Studieinfo emne MGNT5100 2023 HØST
MGNT5100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian Sign Language and Sign Language Subject Pedagogy 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST
2023
- Timeplan
- Programplan
-
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
har fordypet kunnskap om språklig variasjon, flerspråklighet og språkendring blant tegnspråklige
har kunnskap om språkideologi og tegnspråkenes plass i språklig mangfoldige samfunn
har kunnskap om utvikling og betydning av internasjonale relasjoner i tegnspråkmiljøer
har fordypet kunnskap om nyere tilnærminger til døves livserfaringer og historie (døvestudier)
har fordypet kunnskap om hvordan teknologisk utvikling på ulike felt har påvirket døves samfunnsdeltakelse
har fordypet kunnskap om hvordan endringer og kompleksitet former tegnspråkfeltet i dagens samfunn
har kunnskap om digital kompetanse i mangfoldige samfunn
Ferdigheter
Studenten
kan drøfte relevante temaer knyttet til tegnspråk og døve i et mangfoldsperspektiv
kan drøfte og vurdere ulike teoretiske perspektiver på tegnspråk og døve
kan sammenligne forskningsbasert kunnskap innen emnet
kjenner til og kan bruke visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier i fravær av et felles (tegn)språk, herunder internasjonal tegnkommunikasjon, taktilt tegnspråk og haptisk kommunikasjon
kan analysere og bidra til aktuelle fagpolitiske debatter ut fra en teori- og forskningsbasert forståelse
Generell kompetanse
Studenten
kan redegjøre for og problematisere relevant teori knyttet til synet på tegnspråk og døve
kan bruke og formidle ny kunnskap og faglige problemstillinger i skjæringsfeltet mellom mangfoldskompetanse, tegnspråk og tegnspråklige
kan kritisk vurdere ulike språkvitenskapelige, samfunnsvitenskapelige og utdanningsvitenskaplige tilnærminger til tegnspråk og språklig mangfold
kan redegjøre for sammenhengen mellom lærerens språkbevissthet og tegnspråkets plass i den flerspråklige skolen
Innhold
I Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 3 får studentene utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget i det flerspråklige og flerkulturelle klasserommet, med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet, språkideologi og språklig mangfold både globalt og i norsk skole. Emnet gir fordypning i aktuell forskning på områdene tegnspråk og døvestudier (tegnspråkliges kultur og historie) med særlig henblikk på mangfoldsperspektiver. Gjennom bruk av relevant og komparativ internasjonal forskning, faglitteratur og nettressurser, får studenten internasjonale perspektiver på tegnspråk og døve, både i Norge og internasjonalt. Studentene skal bli kjent med internasjonal tegnkommunikasjon og med visuelle og taktile kommunikasjonsstrategier. Eksempler på aktuelle temaer er å utforske hva ulike teknologiske utviklingsprosesser har å si for døvesamfunnet og for tegnspråk, og hvordan man kan sikre gode sosialiseringsarenaer for tegnspråklige barn og unge. Aktuelle fagpolitiske spørsmål vil bli trukket inn i undervisningen. I dette emnet inngår også undervisning om digital kompetanse i mangfoldige samfunn.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:
Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.
Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.
Vurdering og eksamen
Eksamensform
Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt i forberedelsestiden.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes karakteren Bestått/Ikke bestått.
Sensorordning
Ved avsluttende vurdering/eksamen benyttes to interne sensorer, og det brukes regelmessig tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.