:
-
- Predominant economic systems and alternatives, including circular economy
- Human-centric world views and alternatives, including more-than-human perspectives
- The cultural and political properties of technological systems and their role in societal exclusion and inclusion
- The interplay between algorithms and social practices
Vurderingsuttrykk
Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.
Sensorordning
Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills, and general competence).
Knowledge
The candidate:
- is in the forefront of knowledge for analysing how societal institutions, forms or organization, and infrastructures influence practices
- can contribute to the development of new methods in their own profession in the development of social structures
Skills
The candidate:
- can formulate problems, plan and carry out research about institutions, infrastructures and forms of organizations seen from the perspectives of specific professions
- can engage in discussions of how sustainable practices can be facilitated at an institutional, organizational and infrastructural level
- can challenge established knowledge in the field and identify critical success factors for sustainable transformation
General competence
The candidate.
- has an advanced understanding of own profession in societal structures and interdisciplinary relationships between micro, meso and macro levels in society
- can contribute to governance recommendations for white papers and policy briefs
- can assess the need for, initiate and practice innovation
Emneansvarlig
Lectures, workshops, seminars.