EPN-V2

MINF6000 Migrasjon i et globalt perspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Migration in a Global Perspective
Studieprogram
Årsstudium i migrasjons- og integrasjonsforvaltning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen ut over opptak til studiet.

Forkunnskapskrav

Emnet går over en periode på 3 - 4 uker med undervisning ca. en kveld i uken. Den omfatter 60 timer. Av disse er om lag 12 timer undervisning og veiledning med kurslærer.

Det vil bli gitt undervisning og veiledning i alle sentrale deler av fagområdene, og det forutsettes at studentene tilegner seg teoretisk innsikt og praktiske ferdigheter gjennom varierte læringsformer som forelesninger, diskusjoner, veiledning, selvstudium og praktisk arbeid. Studentene skal arbeide med å analysere, reflektere, vurdere og formulere faglige og metodiske problemstillinger.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • forståelse av migrasjonsstrømmer og deres årsaker (migrasjonsteori)
  • innblikk i motiver og beveggrunner for ulike typer migrasjon
  • grunnleggende innblikk i migranters opplevelser
  • grunnleggende innsikt i sammenhengen mellom sosial endring, økonomisk endring og migrasjon
  • kunnskap om sammenhengen mellom migrasjonsstrømmer og kontroll
  • kunnskap om statlige forpliktelser overfor flyktninger og migranter
  • kjennskap til sentrale dilemmaer i nasjonal, europeisk og global migrasjonspolitikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • vurdere årsaker til, virkninger av og utfordringer knyttet til migrasjon for sender- så vel som mottakerland
  • gjøre faglige vurderinger basert på sentrale migrasjonsteoretiske perspektiver
  • identifisere sammenhenger mellom innvandringspolitikk, integreringspolitikk og velferdspolitikk

Generell kompetanse

​Studenten

  • har innsikt i migrasjonens sosiale, kulturelle og samfunnsøkonomiske virkninger både fra senderlandets og mottakerlandets perspektiv
  • kan anvende teoretisk kunnskap i konkrete problemstillinger knyttet til migrasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten skal utvikle et individuelt praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

  • Ett eller flere digitale produkter som skal formidle et budskap utviklet gjennom visuelle virkemidler
  • Kort beskrivelse av intensjon med arbeidet, sammen med en refleksjon over hvordan virkemidler er blitt brukt (inntil 500 ord)

Eksamen kan påklages.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurdering og eksamen

Bestått - ikke bestått.

Hjelpemidler ved eksamen

En intern sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av eksamensoppgavene).

Ekstern sensor brukes jevnlig.

Vurderingsuttrykk

Emnet kan tas sammen med mikroemnene Bilde og budskap, Idéutvikling og kreativ prosess og Grafiske uttrykk med bilde og tekst.

Undervisningen på emnet er den samme som i Digitale bilder (ZDB, 15 sp).

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Emneansvarlig

Anne Balke Staver