EPN-V2

MGMT5100 Matematikk og matematikkdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics and Mathematics Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMT4100 Matematikk og matematikkdidaktikk 1.

Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 3 omhandler ulike kritiske perspektiver på matematikkfaget. Vi ser faget ut fra et flerkulturelt perspektiv, demokratisk perspektiv og likestillingsperspektiv. Matematikkens rolle i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen belyses. Studentene fordyper seg i temaet modellering. I løpet av emnet utvikler studentene en prosjektskisse og gjør en litteraturgjennomgang rettet mo

Forkunnskapskrav

Admission to the Master-s programme

Læringsutbytte

On successful completion of this course students are able to:

  • comprehend and apply psychological mechanisms as a part of product experience and user attachment to products
  • design sustainable product concepts and products for user attachment
  • determine, organise and select criteria for the development of the design process
  • recognise the meaning of context in the light of product attachment
  • demonstrate competence in collecting data
  • participate responsibly and cooperatively in group work
  • discuss and argue criticisms from others during the design process
  • design and refine 3D sketches, concepts and physical products that are emotionally durable
  • duggest evaluation criteria for the assessment of examination objects

Innhold

Emnet har to hovedområder. Det ene er matematikkens rolle i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen. Her behandles blant annet perspektiver som

  • flerkulturelt perspektiv
  • likestillingsperspektiv
  • hva internasjonale studier sier om norsk matematikkundervisning, og et kritisk blikk på internasjonale studier og testing av elever
  • etiske perspektiver
  • matematikk og demokrati
  • matematisk modellering

Det andre hovedområdet peker fram mot masteroppgaven. I undervisningen skal det arbeides med etiske spørsmål knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til skolen. Studentene skal utarbeide en prosjektskisse for en masteroppgave og også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

  • Two reflection papers
  • One mini-project
  • Group assignments

Vurdering og eksamen

Individual or group [1] portfolio examination. The portfolio consists of:

  • a report describing the product concept
  • design process documentation
  • a physical 3D product model

The examination result can be appealed against.

Hjelpemidler ved eksamen

A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.