EPN-V2

MGMT4200 Matematikk og matematikkdidaktikk 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Mathematics and Mathematics Education 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 med steinerpedagogikk
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

En intern og en ekstern sensor vurderer masteroppgaven. Intern sensor leder kommisjonen. Veileder skal ikke delta på sensurmøtet.

Bruk av sensorer er nedfelt i retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Innledning

Emnet Matematikk og matematikkdidaktikk 2 handler om undervisning i matematikk. Emnet gir teoretiske perspektiver på undervisning i matematikk, herunder også tilpasset opplæring og læringsorientert vurdering i matematikk. Studentene fordyper seg i litteratur om algebraundervisning. Noe av undervisningen kan bli gitt på engelsk.

Forkunnskapskrav

Se fagplanen.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap i algebra og teorier om undervisning
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori
  • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring [gjelder trinn 1-7]
  • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i matematikk som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
  • kan på avansert nivå anvende prinsipp for matematikkfagets læringsorienterte vurdering og slik bidra til at elevene lærer å reflektere over egen læring og utvikling
  • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankra i avansert kunnskap [gjelder trinn 1-7]

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med matematikkfaget som grunnlag

Innhold

I dette emnet er det matematikkundervisningen som står i fokus. På den ene siden ser vi på en del overordnede teorier for matematikkundervisning og har et komparativt perspektiv på disse.

Vi bygger på teorier om lærerkompetanse (sett i sammenheng med teoriene ovenfor) og hvordan lærerkompetanse kan utvikles, for eksempel gjennom Lesson Study. Videre er teorier om utvikling av undervisningsforløp og -ressurser relevant.

På den annen side arbeider vi med et matematisk emne, algebra, og ser på forskning om algebraundervisning, herunder også algebraundervisning basert på matematikkhistorien. En del av litteraturen er forskjellig for studenter på utdanningen for trinn 1-7 og studenter på trinn 5-10, med vekt på henholdsvis begynneropplæring og ungdomstrinnet.

En sentral del av emnet er å bruke utvalgte teorier for å utvikle, prøve ut og evaluere undervisningsopplegg.

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Å utvikle "inngående kunnskap" som læringsutbyttebeskrivelsene krever, forutsetter at man også har anledning til drøftinger, muntlig og skriftlig. Det er også læringsutbyttebeskrivelser som krever planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning. På denne bakgrunn er det følgende arbeidskrav:

  • Studentene skal individuelt eller i gruppe tre ganger legge fram og drøfte et oppgitt fagstoff, tidsramme om lag 20 minutter per gang. De må likeledes delta i drøfting av andres framlegg i minst fem undervisningsøkter.
  • En skriftlig oppgave i gruppe knyttet til planlegging, gjennomføring og evaluering av undervisning av elever. Omfang 5000 ord +/- 10 %.

Vurdering og eksamen

Arbeidet med masteroppgaven er i hovedsak et selvstendig arbeid, supplert med veiledning og seminarer hvor studentene legger fram sitt arbeid for hverandre. Hensikten med dette er å utvikle kompetansen til å formidle egen og andres forskning på en forsvarlig måte. Dette forutsetter en kompetanse til å forholde seg kritisk og konstruktivt til forskningsarbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Retten til å avlegge eksamen forutsetter at følgende arbeidskrav er godkjent:

  • Deltakelse på seminar: hver student presenterer tema og metode for masteroppgaven på et seminar, normalt tidlig i 10. semester. På seminaret presenteres og drøftes relevante sider ved det tidlige arbeidet med masteroppgaven. Studenten må også delta som diskusjonspartner for medstudentene i gruppa. Presentasjonen skal være på om lag 15 minutter
  • Delta i samtaler med veileder etter oppsatt plan

Formålet med arbeidskravene er fundert på læringsutbyttebeskrivelsene som krever at studenten, på et avansert nivå, kan formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen. Å utvikle slik kompetanse krever at man har mulighet til å formidle og diskutere problemstillinger.

Vurderingsuttrykk

Masteroppgaven kan;gjennomføres;individuelt eller i gruppe på inntil tre;studenter. Det er;ett hovedformat for masteroppgaven:;

Akademisk masteroppgave.;Omfang ved individuell innlevering 20.000 ord +/- 10%, dersom to studenter skiver sammen er omfanget 30.000 ord +/- 10 %, dersom tre studenter skriver sammen er omfanget 40.000 ord +/- 10 %.;;

;

Merknader:;

  • For studenter som;gjennomfører;masteroppgave i;begynneropplæring,;må oppgaven være flerfaglig og inneholde fagstoff og perspektiver fra minst to av fagene matematikk, norsk eller pedagogikk. Som et alternativ til den akademiske masteroppgaven, kan studenter som arbeider innenfor begynneropplæring;gjennomføre;masteroppgaven som et;entreprenørielt;utviklingsarbeid. Denne masteroppgaven har tre komponenter:; 1) Utvikling av;didaktisk produkt.;Omfang av det didaktiske produktet ved individuell innlevering er tilsvarende 5000 ord +/- 10% eller 20 minutters presentasjon (format og innhold avtales med veileder), dersom to eller tre studenter;gjennomfører sammen skal innleveringen være tilsvarende 7000 ord;+/- 10% eller 30 minutters presentasjon.;2);En skriftlig forklaring om hvordan det didaktiske produktet er tenkt brukt og;en;vitenskapelig;forankret begrunnelse for produktet har et omfang;på;4000 ord;+/- 10% ved individuell innlevering og 5000 ord +/- 10% der to eller tre skriver sammen.;3) En;muntlig;presentasjon;av utviklingsprosjektet;på;25 minutter;etterfulgt av;en fagsamtale på 20 minutter.;Også studenter som har samarbeidet om masteroppgaven,;gjennomfører;muntlig;individuelt.;Det didaktiske produktet;og den;skriftlige;bruksanvisningen;og;vitenskapelige forankrede;begrunnelsen leveres 15 virkedager før;den muntlige;presentasjonen.;Det gis én karakter som;fastsettes etter at alle de tre komponentene er gjennomført.;;
  • For studenter som;gjennomfører;masteroppgave i;spesialpedagogikk, kan studenter som et alternativ til den akademiske masteroppgaven, skrive en;vitenskapelig artikkel med;overbyggende kappe.;Omfang på artikkelen;blir bestemt av forfatterveiledningen til det enkelte tidsskrift. I tillegg kommer en kappetekst som er på 5000-7000 ord;+/- 10% for studenter som skriver alene, og 6000-8000 ord +/- 10%;der to eller tre;studenter;skriver sammen.;
  • For studenter som velger å gjennomføre masteroppgaven som gruppearbeid, skal det gå tydelig fram i egen redegjørelse hvordan arbeidet er fordelt, og hvordan hver enkelt oppfyller kravet om selvstendig vitenskapelig arbeid.;Her benyttes;en;medforfattererklæring;som begge eller alle tre parter signerer.;;
  • For studenter som tar masterfaget engelsk og engelskdidaktikk, må masteroppgaven skrives på engelsk.

;

Ny/utsatt eksamen

Det er ikke adgang til å få vurdert en ny masteroppgave i samme studieprogram når studenten tidligere har fått vurdert sin oppgave med bestått resultat. Dersom masteroppgaven vurderes til ikke bestått, kan studenten levere ny eller revidert oppgave én gang, jf. § 5-6 i forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. I;særskilte tilfeller kan det vurderes å endre om oppgaven skal leveres i gruppe eller individuelt.;

Sensorordning

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.