EPN-V2

MINF6100 Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Nation, State, and the Multi-national Society
Studieprogram
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.

Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Se programplanen for informasjon om eventuelle forkunnskapskrav og progresjonskrav.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om læring og læringsprosesser, og kunnskap om vurdering av og for læring som kjennetegner kroppsøvingsfaget
  • har kunnskap om ulike lærings- og motivasjonsteorier og hvordan disse er relevante for undervisning og læring i kroppsøving
  • har kunnskap om ulike vurderingsmåter som kan fremme læring og hvordan en kan tilrettelegge for elevenes egenvurdering
  • har kunnskap om hvilke betingelser som kan varieres og endres ved utvikling av nye balleker og ballspill

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike læringsteorier i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning i kroppsøving
  • kan legge til rette for elevenes motivasjon, læring og utvikling gjennom fagdidaktisk kompetanse, klasseledelses- og relasjonskompetanse
  • kan bruke ulike vurderingsmåter i vurdering av og for læring
  • kan utvikle nye balleker og ballspill

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra i profesjonsfaglige fellesskap og i tverrfaglige samarbeid med spesialkompetanse i kroppsøvingsdidaktikk
  • kan analysere og kritisk vurdere undervisning, læring og vurdering i kroppsøving ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan uttrykke seg muntlig i akademiske sammenhenger

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se programplanen.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen. Omfang: Ca. 20 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Intern og ekstern sensor.

Sensorordning

Emnet inneholder profesjonsfaglige temaer slik som lærings- og motivasjonsteorier, samt kunnskap om vurdering av og for læring. I tillegg inneholder emnet praktisk-metodiske aktiviteter med særlig vekt på lag- og samarbeidsaktiviteter.

Emneansvarlig

Pål Veiden