Programplaner og emneplaner - Student
MGMU4100 Musikk og musikkdidaktikk 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Music and Music Education 1
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
HØST 2024
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Fagplan
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Arbeid i mindre grupper på 2-3 studenter. Gruppen skal utarbeide en plan for et arrangement eller arrangements-serie. Planen skal inneholde arrangementets program, målgruppe, tematikk, forslag til mulige aktiviteter og ressurspersoner (for eksempel foredragsholdere noen en kan intervjue og eller andre). Planen skal være på maks 2 sider. Refleksjon om gjennomføring fra ide til sluttprodukt, målgrupper, kontekstforståelse m.m. skal gruppen presentere muntlig for de andre studentene. Hver presentasjon vil ta mellom 10-15 minutter.
Arbeidskrav 2: Hverandrevurdering. Hver student skal gi skriftlig tilbakemelding (inntil en side) på arbeidskrav 1 hos to grupper.
Arbeidskrav 3: Individuell muntlig presentasjon. Hver student skal presentere en faglig tekst (inntil 10 minutter) for medstudentene som utgangspunkt for faglig samtale. Teksten skal omhandle noe som knytter an til emnets tematiske innhold, for eksempel bibliotekenes formidlingspraksis og samfunnsmandat eller tekstsjangere.
Arbeidskravene må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom et eller flere arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Innledning
Det er knytt tre arbeidskrav til emnet:
- Ved semesterstart vert det gjennomført eit intensivt kurs i opptaksteknikk over normalt fem dagar. Innhald: Manusutvikling, opplæring i kamera, lyd og redigering, samt filming og redigering av ei historie. Formålet med dette arbeidskravet er å gje opplæring i avansert kamerautstyr, avansert lydutstyr og avansert redigering.
- Produksjon av dokumentarfilmar i ulike sjangrar. Omfang: 5-10 min. Formålet med dette arbeidskravet er å få praktisk erfaring med dokumentarfilmsjangrar.
- Manus og produksjonsplan til eksamensproduksjonen. Omfang manus: 5-10 sider. Omfang produksjonsplan: 1-2 sider. Formålet med dette arbeidskravet er å kvalitetssikre manus og produksjonsplan før opptak.
Arbeidskrava vert godkjende av faglærar. Alle arbeidskrav må være leverte innan fastsett frist og godkjende før studenten kan gå opp til eksamen.
For å sikre at studentane får fagleg kontinuitet og grunnlag for å nå naudsynt tekniske ferdigheiter, er det obligatorisk deltaking ved all undervisning. Fråvær utover 20 prosent kan føre til tap av eksamensretten.
Fristar og nærmare detaljar for innlevering av arbeidskrav kjem på undervisningsplanen som vert lagt ut i starten av kvart semester.
Studentar som ikkje får godkjend arbeidskrav ved første forsøk, kan levere inn omarbeidd versjon ein gong. Ved dokumentert sjukdom eller andre tungtvegande årsaker kan eigen frist avtalast med faglærar.
Forkunnskapskrav
Gradert skala A-F
Læringsutbytte
Ingen.
Innhold
Eksamen i emnet er en skriftlig individuell semesteroppgave med et omfang på 6 - 8 sider inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5. Studentene skal utarbeide et formidlingsopplegg. Opplegget skal beskrives og begrunnes i form av en tekst og gjøre bruk av relevant teori.
En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om det norske språket, funksjonell grammatikk og språkbruk i skrift og tale
- har kunnskap om oppbygging av tekstlige nivåer og hvordan meningsinnhold realiseres i muntlige, skriftlige og multimodale tekster
- har kunnskap om hvordan språkbruk er tett forbundet med kontekst og sosial praksis
Ferdigheter
Studenten
- har evne til å undervise og veilede på alle tekstlige nivåer
- har ferdigheter i bruk av språk i ulike sammenhenger og kontekster
- kan forstå og bruke multimodale tekster
Generell kompetanse
Studenten
- har kunnskap og ferdigheter i hvordan språk og tekst kan formes for ulike formål
- har kunnskap og ferdigheter i hvordan språk og tekst kan fungere i ulike sosiale praksiser og kontekster
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensorer er oppnevnt for å vurdere helheten i programmet og eksamen i det enkelte emnet.
Vurdering og eksamen
Innhold
Studiet består av fire hovedtemaer:
- Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Hva er et mangfoldig samfunn?
- Barn som samfunnsborgere
- Finnes rasisme i barnehagen?
1. Hvem er «vi» i barnehagen? Barndom og identitet
- Barndom og identitet i norsk kontekst
- Barns sammensatte identitet (interseksjonalitet)
- Ledelse i barnehager preget av mangfold
2. Hva er et mangfoldig samfunn?
- Mangfoldsbegreper
- Religiøst og kulturelt mangfold i Norge
- Religions- og integreringspolitikk
3. Barn som samfunnsborgere
- Medborgerskap, rettigheter og forskjellighet
- Tilhørighet og likeverdig deltagelse
- Etiske problemstillinger knyttet til demokrati og religionsfrihet
4. Finnes rasisme i barnehagen?
- Rasisme og diskriminering
- Forståelser av ulikhet
- Ulike perspektiver på makt
Vurderingsuttrykk
Eksamen vurderes etter gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Sensorordning
Arbeidsformene veksler mellom videoforelesninger, samtaler, nettdiskusjoner, webinarer og selvstudium.