EPN-V2

MGPE5200 Pedagogikk fordypning 2: Digitalt støttet pedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology enhanced pedagogy 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Fagplan

    Pedagogikk fordypning 2:

    Digitalt støttet pedagogikk

    (15 studiepoeng)

    Fagplanen ble godkjent i studieutvalget 14. november 2016

    Revisjon godkjent av utdanningsutvalget 11. januar 2021

    Gjeldende fra høstsemesteret 2021

    Innledning

    Fagplanen bygger på forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanningen for trinn 1-7/trinn 5-10, fastsatt av Kunnskapsdepartementet 7. juni 2016, nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen trinn 1-7/trinn 5-10 av 1. september 2016 og programplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10 ved Høgskolen i Oslo og Akershus, godkjent av studieutvalget 16. november 2016.

    Samfunnsendringer har ført til at det legges økende vekt på bruk av digitale medier i læring og undervisning. Gjennom dette faget skal studenten oppnå forståelse av forholdet mellom digital kompetanse og læring både teoretisk, etisk og praktisk. De skal opparbeide tilstrekkelig kompetanse til å kunne utvikle kreative teknologiske og pedagogiske løsninger for skolen. Videre skal studenten gjennom studiet utvikle evne til kritisk tenkning og forståelse av bruk av digitale verktøy for å støtte undervisning og læring.

    Grunnskolen skal skape læringssituasjoner som gir alle elever mulighet til utvikling og læring ut fra egne forutsetninger. Det krever arbeid med eleven som del av fellesskapet i klassen, med støtte til elever som trenger særlig oppfølging og med å utnytte mulighetene som kan ligge i digitale læringsomgivelser. Masterfaget Pedagogikk fordypning 2 gir mulighet til å utforske muligheter og begrensninger i dette arbeid

    Målgruppe

    Studenter som er tatt opp til femårig grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7/trinn 5-10.

    Opptakskrav

    Faget er tilgjengelig som valgfag for aktive studenter ved grunnskolelærerutdanningen.

    Læringsutbytte

    Læringsutbytte er nærmere beskrevet i emneplanen

    Fagets innhold og oppbygging

    Digitalt støttet pedagogikk 2 (15 studiepoeng) består av et emne og gjennomføres i niende semester.

    Fagets arbeids- og undervisningsformer

    Faget er organisert som forelesninger, seminarer og studentpresentasjoner. Det forventes aktiv deltagelse av studentene.

    Individuelt arbeid med pensumlitteratur, kollokviegrupper, oppgavearbeid i gruppe, forelesninger og casebasert dialogseminar. Studentene forutsettes å engasjere seg aktivt i studentfellesskapet gjennom drøftinger, framlegg, analyse av utfordrende arbeidssituasjoner og begrunnede valg av mulige handlemåter.

    Praksisopplæring

    Praksisopplæring er nærmere beskrevet i programplanen. Læringsutbyttebeskrivelsene for fagene er konsistente med læringsutbyttebeskrivelsene for praksisstudium i 2. syklus. I praksisperioden 9. semester utnytter studenten sitt nettverk fra praksisstudiet til å finne håndterlige måter å innhente empiri til masteroppgaven dersom dette er aktuelt.

    Skikkethetsvurdering

    Lærerutdanningsinstitusjoner har ansvar for å vurdere om studenter er skikket for læreryrket. Løpende skikkethetsvurdering foregår gjennom hele studiet og inngår i en helhetsvurdering av studentens faglige og personlige forutsetninger for å kunne fungere som lærer. En student som utgjør en mulig fare for elevers liv, fysiske og psykiske helse, rettigheter og sikkerhet, er ikke skikket for yrket. Studenter som viser liten evne til å mestre læreryrket, skal så tidlig som mulig i utdanningen få melding om dette. De skal få råd og veiledning for å gjøre dem i stand til å oppfylle kravene om lærerskikkethet eller få råd om å avslutte utdanningen. Beslutninger om skikkethet kan fattes gjennom hele studiet. Se høgskolens nettsted for mer informasjon om skikkethetsvurdering.

    Arbeidskrav

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav i bestemte faglige aktiviteter.

    Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

    Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til to nye innleveringer/utførelser. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

    I programplanen er de fagovergripende temaene på de ulike studieårene og semestrene beskrevet. I tilknytning til disse kan det være krav til tilstedeværelse og/eller andre arbeidskrav.

    Vurderings-/eksamensformer

    Se emneplanen under punktet Vurderings-/eksamensformer.

    Vurderingskriterier

    A: Fremragende. Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser fremragende oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevante kunnskaper. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    B: Meget god. Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser meget god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser høyt faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    C: God. Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    D: Nokså god. Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser begrenset over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap. Viser et tilfredsstillende faglig og profesjonsetisk refleksjonsnivå, samt selvstendig refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    E: Tilstrekkelig. Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    F: Ikke bestått. Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i faget. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

    Rettigheter og plikter ved eksamen

    Studentens rettigheter og plikter framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Forskriften beskriver blant annet vilkår for ny/utsatt eksamen, klageadgang og hva som regnes som fusk ved eksamen. Studenten er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

  • Forkunnskapskrav

    Emnet inneholder en introduksjon i systematisk tolkning og beskrivelse av skjelettrøntgenbilder og vurdering av kliniske opplysninger innenfor skjelettrøntgen. Fokus er på bevegelsesapparatets anatomi, fysiologi og patofysiologi, samt diagnostikk og beskrivelse av skjelett ved traumer, alle aldersgrupper.

    Litteratursøk og innføring i kunnskapsbasert praksis inngår også.

  • Læringsutbytte

    Opptak til studiet.

  • Innhold

    Følgende tema inngår i kurset:

    Vurdering i digitale læringsmiljøer

    • digitalt støttet formativ og summativ vurdering
    • digitale verktøy for tilpasset opplæring

    Digitalt støttet samarbeidslæring

    • samarbeid i fleksible læringsmiljøer
    • design for samarbeid

    Innovasjon og digitale læringsomgivelser

    • innovative digitale praksiser
    • simulerte læringsaktiviteter
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse :

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap om bevegelsesapparatets anatomi og fysiologi og kunne skille mellom normal anatomi; normal for aldre, normalvarianter.
    • har avansert kunnskap for å kunne gjenkjenne skader og patologi i skjelett som følge av traumer
    • har avansert kunnskap om frakturer, tilheling og tegn på manglende tilheling
    • har inngående kunnskap om skademekanismer

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre røntgenbeskrivelser der aktuelle funn er tolket og beskrevet på en nøyaktig og tydelig måte
    • kan anbefale videre oppfølgning for pasienten, for eksempel til andre prøver/modaliteter.
    • kan nyttiggjøre seg av klinisk informasjon, eksempelvis i henvisningen
    • behersker medisinsk terminologi
    • behersker prinsipper og prosedyrer for å kvalitetssikre arbeidsprosessen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har en kritisk holdning til litteratur og andre faglige ressurser
    • kan gjennomføre relevante systematiske litteratursøk og analysere fagartikler
    • kan benytte faglig og etisk refleksjon for å forbedre og utvikle egen praksis
    • kan vurdere berettigelse ved skjelettrøntgenundersøkelser
    • kan anvende profesjonell kommunikasjon og være bevisst eget ansvarsområde i tverrfaglig samarbeid
  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Det avholdes 2 samlinger i emnet:

    • Introduksjon/oppstartsamling (3 dager)
    • Faglig samling (2 dager)
  • Vurdering og eksamen

    «Skriftlig individuell hjemmeeksamen med varighet på 5 dager. Omfang: 2500 ord +/- 10 %.Ny/utsatt eksamenNy og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.»

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

    Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen under tilsyn, 4 timer

  • Vurderingsuttrykk

    Ingen hjelpemidler tillatt.

  • Sensorordning

    A-F