Programplaner og emneplaner - Student
MINF6100 Nasjon, stat og det flernasjonale samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Nation, State, and the Multi-national Society
- Studieprogram
-
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltningÅrsstudium i organisasjon og ledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan drøfte teorier, modeller og metoder i utøvelse av psykisk helsearbeid
- kan vurdere hensikten med og utfordringene ved klassifikasjon- og diagnosesystemer for psykiske lidelser
- kan identifisere sentrale sårbarhets- og risikofaktorer for psykisk helse i et biopsykososialt perspektiv
- kan beskrive og vurdere utviklingen av psykiske helsetjenester for brukere, pasienter og pårørende
- kan kritisk vurdere individets rett til autonomi og brukermedvirkning, samt kjenne til viktige etiske problemstillinger og avveininger i utviklingen av likeverdige helsetjenester
- kan vurdere overordnede betingelser som har betydning for bedringsprosesser innen psykisk helsearbeid
Ferdigheter
Studenten
- kan formidle fagområdets teoretiske og forskningsbaserte kunnskap, skriftlig og muntlig
- kan delta i faglige og helse- og sosialpolitiske diskusjoner og drøftinger som fremmer kunnskap om fagområdet psykisk helse, og som kan formidle brukers/pasienters ståsted
- kan kritisk vurdere helse- og sosialpolitiske, juridiske og økonomiske rammebetingelser for arbeid med psykisk helse
- kan analysere empiri, teori og forskning som omhandler utvikling, sårbarhet, beskyttelse og konsekvenser av psykiske helseplager
- kan fremvise inngående faglig innsikt og forståelse for den enkelte bruker/pasient, familie og nettverk
- kan analysere egen fagprofesjons kompetanse i tverrfaglig samarbeid på de ulike nivåene, og kan anvende kompetansen i koordinering av brukerrettede tjenester
- kan anvende faglitteratur og forskning i eget utviklingsprosjekt
Generell kompetanse
Studenten
- kan integrere FNs bærekraftsmål om god helse og mindre ulikhet i etiske og faglige problemstillinger knyttet til psykisk helse og psykiske lidelser, inkludert rus- og avhengighetsproblematikk
- kan analysere sammenhenger mellom individnivå, tjenestenivå og samfunnsnivå i utformingen av psykisk helsearbeid
- kan reflektere og bidra i diskusjoner med utgangspunkt i fag- og forskningskunnskap, brukerkunnskap og erfaringskunnskap
- kan formidle faglige problemstillinger, analyser og forskningsresultater på en forskningsetisk forsvarlig måte
Forkunnskapskrav
Emnet vil benytte varierte, studentaktive arbeidsformer. Emnet inkluderer både e-læringsmoduler, studiegrupper, forelesninger, seminarer og selvstudier. Pensumforelesninger presenterer fagstoff med diskusjoner og skriftlige arbeidskrav.
Læringsutbytte
For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:
- Deltakelse i obligatoriske aktiviteter, 80 % deltakelse i studiegrupper og seminarer
- Skriftlig oppgave individuelt eller i gruppe. Omfang 2500 ord (+/- 20 %).
- Fullført e-læringsmodul
Arbeids- og undervisningsformer
Prosjekteksamen, i form av individuell skriftlig oppgave, omfang 4000 ord (+/- 20 %)
Ny eksamen: Dersom det skriftlige arbeidet vurderes til F (ikke bestått), har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurdering og eksamen
Gradert skala A-F .
Hjelpemidler ved eksamen
Hver besvarelse vurderes av to sensorer. Ekstern sensor vurderer et uttrekk av besvarelsene (minimum 20 %). Ekstern sensors vurderinger skal komme alle studentene til gode.
Vurderingsuttrykk
VPSY6010, VPSYD6010, MAPSD4010 og MAPSY4100 er 100% overlappende.
Sensorordning
Intern sensor vurderer alle besvarelser. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor. Ekstern sensor skal også benyttes ved tvil om besvarelser er bestått. Karakterene på besvarelsene som er vurdert av ekstern og intern sensor danner grunnlag for å fastsette nivå på alle besvarelsene.