EPN-V2

MGSF4200 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Studies Education 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGSF4100 Samfunnsfag og samfunnsfagdidaktikk 1.

    I dette emnet vil studentene få avansert kunnskap om forskning innenfor samfunnsfagdidaktikken, for slik å kunne bygge videre på dette når de så skal skrive en masteroppgave.

  • Forkunnskapskrav

    Se fagplanen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om geografididaktikk, samfunnskunnskapdidaktikk og historiedidaktikk
    • har inngående kunnskap om progresjon i samfunnsfagundervisningen og elevers læring i samfunnsfag
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i samfunnsfag kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i samfunnsfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
    • kan på avansert nivå anvende prinsipp for masterfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
    • kan kritisk bruke forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i samfunnsfag til utforskning av nye problemområder
    • skal kunne anvende flere perspektiver i egen praksis, og synliggjøre perspektivrikdom som en ressurs for elevenes samfunnsorientering
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler samfunnsfagets didaktikk

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med samfunnsfag som grunnlag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen i samfunnsfag og har profesjonsfaglig digital kompetanse
    • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Innhold

    I dette emnet skal studentene få en grundig innføring i det som skjer på forskningsfronten innenfor samfunnsfagdidaktikken. Artikler fra geografididaktikk, historiedidaktikk og samfunnskunnskapdidaktikk vil bli gjennomgått og diskutert i seminarform.

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter.

    Deltakelse i seminarundervisning

    Ferdigheten i å formidle andres og egen forskning på en forsvarlig måte kan best oppøves gjennom dialog og diskusjon.

    • Deltakelse på seminar. Undervisningen er organisert som seminarer basert på studentenes egenaktivitet, medansvar og kontinuerlige arbeidsinnsats. For å avlegge eksamen kreves derfor minimum 80 prosent deltakelse i undervisningen. Formålet med arbeidskravet er selvstendig lesning og refleksjon rundt samfunnsfaglige tekster, samt å oppmuntre studentene til aktiv deltakelse. Ved manglende eller ikke-godkjent arbeidskrav, vil det gis en kompensatorisk oppgave.

    Skriftlig fagtekst med muntlig framlegg

    • Hver student skal formulere en problemstilling og drøfte minst to pensumtekster. Omfang 1500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Teksten skal presenteres og drøftes med medstudenter på et eksamensseminar.
    • Formålet med arbeidskravet er å trene opp studentenes evne til akademisk skriving og selvstendig refleksjon rundt fagdidaktiske problemstillinger. Arbeidskravet kan danne grunnlag for den individuelle semesteroppgaven.

    Merknad

    • For studenter på masterprogrammet grunnskolelærerutdanning må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
      • Studentene skal levere et refleksjonsnotat knyttet til praksis. Innholdet for refleksjonsnotatet blir avgjort i samråd mellom studenter og emneansvarlig og kan ta opp tematikker fra begge emnene i samfunnsfag og samfunnsfagsdidaktikk på 4. studieår.
    • For studenter på masterstudium i skolerettet utdanningsvitenskap må i tillegg følgende arbeidskrav gjennomføres:
      • Studentene skal innen fastsatt frist levere en skisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven. Gjennom arbeidskravet skal studentene se emnet i sammenheng med masteroppgaven og vise en forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Når skissen for masteroppgaven er levert, vil studenten få tildelt veileder for masteroppgaven.
  • Vurdering og eksamen

    Individuell, skriftlig semesteroppgave: En skriftlig fagtekst med en selvvalgt problemstilling som tar utgangspunkt i pensum. Omfang 4500 ord (+/- 10 %) og kildehenvisninger i tråd med APA-stilen. Nærmere retningslinjer for oppgaven gis ved semesterstart.

    Ny/utsatt eksamen

    Ved ikke bestått eksamen er det adgang til å omarbeide eksamensbesvarelsen én gang. Utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor.