EPN

MGNT4200 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian Sign Language and Sign Language Subject Pedagogy 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7 / Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGNT4100 Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 1.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i tegnspråkfaget og fagets didaktikk med vekt på språk, språkbevissthet, kultur og identitet

  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og kan forholde seg analytisk til vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk innen flerspråkstilegnelse og flerkulturelle temaer

  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen i og på tegnspråk kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov

  • har utførlig kjennskap til hvordan didaktiske analyser går forut for utviklings- og endringsarbeid

  • har inngående kunnskap om tegnspråklige barn og unges språkutvikling

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til relevant nasjonal og internasjonal forskning innen tegnspråkfeltet og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen

  • kan analysere og bruke relevante metoder til å undersøke faglige og didaktiske problemstillinger basert på kunnskap om tegnspråkfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning

  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i tegnspråkfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter

  • kan analysere og vurdere læreplaner og ulike former for læremidler og digitale verktøy til bruk i tegnspråklig undervisning

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med tegnspråkfaget som grunnlag

  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige og didaktiske problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen

  • har utviklet en avansert profesjonsfaglig digital kompetanse

  • kan ta initiativ og bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Innhold

Norsk tegnspråk og tegnspråkdidaktikk 2 legger til rette for at studentene får utvikle avansert kunnskap om tegnspråkfaget med særlig vekt på elevmangfold, lærerens egen språkbevissthet og tegnede språks plass globalt og i norsk skole. Studentene får anledning til å utvikle en kritisk tilnærming til ulike sider ved læreplanverket for grunnskolen med vekt på tegnspråk som fag i skolen, fagfornyelsen Kunnskapsløftet for hørselshemmede. Gjennom å lese om og reflektere over relevant nasjonal og internasjonal forskning skal studentene bli i stand til å vurdere utviklingen av tegnspråkfaget på nasjonale og internasjonale arenaer. Denne fagbaserte kunnskapen skal bidra til studentenes analytiske evne til å vurdere utviklingen av tegnspråkfaget. Det legges vekt på studentens egen endringskompetanse, som forutsetter evne til å analysere og vurdere forsknings- og utviklingsarbeid relatert til tegnspråkfaget i skolen og se egne erfaringer i lys av forskning.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

  • Individuelt levere og få godkjent resymé av en artikkel eller et kapittel til åtte av emnets undervisningsøkter, hvor fire skal leveres skriftlig på 150 ord +/- 10 % og fire skal leveres på tegnspråk (video) på ca. 2 minutter. Formålet med arbeidskravet er at studentene skal trenes i å lese og trekke ut og formulere essens av forsknings- og faglitteratur.

  • Individuelt fremlegg av en analyse og drøfting av én av fagartiklene fra pensumlisten. Framlegget presenteres på norsk tegnspråk ved en nett-undervisningsøkt, skal ha et omfang på 15-20 minutter og skal inkludere spørsmål til plenumsdiskusjon. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene erfaring med faglig formidling av forsknings- og utviklingsarbeid.

  • Individuelt produsere en sammensatt tekst på tegnspråk, spilt inn på video, over et selvvalgt tema innenfor dette emnet. Temaet godkjennes av faglæreren i forkant. Tekstens omfang skal være på 10 minutter +/- 10 %. Formålet med arbeidskravet er å gi studentene mulighet å fordype seg i tekstarbeid i tegnspråk.

Vurdering og eksamen

Eksamensform

Individuell skriftlig hjemmeoppgave (i form av en fagartikkel) etter selvvalgt tema innen emnets område med omfang på 5000 ord +/-10 %. Tema skal være godkjent av faglærer minimum to uker før leveringsfrist.

 

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Dersom fagartikkelen vurderes til ikke bestått, kan studenten levere en omarbeidet versjon.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Ved avsluttende vurdering/eksamen benyttes to interne sensorer, og det brukes regelmessig tilsynssensor i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.