EPN-V2

MINF6100 Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Nation, State, and the Multi-national Society
Studieprogram
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
Årsstudium i organisasjon og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.

Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?

Undervisningsspråk er norsk.

Forkunnskapskrav

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of

  • explaining and using key statistical concepts
  • describing various statistical tests and their application
  • describing what epidemiology is
  • describing statistical concepts relating to biological variation
  • describing statistical concepts relating to the methods and quality of analysis

Skills

The student is capable of

  • planning, conducting and presenting simple laboratory investigations using statistical calculations
  • using statistical tools, such as calculators, spreadsheets and statistics programs
  • making statistical calculations and interpreting their outcome
  • using statistical calculations in quality assurance and quality assessment work

General competence

The student is capable of

  • using statistics in project work
  • assessing laboratory results using statistics

Læringsutbytte

The teaching consists of lectures and pertaining seminars. Student work includes practical laboratory work involving planning and performing method comparisons, and individual work related to writing assignments and using spreadsheets and statistics programs.

Arbeids- og undervisningsformer

The following required coursework must be approved before the student can take the exam:

  • a minimum of 90% attendance in laboratory work
  • a minimum of 80% attendance in scheduled group work
  • an individual assignment in statistics and using a spreadsheet, 1,000-1,500 words
  • a group assignment on method comparison in groups of 3-5 students, 1,000-1,500 words

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Exam content: The learning outcomes

Exam form: Individual written exam, 3 hours

Vurdering og eksamen

Calculator

Hjelpemidler ved eksamen

Grade scale A-F

Vurderingsuttrykk

One external and one internal examiner will assess at least 20 % of the exam papers. Two internal examiners will assess the remaining papers. The external examiner-s assessment shall benefit all the students.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Pål Veiden