EPN-V2

MGPE3200 Pedagogikk fordypning 1: Digital pedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology enhanced pedagogy 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
  • har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
  • har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
  • har kunnskaper om digital dømmekraft
  • kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
  • viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
  • kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
  • kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljøer for å legge til rette for aktive læringsformer
  • kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digital kilder
  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
  • viser evne og vilje til faglig samarbeid
  • kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
  • har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
  • kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid

Innhold

Emnet Digitalt støttet pedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deltema:

  1. Fellestema - et klasserom for alle
  2. Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk

Del 1. Fellestema - et klasserom for alle

Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:

  1. Inkludering og klassen som fellesskap:
  • elevkultur for læring og danning
  • mangfold, likeverd og likestilling
  • den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

  1. Det profesjonelle møtet:
  • kommunikasjon og samhandling
  • pedagogisk veiledning
  • interprofesjonelt samarbeid

  1. Utviklings- og endringsarbeid:
  • lokalt utviklingsarbeid
  • kritikk, analyse og handlingsrom
  • kreativitet og utforskende virksomhet

Del 2. Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk 1

Fordypningstemaet består av følgende deltemaer, som hver har følgende innhold:

Deltema a) Digital kompetanse ¿ som fag og forskningsfelt

  • Digital kompetanse for 21st century skills
  • Utvikling og ledelse av digital praksis
  • Samhandling i digitale medier

Deltema b) Design og vurdering av digitale læringsmiljøer

  • Aktive læringsformer (med digitale verktøy)
  • Samarbeidslæring ved bruk av digitale medier
  • Teknologisk endringskompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter gjennomføring av arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Arbeidskravene tar opp, binder sammen og utdyper sentrale perspektiver og dilemma knyttet til fagets to deler og studentenes selvvalgte problemstillinger.

Følgende arbeidskrav må være bestått for å kunne avlegge eksamen:

  • Tre fagtekster, én fra hver av fellestemaets tre deltema, se under innhold «Et klasserom for alle. Studenten skal selv utvikle problemstillinger og i fagtekstene synliggjøre sammenhenger mellom deltema og egen fagfordypning. Hver fagtekst skal ha et omfang på 2000 ord +/- 10 %. Fagteksten skal gjennomføres individuelt og leveres på slutten av undervisningsperioden for det tilhørende deltema.

  • Individuell oppgave for å få innsikt i fagområdets egenart: Studentene skal skrive et fagnotat om digital kompetanse knyttet til et skolefag eller begynneropplæring. Omfang: 1500 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å stimulere refleksjon mellom forskningsfeltet og praksis.

  • Gruppeoppgave for å få erfaring med utviklingsprosessen av digitale læringsressurser: Utvikle en digital læringsressurs for å fremme aktive læringsformer innen et skolefag eller begynneropplæring. Omfang: 5 til 10 arbeidstimer per student. Formålet med arbeidskravet er å få erfaring med utviklingsprosessen av digitale læringsressurser. Arbeidskravet har også en individuell del for å trene refleksjon og vurdering av digitale læringsressurser: Studenten skal vurdere og gi tilbakemelding til to gruppers digitale læringsressurs. Omfang per tilbakemelding: 700 ord +/- 10%. Formålet med arbeidskravet er å trene refleksjon rundt og vurdering av digitale læringsressurser.

  • Parvis for å utvikle digitale didaktiske ferdigheter: Utvikling av undervisningsopplegg med begrunnelse der digitalt støttet pedagogikk er sentralt, omfang: 700 ord +/- 10%. Arbeidskravet har også en individuell del: muntlig undervisningsøvelse, for medstudenter (på bakgrunn av undervisningsopplegg). Omfang ca 15 minutter.

Faglige aktiviteter med krav om deltakelse

Krav om deltakelse skal bidra til å kvalifisere for eksamen og knytte studiet til profesjonsfeltet. Det er krav om deltakelse i følgende aktiviteter knyttet til fellestema, del 1:

  • Introduksjonsuka. Her presenteres fagets innhold, og studenten får dypere innsikt i både fellesdelen og fagfordypningen
  • Deltakelse i tre seminarer, ett for hver av fellestemaets tre deltemaer. Studenten skal trekke på kunnskaper fra både fellestema og fordypningstema og vurderer sammenhenger
  • Deltakelse i en paneldebatt i seminar én gang i løpet av semesteret. Panelet består av 4-6 studenter. Hver av studentene presenterer en problemstilling, og panelet drøfter problemstillingene i lys av sentrale begreper og prinsipper innen temaet.

Manglende deltakelse i faglige aktiviteter nevnt over medfører at studenten ikke får avlegge eksamen i emnet. Sykdom fritar ikke fra kravet om deltakelse. For studenter med gyldig fravær vil det bli utformet en kompensatorisk oppgave/alternativ gjennomføring. Form og omfang avtales med faglærer.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen, ca. 45 minutter. Studentene får tildelt tema for en muntlig presentasjon to dager før eksamen. I tillegg til presentasjonen (ca. 10 minutter) eksamineres studenten muntlig i to temaer fra pensumlitteraturen (ca. 30 minutter) som trekkes under eksamen. Det forventes at studenten kan trekke linjer mellom fellestema og fordypningstema.

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Intern og ekstern sensor.