Studieinfo emne MGSF5100 2023 HØST
MGSF5100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Social Studies Education 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.
Dette emnet tar sikte å få studentene til å utforme et samfunnsfagdidaktisk forskningsprosjekt ved å forholde seg til og reflektere rundt andres tekster og skrive tekster selv.
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde innenfor samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk
- har avansert kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
Ferdigheter
Studenten
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i samfunnsfag til utforskning av nye problemområder
- skal kunne anvende flere perspektiver i egen praksis og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
Generell kompetanse
Studenten
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer samfunnsfaglig og pedagogisk nytenkning i skolen
Innhold
Gjennom gruppeveiledning, produksjon av egne tekster og lesing av andres tekster skal studenten finne retning for egen forskning. Mye av arbeidet innebærer å finne eget relevant pensumstoff og bruke dette som en bakgrunn for prosjektskissen til masteroppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er seminarbasert og i stor grad drevet av studentene selv. Gruppeveiledning og tilbakemelding med følgende faglige aktiviteter:
- Bidra med egenproduserte tekster.
- Lese og diskutere andre masteroppgaver i samfunnsfagdidaktikk.
- Lese medstudenters tekster og gi læringsfremmende tilbakemelding
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
- Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1500 ord (+/- 10 %).
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse av hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven. Formålet med arbeidskravet er å sette i gang skrivingen av masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Individuell muntlig eksamen. Studenten gir en presentasjon på 20 minutter med digitale hjelpemidler. Studenten skal presentere metodevalg og foreløpig innsamlet/tenkt datagrunnlag for masteroppgaven.
Ny/utsatt eksamen
Ved ikke-bestått eksamen er det adgang til å omarbeide presentasjonen én gang. Utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.