EPN

MGRL5100 RLE og RLE-didaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
RLE and RLE Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha oppnådd følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

Studenten

  • har avansert kunnskap om utfordringer og løsninger i skolen knyttet til religions- og livssynsmangfold

  • har avansert kunnskap om kontroversielle tema knyttet til religion og livssyn i skolen

  • har avansert kunnskap om relevant humanistisk forskning, metodologi og forskningsdesign

  • har avansert kunnskap om analyse i kvalitativ forskning

Ferdigheter

Studenten

  • kan kritisk drøfte sentrale utfordringer knyttet til religions- og livssynsmangfold i skolen

  • kan på en avansert måte anvende kunnskap, prinsipper og utredninger til å gi anbefalinger for skoler om håndtering av religions- og livssynsmangfold

  • kan kritisk drøfte håndtering av og undervisning i religions- og livssynsrelaterte kontroversielle tema i skolen

  • kan på en avansert måte anvende kunnskap om metode og design kreativt i egen forskning

  • kan håndtere og problematisere fagspørsmål knyttet til emnet på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte

  • kan på et avansert nivå gi faglig kompetente skriftlige og muntlige redegjørelser innenfor emnet

  • kan gjennomføre selvstendige og målrettede søk etter relevant forskningslitteratur i databaser

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning i skolen

  • kan formidle forskningsbasert kunnskap innenfor emnet både skriftlig og muntlig på en faglig forsvarlig måte

  • kan bruke sin kunnskap med faglig integritet og etisk bevissthet

Innhold

Emnet gir utdypet kunnskap og mangfoldskompetanse knyttet til religions- og livssynsmangfold i skolen og kontroversielle tema. Utover å tilegne seg kunnskap om religions- og livssynsmangfold i skolen, skal studentene drøfte hvordan skoler bør håndtere spørsmål som bønn i skoletiden, rituell fasting, håndhilsning, tros- og livssynstilpasset mat, skolegudstjeneste, bruk av hodeplagg, kjønnsdelt svømmeundervisning og fritaksordningen. Håndteringen av slike temaer skal knyttes til prinsipper som menneskerettighetene, eksisterende lovverk og rammer for skolen, relevante utredninger, samt med blikk på praktiske konsekvenser.

Emnet gir også utvidet og fordypet kjennskap til håndtering av kontroversielle tema i skolen. Kontroversielle tema dekker både utsagn og hendelser som kan oppstå spontant i klasserommet, samt planlagt undervisning.  

Det andre fokuset i emnet knytter seg til masteroppgaven. I undervisningen vil det arbeides med relevante spørsmål knyttet til ulike typer forskningsdesign og metode relevant for studentenes masterprosjekter, og det vil gis  veiledning i litteratursøk. Studentene skal utarbeide en prosjektskisse for en masteroppgave, og gjøre seg kjent med relevant forskningslitteratur knyttet til selvvalgt tema.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen på emnet vil i hovedsak være i form av forelesninger og/eller seminarer og veiledning. Emnet krever stor grad av selvstendig arbeid med å sette seg inn i pensum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter:

  • Studenten skal delta i et fagseminar, der hver student presenterer i ca 20 min en masteroppgave som tidligere er blitt publisert innenfor fagdidaktikk relatert til skolefaget KRLE eller håndtering av religions- og livssynsmangfold i skolen. Presentasjonen skal være analytisk og vurderende. Nærmere retningslinjer vil bli gitt.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- ti prosent for masteroppgaven.

  • Oppgave med gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema etter nærmere retningslinjer (1600 ord +/- 10 %). Oppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil tre studenter.

Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

Se fagplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen i form av prøveforelesning over oppgitt tema, etter nærmere retningslinjer. Varighet 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Eksamen vurderes av to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.