Programplaner og emneplaner - Student
MGPE3300 Special Needs Education 1 Course description
- Course name in Norwegian
- Pedagogikk fordypning 1: Spesialpedagogikk
- Study programme
-
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2023/2024
- Curriculum
-
SPRING 2024
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Description of integrated courses
Du kan søke opptak til dette emnet utenom masterutdanningen.
Opptakskrav
Samme opptakskrav som til master i bibliotek- og informasjonsvitenskap, samt gjennomsnittskarakter C fra bachelorgraden.
Required preliminary courses
Knowledge
The student has
- advanced knowledge of information needs as well as of use of information and knowledge in different contexts such as everyday life, working life, research and education, etc.
- good overview and specialized knowledge of the role of various channels for satisfying the information needs and their prominence for seeking and sharing information and knowledge
- advanced knowledge of the theoretical models for understanding seeking and sharing of information and knowledge
- advanced understanding of the relationship between human information behaviour and methods of information and knowledge management
Skills
The student is able to
- use empirical and theoretical models on information behaviour and information mediating institutions' role in information seeking processes to design research projects
- reflect upon how information needs and information use is affected and changed by political, demographic, cultural and technological changes, the emergence of new forms of learning and experience, etc.
- plan, develop and lead information and knowledge management in practice with reference to in-depth knowledge of information needs and information seeking behaviour
Learning outcomes
The course is organized as a series of three three-day sessions.
The course is given either in Scandinavian languages with occasional English contributions, or exclusively in English.
Content
Emnet Spesialpedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deler:
- Fellestema - et klasserom for alle
- Fordypningstema - spesialpedagogikk»
Del 1. Fellestema - et klasserom for alle
Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:
- Inkludering og klassen som fellesskap:
- elevkultur for læring og danning
- mangfold, likeverd og likestilling
- den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
- Det profesjonelle møtet:
- kommunikasjon og samhandling
- pedagogisk veiledning
- interprofesjonelt samarbeid
- Utviklings- og endringsarbeid:
- lokalt utviklingsarbeid
- kritikk, analyse og handlingsrom
- kreativitet og utforskende virksomhet
Del 2. Fordypningstema - spesialpedagogikk 1
Fordypningstemaet består av følgende tre deltemaer, som hver har følgende innhold:
- Spesialpedagogikk ¿ fag og forskningsfelt
- Ideologi og profesjon
- Spesialpedagogisk innsatser og tilpasset opplæring for likeverd og inkludering
- Normalitet og avvik ¿ verdigrunnlag og menneskesyn
- Læringsutbytte, læringsbariærer, lærings- og lærevansker - tilnærminger og forståelser
- Endring for forbedring ¿ for hvem?
- Utdanningsrettslige prinsipper og perspektiver
- Tilpasset opplæring og spesialundervisning
- Spesialpedagogiske innsatser - elev og foresatte som medaktører
- Den spesialpedagogiske tiltakskjeden
- Tiltak og arbeidsmåter for likeverdig opplæring (før tilmelding til PPT)
- Spesialpedagogisk innsatser, tiltak og arbeidsmåter ¿ IOP
- Tverretatlig og tverrfaglig samarbeid ¿ Individuell plan, IP
- Grunnleggende ferdigheter ¿ forebyggende innsatser
- Språk og begrepsutvikling
- Lese- og skriveutvikling
- Utvikling av matematisk forståelse
- Sosial og emosjonell kompetanse
- Lærings og menstingsstrategier
- Omfattende læringsutfordringer og læringsbarrierer
- Sansning ¿ fysiske funksjonshindringer
- Sansetap
- Fysiske og helsemessige læringsutfordringer
- Nedsatt funksjonsevne
- Funksjonsnedsettelse og utviklingshemming
- Barrierer for utvikling og deltakelse
- Barn og unge i vanskelige livssituasjoner, 1
- Overgrep
- Barn med psykiske lidelser
- Mestring og livskvalitet
Teaching and learning methods
No course requirements.
Course requirements
Assessment consists of a written term paper and a four-hour written examination under supervision. The term paper may be written individually (approximately 15 pages), or in groups of 2-3 students (approximately 20 pages).
Exams are assessed separately. Both exams must be passed for an approved grade for the course. The term paper counts for 75 percent and the four-hour examination for 25 percent of the course grade. The grades for both exams are specified in the course certificate.
Students who have failed the regular examination are entitled to sit a new examination for parts not approved. If a term paper is written by a group, all group members are requested a re-examination at fail.
Assessment
Items from the reading list and course notes are permitted.
Permitted exam materials and equipment
Letter grading A-F.
Grading scale
Both exams are assessed by an internal and an external examiner.
Examiners
Katriina Byström