EPN-V2

MINF6100 Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Nation, State, and the Multi-national Society
Studieprogram
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.

Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om sammenhengen nasjon, stat og integrasjonsproblematikk
  • innblikk i motiver for forskjellige oppfatninger av grenser og grensetrekning
  • innsikt i sammenhengen mellom nye minoritetskulturer og den opprinnelige majoritetskultur
  • forståelse for debatten om integrasjon, parallellsamfunn og «Leitkultur»

Ferdigheter

Studenten

  • kan argumentere for forskjellige syn på nasjon, nasjonsdannelse og stat
  • har evne til å se forskjellige sider og praksiser i utførelsen av statlige grenseregimer
  • har kompetanse til å se utfordringer og muligheter knyttet til nye befolkningssammensetninger og den demokratiske samtalen

Generell kompetanse

Studenten

  • forstår betydningen av den enkeltes identitet knyttet til nasjon
  • forstår politiske og etiske konsekvenser av stat og grenser
  • forstår migrasjonens sosiale og kulturelle virkninger i det flernasjonale samfunn

Arbeids- og undervisningsformer

Samlinger, med forelesninger og diskusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Ingen arbeidskrav eller obligatoriske aktiviteter.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell skoleeksamen på 5 timer.

Hjelpemidler ved eksamen

The course will address sustainability from a societal perspective. Societal institutions, technical infrastructures, and culture constitute frames within which practices evolve. The course will provide the candidates with perspectives for critically analysing the role these societal frames have in inhibiting and enabling a transition towards sustainability, and for engaging in constructive discussions of how sustainable practices can be facilitated at a societal level. Cases will be used to stimulate interdisciplinary investigation of these issues. The syllabus may be abbreviated and adapted to fit the interest of the participants of the course in cooperation with the supervisors.

 

The course will address the following, non-exclusive list of themes:

    • Predominant economic systems and alternatives, including circular economy
    • Human-centric world views and alternatives, including more-than-human perspectives
    • The cultural and political properties of technological systems and their role in societal exclusion and inclusion
    • The interplay between algorithms and social practices

Vurderingsuttrykk

Completed Master’s degree (120 ECTS credits) or equivalent education level.

Sensorordning

Upon completing the course, the candidates are expected to have gained the following learning outcomes (knowledge, skills, and general competence).

 

Knowledge

The candidate:

  • is in the forefront of knowledge for analysing how societal institutions, forms or organization, and infrastructures influence practices
  • can contribute to the development of new methods in their own profession in the development of social structures

 

Skills

The candidate:

  • can formulate problems, plan and carry out research about institutions, infrastructures and forms of organizations seen from the perspectives of specific professions
  • can engage in discussions of how sustainable practices can be facilitated at an institutional, organizational and infrastructural level
  • can challenge established knowledge in the field and identify critical success factors for sustainable transformation

 

General competence

The candidate.

  • has an advanced understanding of own profession in societal structures and interdisciplinary relationships between micro, meso and macro levels in society
  • can contribute to governance recommendations for white papers and policy briefs
  • can assess the need for, initiate and practice innovation

Emneansvarlig

Lectures, workshops, seminars.