Programplaner og emneplaner - Student
MGNA4200 Naturfag og naturfagdidaktikk 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Science Education 2
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt til emne MGNA4100 Naturfag og naturfagdidaktikk 1.
Naturfag og naturfagdidaktikk 2 gir studentene avansert og inngående kunnskap om systemer og kretsløp i naturfag, samt arbeid med å tilrettelegge for utvikling av systemtenkning hos elever i grunnopplæringen. De vil også få utdypende kunnskap i hvordan de ivaretar sikkerhet og miljøhensyn i organisering av undervisning og undervisningsmateriell. Studentene vil arbeide med tema som omfatter og integrerer de ulike fagområdene i naturfaget. I tillegg vil de erfare ulike måter å gjøre naturfaget relevant for elevmangfoldet i skolen.
Forkunnskapskrav
Se fagplanen.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om undervisning for systemforståelse i utvalgte deler av naturfaget
- har inngående kunnskap om hvordan legge til rette for variert naturfagundervisning med bruk av ulike representasjoner
- har inngående kunnskap om praktisk arbeid i naturfag
- har inngående kunnskap om programmering i naturfag og hvordan dette kan brukes i undervisning med elever
- kan tilpasse naturfagsundervisningen slik at den fremhever anvendelser, relevans og yrkesretting
Ferdigheter
Studenten
- kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
- kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
- kan planlegge og gjennomføre undervisning (inkludert praktisk arbeid) i naturfaget som fremmer elevers systemtenkning og vitenskapelige tenkemåte
- kan tilrettelegge for bruk av estetiske læringsprosesser i naturfagundervisningen
- kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler naturfagets didaktikk
- kan gjennomføre og vurdere naturfagsundervisning med fokus på praktisk arbeid og HMS
- kan gjennomføre og vurdere skolerelevant programmering
Generell kompetanse
Studenten
- kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere ressurser, undervisning og kompetanse i naturfag
- kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
- kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og naturfagdidaktisk nytenkning i skolen
Innhold
Se egne retningslinjer for eksamen i Canvas.
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet omhandler barn og unges hverdagsliv og helse. Helse er knyttet til forståelse av og barn og unges rett til aktivitet og deltakelse. Barns rett til deltakelse og innflytelse, beskyttelse og tilgang til tjenester kan blant annet relateres til FNs barnekonvensjon. Kunnskap om barns utvikling er et sentralt tema.
Aktivitetsmuligheter og -begrensninger ses i et individ-, gruppe- og samfunnsperspektiv. Arenaer som kan fremme utvikling gjennom lek og læring, er hjem, barnehage, skole og fritid. Barn og unges helse påvirkes av mange forhold. Barnet kan ha en sykdom eller funksjonsnedsettelse. Andre forhold som kulturell bakgrunn, samfunnets mangel på tilrettelegging, oppvekst i et hjem med lite omsorg eller opplevelser fra et krigsherjet land, kan også påvirke aktivitet og deltakelse. Kunnskap om habiliterende arbeid hører til emnet og omhandler ergoterapeutens samarbeid med barnet/ungdommen, omsorgspersonene, det personlige og det profesjonelle nettverket.
Ergoterapeututdanningen er med i en større satsing ved OsloMet, «Interact», der målet er å møte samfunnets behov for bedre samordning av tjenester rettet mot barn og unge, bedre samhandling mellom profesjonsutøvere og bedre samarbeid mellom barn/unge og profesjonsutøverne. I dette emnet deltar studentene i det tverrprofesjonelle undervisningsopplegget INTER1100, «Den samme ungen - ulike arenarer», som gir en felles faglig plattform for alle involverte profesjonssstudenter. Deler av arbeidet gjennomføres i tverrprofesjonelle studentgrupper. For mer informasjon om Interact, se: https://interact.hioa.no/
Læringsutbyttebeskrivelser markert med* ivaretar INTER1100.
Emnet er sammensatt av følgende fagområder fra rammeplanen, angitt i studiepoeng:
- Idé, teori og erfaringsgrunnlag: 2
- Habiliterende arbeid: 4
- Helsefremmende og forebyggende arbeid: 1
- Sykdom og funksjonshemming: 2
- Sosiologi og sosialantropologi: 1
- Psykologi og pedagogikk, kommunikasjon, samhandling og konfliktarbeid: 4
- Etikk: 1
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studenten må være tatt opp på studiet.
Vurdering og eksamen
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan gjøre rede for ergoterapeuters arbeidsoppgaver innen habilitering*
- kan gjøre rede for Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E) og Canadian Practice Process Framework (CPPF)
- kan gjøre rede for hva som særpreger arbeid med barn og deres pårørende*
- kan beskrive hovedtrekkene i barn og unges psykososiale, kognitive og motoriske utvikling
- kan beskrive utvikling i barns lek og læring og identifisere faktorer i de fysiske og sosiale omgivelsene som vil kunne fremme/hemme slik aktivitet
- kan beskrive teori om nettverk, sosialisering og oppvekst i et globalt og lokalt perspektiv*
- kan gjøre rede for diagnoser som spesielt opptrer hos barn og unge, og diskutere hvilken betydning det kan ha for aktivitet og deltakelse i hverdagen
- kan gjøre rede for forskning og utviklingsarbeid innenfor fagområdet barns hverdagsliv og helse*
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende og gjøre rede for bruk av kartleggingsmetoder, systematisk observasjon og intervju av barn/unge*
- planlegge og legge til rette for barns lek og læring*
- kartlegge og vurdere tiltak rettet mot universell utforming av lekemiljø
- anvende Model of Human Occupation (MOHO) og Canadian Model of Occupational Performance and Engagement (CMOP-E) i arbeidet med barn og unge
- velge relevant teori og aktivitetsanalyse for å kartlegge, vurdere, sette mål og planlegge tiltak rettet mot aktuelle barn/ungdom kasus
- vurdere kompenserende tiltak i form av tekniske hjelpemidler og tilrettelegging av miljø
- beskrive og prøve ut aktuelle tester knyttet til barns ADL-funksjon (aktiviteter i dagliglivet) og lek
- tilrettelegge og anvende ekspressive aktiviteter individuelt og i gruppe
Generell kompetanse
Studenten kan
- opprette kontakt, kommunisere og samarbeide med barn og unge*
- identifisere yrkesetiske problemstillinger
- undervise medstudenter fra eget aktivitetsprosjekt
Læringsutbyttebeskrivelser markert med * ivaretar INTER1100.
Hjelpemidler ved eksamen
Undervisningen er organisert i seminarer, forelesninger, ferdighetstrening, aktivitetsprosjekt i gruppe og observasjon i praksisfeltet. Muntlige og skriftlige presentasjoner inngår i ferdighetstrening og prosjekt. Skriftlige mappeoppgaver skal understøtte læringsprosessen og kan anvendes som forberedelse til eksamen.
Vurderingsuttrykk
Det kreves minimum 80 prosent tilstedeværelse i introduksjon til emnet og temaer, ferdighetstrening, veiledning, gruppearbeid og andre studieaktiviteter. Visse forelesninger og seminarer vil inngå i obligatorisk tilstedeværelse. Dette vil fremgå i emnets time- og undervisningsplan.
I tillegg er det knyttet særskilte arbeidskrav til gjennomføring av INTER1100, se:
Sensorordning
For å fremstille seg til eksamen må alle arbeidskrav være godkjent.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene.
Eksamensform: Individuell muntlig eksamen, inntil 25 minutter.
Tidspunkt: 2. semester