EPN-V2

MGEN5100 Engelsk og engelskdidaktikk 3 Emneplan

Engelsk emnenavn
English and English Subject Pedagogy 3
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne MGEN4100 Engelsk og engelskdidaktikk 1.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap i engelskfaget og fagets didaktikk
    • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori og vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
    • har inngående kunnskap om hvordan opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
    • har inngående kunnskap om begynneropplæring (trinn 1-7)
    • har inngående kunnskap om progresjon i undervisning og elevers læring

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
    • kan analysere faglige problemstillinger basert på kunnskap om engelskfagets egenart, verdigrunnlag og historie og bruke slik innsikt i undervisning
    • kan planlegge og gjennomføre undervisning i engelskfaget som fremmer elevens vitenskapelige tenkemåter
    • kan på avansert nivå anvende prinsipp for læringsorientert vurdering i engelskfaget og slik bidra til at elvene lærere å reflektere over egen læring og utvikling
    • kan utvikle, gjennomføre og evaluere forskningsbasert begynneropplæring som er forankret i avansert kunnskap (trinn 1-7)
    • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler engelskfagets didaktikk.

    Generell kompetanse

    • Studenten
    • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
    • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg med engelskfag som grunnlag
    • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen og har profesjonsfaglig digital kompetanse
    • kan bidra ti utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen
  • Innhold

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent:

    • minimum 80 prosent tilstedeværelse ved seminarer, timeplanfestet gruppearbeid og prosjektveiledning
    • prosjektbeskrivelse etter nærmere gitte kriterier. For å sikre bacheloroppgavens faglige relevans og metodiske gjennomførbarhet er prosjektbeskrivelsen et arbeidskrav som må være godkjent før selve prosjektarbeidet kan igangsettes

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Se fagplanen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Retten til å avlegge eksamen forutsetter følgende godkjente arbeidskrav:

    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 %.
    • Studenten skal individuelt eller i gruppe på inntil tre levere en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10 %.

    Prosjektskisse og gjennomgangen av forskningslitteraturen skal vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med i masteroppgaven. Arbeidskravet vil danne grunnlag for tildeling av veileder til masteroppgaven.

  • Vurdering og eksamen

    Individuell muntlig eksamen på 30 minutter. Tema gis to uker før eksamen. Eksamensspråket er engelsk.

    Ny/utsatt eksamen

    Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Første studieår må være bestått for å kunne påbegynne tredje studieår samt TAB2000, TAB2100 og TAB2300/TAB2400 fra andre studieår. TAB1050 er unntatt fra progresjonskravet.

  • Vurderingsuttrykk

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten kan

    • drøfte teori og resultater fra oppdatert forskning relatert til bacheloroppgavens tema
    • oppdatere sin dentaltekniske kunnskap og handlingskompetanse i tråd med kunnskapsbasert praksis.

    Ferdigheter

    Studenten kan

    • utarbeide en prosjektbeskrivelse som konkretiserer tema, relevant problemstilling og tidsplan for gjennomføring av bachelorprosjektet
    • beskrive og begrunne valg av profesjonsfaglig tema, forskningsspørsmål og forskningsdesign basert på vitenskapsteori og metodelitteratur
    • utføre systematisk kildesøk og benytte relevant profesjonsfaglig forskning og fagstoff på en måte som tilfredsstiller generelle akademiske retningslinjer
    • gjennomføre prosjektet i tråd med vitenskapelige kriterier og retningslinjer for forskningsetikk og personvern
    • besvare problemstillingen i en tydelig konklusjon basert på presentasjon av empirisk materiale, og aktiv bruk av empiri og teori i drøftingen av problemstillingen/ forskningsspørsmålene
    • presentere prosjektet skriftlig og muntlig med presis fagterminologi og etterrettelighet

    Generell kompetanse

    Studenten kan

    • kritisere selvvalgt forskningsdesign knyttet til faglig fordypningstema for bacheloroppgaven
    • fremvise en profesjonell holdning til forsknings- og utviklingsarbeid
    • formidle sentralt fagstoff og utveksle synspunkter og erfaringer med andre innen det odontologiske fagområdet, og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis og nytenkning
    • diskutere generelle profesjonsfaglige prinsipper og utfordringer basert på kritisk kildevurdering
    • vurdere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger
  • Sensorordning

    Arbeids- og undervisningsformene omfatter seminarer, selvstudier og teambasert læring i grupper, tilknyttet den systematiske problemløsningsprosessen og prosjektsamarbeidet. I løpet av emnet får studentene inntil 5 timer veiledning per prosjektoppgave. Prosjektveiledningen gis i forbindelse med utarbeidelse av eksamensdisposisjon og valg av tema, problemstilling og forskningsdesign, samt tilknyttet metodegjennomføring, databearbeiding og helhetlig oppgavestruktur.