EPN-V2

MGPE3200 Pedagogikk fordypning 1: Digital pedagogikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Technology enhanced pedagogy 1
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse i gruppearbeid og innlevering av besvarelse (1)
  • Deltakelse i gruppearbeid og innlevering av gruppenotat (2)

Læringsutbytte

Etter fullført fag har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om teorier, muligheter og utfordringer knyttet til digitalt støttet pedagogikk for skole, klasserom og læring
  • har kunnskaper om trender innen digitalt støttet pedagogikk
  • kjenner til nasjonal og internasjonal forskning og utvikling innen digitalt støttet pedagogikk
  • har bred kunnskap om didaktisk bruk av digitale verktøy og evne til å sette seg inn i ny teknologi
  • har kunnskaper om digital dømmekraft
  • kjenner til de digitale medienes rolle i et samfunnsmessig og praktisk perspektiv
  • viser god kunnskapsoversikt om skolers og læreres oppdrag med å utnytte klassen som fellesskap for å skape inkluderende klasserom
  • dokumenterer aktuell og oppdatert kunnskap og nyansert forståelse om problemer skolen kan skape i forholdet til den enkelte elev, elevgruppe og lokalsamfunn
  • viser god innsikt i kjennetegn ved den profesjonelle møtet
  • viser god kunnskap om lokalt utviklingsarbeid på disse områdene
  • viser bred kunnskap om digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

Ferdigheter

Studenten

  • kan utvikle og vurdere digitale læringsressurser for bruk i læringsarbeid
  • kan reflektere over bruk av digitale verktøy for samarbeidslæring
  • kan designe digitale læringsaktiviteter og læringsmiljøer for å legge til rette for aktive læringsformer
  • kan anvende søkeverktøy og kritisk evaluere informasjon fra digital kilder
  • kan reflektere over elevkulturens betydning for elevens læring, og over handlingsrom for å skape et klasserom for alle
  • kan tilrettelegge for og anvende varierte metoder i forskjellige fag, som ivaretar hvordan ulike elever krever ulik tilrettelegging med hensyn til faginnhold, arbeidsmåter og progresjon
  • viser evne og vilje til faglig samarbeid
  • kan reflektere over muligheter og begrensninger ved lokalt utviklingsarbeid på disse områdene

Generell kompetanse

Studenten

  • kan planlegge, designe og gjennomføre undervisning i, med og om teknologi
  • har innsikt i barn og unges mediebruk og hvordan legge til rette for utvikling av elevenes digitale dømmekraft
  • kan formidle erfaringer om og bidra til utvikling av digital praksis i skolen
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning innen de aktuelle temaene, og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • viser evne og vilje til å finne fram til egne profesjonelle kompetansebehov
  • Viser god innsikt i og vilje til å arbeide med pedagogisk utviklingsarbeid

Innhold

Emnet Digitalt støttet pedagogikk 1 (30 studiepoeng) er bygget opp av to deltema:

  1. Fellestema - et klasserom for alle
  2. Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk

Del 1. Fellestema - et klasserom for alle

Fellestemaet består av følgende tre deltemaer, som har følgende innehold:

  1. Inkludering og klassen som fellesskap:
  • elevkultur for læring og danning
  • mangfold, likeverd og likestilling
  • den digitale dimensjonen i barn og unges hverdagsliv

  1. Det profesjonelle møtet:
  • kommunikasjon og samhandling
  • pedagogisk veiledning
  • interprofesjonelt samarbeid

  1. Utviklings- og endringsarbeid:
  • lokalt utviklingsarbeid
  • kritikk, analyse og handlingsrom
  • kreativitet og utforskende virksomhet

Del 2. Fordypningstema ¿ digitalt støttet pedagogikk 1

Fordypningstemaet består av følgende deltemaer, som hver har følgende innhold:

Deltema a) Digital kompetanse ¿ som fag og forskningsfelt

  • Digital kompetanse for 21st century skills
  • Utvikling og ledelse av digital praksis
  • Samhandling i digitale medier

Deltema b) Design og vurdering av digitale læringsmiljøer

  • Aktive læringsformer (med digitale verktøy)
  • Samarbeidslæring ved bruk av digitale medier
  • Teknologisk endringskompetanse

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet omhandler sentrale teoretiske retninger innen fagene pedagogikk og psykologi.

Emnet vil også gi studentene innføring i atferdsanalyse og begreper som benyttes for å kunne gjennomføre funksjonelle analyser.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Gradert skala A-F

Vurdering og eksamen

Emnet omfatter forelesninger, inter-teaching, selvstudium, seminargrupper med tilbud om veiledning fra faglærer og arbeid med individuelle oppgaver på bakgrunn av gjennomført gruppearbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til avsluttende vurdering:

  • Deltagelse på studieopplegg og gruppearbeid (2)
  • Deltakelse i studieopplegg og veiledning (1)

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Ingen