EPN-V2

MGNA5100 Science Education 3 Course description

Course name in Norwegian
Naturfag og naturfagdidaktikk 3
Study programme
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 1-7
Master's Degree Programme - Primary and Lower Secondary Teacher Education for Years 5-10
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Description of integrated courses

Se fagplanen.

Introduction

Naturfag og naturfagdidaktikk 3 fokuserer på naturvitenskapens metode og emner fra vitenskapsfilosofi som er relevante for en dypere forståelse av naturfagets og teknologiens egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific and technological literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen. Emnet bygger på studentenes faglige kompetanse i naturfag og de vil utvikle et metaperspektiv på naturfag som vitenskapsfag, skolefag og fagets rolle i samfunnet. Studentene skal også tilegne seg inngående kompetanse i hvordan man kan bruke fagenes egenart som grunnlag for undervisning og hvordan man kan bruke undervegsvurdering til å veilede elever mot dypere forståelse for sentrale ideer i faget.

Required preliminary courses

Se fagplanen.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har fordypet kunnskap i noen sentrale deler av naturfagdidaktikk, biologi, fysikk, kjemi, geofag, astronomi og teknologi med klar relevans for naturfaget i grunnopplæringen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om og kan vurdere kritisk og forskningsmessig naturfagets faglige og fagdidaktiske kunnskapsgrunnlag

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan formulere og analysere naturfagdidaktiske og naturfaglige problemstillinger basert på kunnskap om fagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for naturfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsrettet kunnskap i naturfag til utforskning av nye problemområder

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig fellesskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg i naturfag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse

Content

Emnet fokuserer på naturvitenskapens metode, emner fra vitenskapsfilosofi som er relevante for en dypere forståelse av naturfages egenart. Det legges vekt på avanserte kunnskaper i fagspesifikk "literacy" (scientific literacy) i nasjonal og internasjonal forskning og hvordan den formidles i naturfagundervisningen.

Didaktikk i naturfag

De overgripende didaktiske tema i emnet er naturvitenskapelig forståelse og tenking. Emnet fokuserer spesielt på dybdelæring og ulike former for vurdering og dens rolle i læringsprosessen.

Dybdelæring

Vurdering i naturfag Naturvitenskapens og teknologiens vesen (Nature of Science and Technology)

Vitenskapshistorie/teknologihistorieNaturvitenskapelige og teknologiske landevinninger står i en historisk og kulturell kontekst. Dette bakteppet gir et viktig grunnlag for forståelse og formidling av naturfag. Temaet tar opp noen viktige etapper i naturvitenskapens historie fra antikken til i dag, samt den didaktiske betydningen av vitenskapshistorie og filosofi i naturfagundervisning.

Vitenskapelig og teknologisk forståelse (Scientific and technological literacy)Forståelse av vitenskapelige og teknologiske begreper og prosesser som den enkelte trenger for å ta gode personlige valg og kunne delta i demokratiske beslutningsprosesser. Studentene skal kunne legge til rette for elevers utvikling av egen naturfaglig forståelse.

VitenskapsskepsisEt dagsaktuelt tema er den utbredte skepsisen til forskjellige naturfaglige og medisinske temaer og resultater. Temaet diskuteres i lys av aktuelle problemstillinger som evolusjon, klimaendringer, ernæring - dietter, økologisk landbruk, medisiner og vaksine.

Etikk

Etiske dilemmaer knyttet til utvikling og bruk av teknologi, med eksempler fra bioteknologi.

Teaching and learning methods

Se fagplanen.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

I temaet Didaktikk

  • Analysere læreplananalysen (arbeidskrav) fra Naturfagdidaktikk 1 med tanke på undervegsvurdering. Arbeid i grupper på 2-3 studenter og innlevering av skjematisk oversikt, gjerne i form av en tabell.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema (omfang 1600 ord +/- 10 %).

I temaet naturvitenskapelig og teknologisk forståelse (Nature of Science and Technology)

  • Individuell presentasjon av artikkel på seminar. Omfang 30 minutter.

Aktiviteter med obligatorisk deltagelse i Naturfagdidaktikk 3

Fordi erfaringsdeling og respons krever tilstedeværelse, er det krav om 80 % deltakelse på aktivitetene som er nevnt nedenfor. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis en kompensatorisk oppgave. Form og omfang avtales med faglærer. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen. I temaet Nature of Science and Technology

  • Delta på seminar med presentasjon av artikler. Omfang ca. 12 timer.

Assessment

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

Permitted exam materials and equipment

Ingen hjelpemidler tillatt.

Grading scale

Ingen.

Examiners

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærere å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

Generell kompetanse

  • Studenten
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan bidra ti utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen