EPN-V2

MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan

Engelsk emnenavn
Practical aesthetic project
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Det gis gradert bokstavkarakterskala fra A til F, der A er beste karakter og F er ikke bestått.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
  • har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
  • har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
  • kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten

  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser

Arbeids- og undervisningsformer

I dette emnet vektlegges utvikling av studentenes egne språkferdigheter i norsk tegnspråk og deres kunnskap om tegnspråkliges historie, kultur og identitet. Kunnskap om opplæringssituasjonen for tegnspråklige elever vil stå sentralt. Undervisningen i studiet skal inspirere til å kommunisere på et nytt språk gjennom varierte læringsaktiviteter. Digitale verktøy og ulike læringsressurser brukes gjennomgående på en kritisk og reflektert måte, med klart siktemål om overføring til praksis og best mulig didaktisk tilpasning.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se mer informasjon i den innledende delen av fagplanen.

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en plan for presentasjon og visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser. Presentert for medstudenter og lærer.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er todelt og inkluderer: 

  • Muntlig prosjektpresentasjon.
  • Utstilling med dokumentasjon.

Krav til dokumentasjon beskrives nærmere i eksamenstekst.

Begge eksamensdeler må være vurdert til bestått for å bestå emnet.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig. Eksamensresultatet kan ikke påklages.