Programplaner og emneplaner - Student
MGMT5100 Matematikk og matematikkdidaktikk 3 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Mathematics and Mathematics Education 3
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikkGrunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
HØST 2023
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGMT4100 Matematikk og matematikkdidaktikk 1.
Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 3 omhandler ulike kritiske perspektiver på matematikkfaget. Vi ser faget ut fra et flerkulturelt perspektiv, demokratisk perspektiv og likestillingsperspektiv. Matematikkens rolle i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen belyses. Studentene fordyper seg i temaet modellering. I løpet av emnet utvikler studentene en prosjektskisse og gjør en litteraturgjennomgang rettet mo
Forkunnskapskrav
Admission to the Master-s programme
Læringsutbytte
On successful completion of this course students are able to:
- comprehend and apply psychological mechanisms as a part of product experience and user attachment to products
- design sustainable product concepts and products for user attachment
- determine, organise and select criteria for the development of the design process
- recognise the meaning of context in the light of product attachment
- demonstrate competence in collecting data
- participate responsibly and cooperatively in group work
- discuss and argue criticisms from others during the design process
- design and refine 3D sketches, concepts and physical products that are emotionally durable
- duggest evaluation criteria for the assessment of examination objects
Innhold
Emnet har to hovedområder. Det ene er matematikkens rolle i samfunnet og matematikkfagets rolle i skolen. Her behandles blant annet perspektiver som
- flerkulturelt perspektiv
- likestillingsperspektiv
- hva internasjonale studier sier om norsk matematikkundervisning, og et kritisk blikk på internasjonale studier og testing av elever
- etiske perspektiver
- matematikk og demokrati
- matematisk modellering
Det andre hovedområdet peker fram mot masteroppgaven. I undervisningen skal det arbeides med etiske spørsmål knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid knyttet til skolen. Studentene skal utarbeide en prosjektskisse for en masteroppgave og også foreta en litteraturgjennomgang som forarbeid til masteroppgaven.
Arbeids- og undervisningsformer
Se fagplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
- Two reflection papers
- One mini-project
- Group assignments
Vurdering og eksamen
Individual or group [1] portfolio examination. The portfolio consists of:
- a report describing the product concept
- design process documentation
- a physical 3D product model
The examination result can be appealed against.
Hjelpemidler ved eksamen
A grading scale of A (highest) to F (lowest) where A to E is a pass grade and F is a fail grade.
Vurderingsuttrykk
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Sensorordning
To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.