Programplaner og emneplaner - Student
MGPE3200 Pedagogikk fordypning 1: Digital pedagogikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Technology enhanced pedagogy 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2018/2019
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
Forkunnskapskrav
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse i gruppearbeid og innlevering av besvarelse (1)
- Deltakelse i gruppearbeid og innlevering av gruppenotat (2)
Læringsutbytte
Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
- har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
- kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
- har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
- har kunnskaper om digital dømmekraft
- kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
- viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
- dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
- viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
- viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
- viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
- kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
- kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljøer for å legge til rette for aktive læringsformer
- kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digital kilder
- kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
- kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
- viser evne og vilje til faglig samarbeid
- kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
Generell kompetanse
Studenten
- kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
- har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
- kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
- Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid
Innhold
Emnet Digitalt støttet pedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deltema:
- Fellestema - et klasserom for alle
- Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk
Del 1. Fellestema - et klasserom for alle
Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:
- Inkludering og klassen som fellesskap:
- elevkultur for læring og danning
- mangfold, likeverd og likestilling
- den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv
- Det profesjonelle møtet:
- kommunikasjon og samhandling
- pedagogisk veiledning
- interprofesjonelt samarbeid
- Utviklings- og endringsarbeid:
- lokalt utviklingsarbeid
- kritikk, analyse og handlingsrom
- kreativitet og utforskende virksomhet
Del 2. Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk 1
Fordypningstemaet består av følgende deltemaer, som hver har følgende innhold:
Deltema a) Digital kompetanse ¿ som fag og forskningsfelt
- Digital kompetanse for 21st century skills
- Utvikling og ledelse av digital praksis
- Samhandling i digitale medier
Deltema b) Design og vurdering av digitale læringsmiljøer
- Aktive læringsformer (med digitale verktøy)
- Samarbeidslæring ved bruk av digitale medier
- Teknologisk endringskompetanse
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.
Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A-F
Vurdering og eksamen
Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:
- Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2)
- Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1)
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
Ingen