EPN-V2

MGKP5100 Kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education Subject Pedagogy 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være utført og godkjent:

  • Arbeidskrav 1: Jersey (individuelt arbeid)

Mønsterkonstruksjon og søm-teknikk En individuell, praktisk oppgave, i form av en perm, som skal omfatte:

• En personlig innrettet grunnform til jersey overdel uten tilleggsvidde og bukse elastisk materiale og oppsydde toiler av hvert av disse mønstrene.

• Et konstruert mønster av overdel med tilleggsvidde

• Diverse sømprøver i elastiske materialer

  • Arbeidskrav 2: Jeans, design og motehistorie (individuelt arbeid)

En praktisk og skriftlig oppgave, der moteteori/historie brukes som inspirasjon til eget praktisk skapende arbeid. Oppgaven løses individuelt. Oppgaven omfattes av et ferdig plagg/antrekk og en visuell og skriftlig dokumentasjon av det praktiske arbeidet (om lag 1000 ord). Studenten skal presentere sitt ferdige arbeid for klassen og vil få muntlig tilbakemelding fra medstudenter. Arbeidskrav vurderes til godkjent/ikke godkjent.

  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet. Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.

Forkunnskapskrav

Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet.

Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen.

Individuell mappeeksamen.

1. Praktisk-estetisk prosjekt Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.

2. Skriftlig oppgave Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet. Eksamensbesvarelsen skal omfatte om lag 2000 ord.

Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen. Eksamensresultatet kan påklages.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om relevante tema for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige tenkemåter, forskningsdesign og etisk regelverk relevant for forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om utvalgte teoretiske perspektiv som er relevante for forskning på tema innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan man kan søke opp, trekke ut essensen av og vurdere forskningslitteratur knyttet til kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk

Ferdigheter

Studenten

  • kan med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap analysere faglige problemstillinger om kroppsøvingsfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke oppnådd innsikt i undervisning, forsknings- og utviklingsarbeid
  • kan anvende forskningsbasert kunnskap i kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk til å lokalisere problemområder for utforskning
  • kan velge ut, avgrense relevante tema og formulere forskningsspørsmål som er aktuelle for forskning innen kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen for å designe et avgrenset forskningsprosjekt

Generell kompetanse

Studenten

  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger innen forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk
  • kan, med bakgrunn i forskningsbasert kunnskap, analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger relevante for undervisning i kroppsøving
  • kan bidra til forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og didaktisk nytenkning om kroppsøving i skolen

Innhold

MGKP5100 skal gi studentene mulighet til å opparbeide inngående kunnskaper om hvordan forskning på kroppsøving og kroppsøvingsdidaktikk kan gjennomføres. I emnet gis studentene mulighet til å oppøve ferdigheter i å lokalisere relevante tema for utforsking og designe et avgrenset forskningsprosjekt knyttet til fagområdet, samt å øve på utvalgte forskningsmetoder. Dette innebærer også kunnskaper om hvordan kunnskapsoversikter utarbeides og ferdigheter i å utarbeide en kunnskapsoversikt knyttet til et avgrenset tema.

Arbeids- og undervisningsformer

Gradert skala A - F.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon om arbeidskrav i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent oppmøte på organiserte seminar og praktiske øvinger
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
  • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

Vurdering og eksamen

  • Posterpresentasjon. Studentene skal i grupper på 2-3 trekke et tema som de skal lage en poster på bakgrunn av. Posteren skal lages etter en mal som blir gitt ved trekking av tema. Til slutt skal posteren presenteres på en studentkonferanse med alle studentene og to interne sensorer som tilhørere. Temaet trekkes 14 dager i forveien, og omfanget på den muntlige presentasjonen er inntil 10 minutter. Etter hver presentasjon er det spørsmål fra sensorene, og det åpnes for spørsmål fra med-studenter. Total tidsramme er inntil 30 minutter per studentgruppe. Til grunn for vurdering ligger posteren, presentasjonen og den muntlige utspørringen. Det gis gruppekarakter på eksamenen.
  • Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen, med nødvendige tilpasninger ut fra antall studenter som går opp til eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tilgjengelig.

Vurderingsuttrykk

Bestått / ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.