Programplaner og emneplaner - Student
MINF6100 Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nation, State, and the Multi-national Society
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltningÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet tar for seg sentrale problemstillinger for forståelsen av integrasjon i forhold til kollektive fenomen som nasjon og stat. Vektleggingen ligger på statsvitenskapelig og sosiologisk teori. Kurset presenterer teorier knyttet til nasjon og nasjonalisme, teorier rundt statens rolle og problemstillinger rundt flernasjonale samfunn. Forskjellige betydninger av grenser og grensetrekning vil bli tatt opp.
Nasjon og statsforståelsen åpner for flere viktige spørsmål i det moderne samfunn: Hva er forholdet mellom de nye nasjoner og majoritetsnasjonen? Hva ligger i begrepet parallellsamfunn og endringer knyttet til dette?
Undervisningsspråk er norsk.
Forkunnskapskrav
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of
- explaining and using key statistical concepts
- describing various statistical tests and their application
- describing what epidemiology is
- describing statistical concepts relating to biological variation
- describing statistical concepts relating to the methods and quality of analysis
Skills
The student is capable of
- planning, conducting and presenting simple laboratory investigations using statistical calculations
- using statistical tools, such as calculators, spreadsheets and statistics programs
- making statistical calculations and interpreting their outcome
- using statistical calculations in quality assurance and quality assessment work
General competence
The student is capable of
- using statistics in project work
- assessing laboratory results using statistics
Læringsutbytte
The teaching consists of lectures and pertaining seminars. Student work includes practical laboratory work involving planning and performing method comparisons, and individual work related to writing assignments and using spreadsheets and statistics programs.
Arbeids- og undervisningsformer
The following required coursework must be approved before the student can take the exam:
- a minimum of 90% attendance in laboratory work
- a minimum of 80% attendance in scheduled group work
- an individual assignment in statistics and using a spreadsheet, 1,000-1,500 words
- a group assignment on method comparison in groups of 3-5 students, 1,000-1,500 words
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Exam content: The learning outcomes
Exam form: Individual written exam, 3 hours
Vurdering og eksamen
Calculator
Hjelpemidler ved eksamen
Grade scale A-F
Vurderingsuttrykk
One external and one internal examiner will assess at least 20 % of the exam papers. Two internal examiners will assess the remaining papers. The external examiner-s assessment shall benefit all the students.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Pål Veiden