EPN-V2

MGNA4200 Naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • kunnskap om hovedtrekk ved bibliotek- og informasjonsvitenskap
  • sentrale fagbegreper
  • kunnskap om bibliotekarens rolle og arbeidsområder
  • grunnleggende kunnskap om bibliotekenes historiske utvikling
  • sentrale utviklingstrekk og utfordringer på det bibliotek- og informasjonsfaglige feltet

Ferdigheter

  • anvende faglige begreper i vurdering av bibliotekfaglige problemstillinger
  • delta i en faglig diskusjon om bibliotek- og informasjonsfaglige tema

Generell kompetanse

  • en akademisk arbeidsmåte
  • erfaring med å delta i gruppearbeid
  • reflektere kritisk over faglig litteratur og diskusjoner som angår profesjon og praksis

Innhold

Studenten vil få utdypende kunnskap om sentrale og forskningsbaserte kjennetegn ved god naturfagundervisning med hovedfokus på:

  • Konkrete tilnærminger til variert naturfagundervisning
  • Muligheter i det utvidede klasserommet
  • HMS
  • Systemtenkning i naturfag
  • Programmering i naturfag

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet organiseres som en innledende bolk 1. semester, med forelesninger (på skandinaviske språk), selvstudium, gruppearbeid og besøk ved bibliotek eller andre aktuelle institusjoner.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

  • Arbeidskrav 1: Et gruppearbeid som presenteres muntlig (5-10 minutter).
  • Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering av kort tekstlig bidrag (ca. 300 ord).;

Arbeidskravene må være gjennomførte og godkjente innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.;Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave med et omfang på ca. 12.000 tegn, inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial/ Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemiddel tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.