Programplaner og emneplaner - Student
MFAGL4200 Praktisk estetisk prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Practical aesthetic project
- Studieprogram
-
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2023/2024
- Pensum
-
VÅR 2024
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk-estetisk prosjekt med tilknytning til fagdidaktikk. I emnet inngår avgrensning, planlegging,gjennomføring og dokumentasjon av en praktisk-estetisk undersøkelse. Undersøkelsen bygger på en selvvalgt problemstilling og i settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
- har kunnskap om presentasjonsmuligheter og visningsformer
- har kunnskap om estetisk teori, teknikk og materialer innen selvvalgt tema
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre analyser og etiske avveininger
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske problemstillinger
- kan reflektere kritisk over eget og andres praktisk-estetiske arbeid i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og fagdidaktiske problemstillinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- kan gjennomføre avanserte analyser og bidra til prosjektutvikling og nytenkning
- kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer i praktiskestetiske undersøkelser
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner informasjons- og kommunikasjonsmedarbeiderens plassering og oppgaver i en organisasjon
- kjenner de sentrale prinsippene for hensiktsmessig tilrettelegging av informasjon og kommunikasjon til ulike formål, i offentlig og privat sektor
Ferdigheter
Studenten
- mestrer både muntlig og skriftlig formidling og presentasjonsteknikk og kan opptre profesjonelt i ulike mediekanaler
- kan vurdere informasjons- og kommunikasjonsstrategier internt og eksternt i lys av de utfordringene som organisasjoner møter i ulike sammenhenger, herunder kriser
- kan opptre profesjonelt i mediesammenheng, kan lage skriftlig informasjon og kommunisere denne i ulike formater og mediekanaler
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger i arbeidslivet
- kan profilere egen kompetanse muntlig og skriftlig i ulike mediekanaler for å kunne bidra til utvikling av god praksis og godt samarbeid med arbeidslivet
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Emnet strekker seg over ett semester, og er i hovedsak lagt opp med forelesninger, selvstyrte kollokviegrupper, oppgaveløsninger, presentasjon av praktisk produksjon i grupper/plenum, selvstudium av pensum og en obligatorisk praksisperiode på fire uker (normalt uke 41-44). Det gis opplæring i å søke praksisplass. Praksisstedet skal godkjennes og kvalitetssikres av emneansvarlig.
Emnet har 4 læringsmapper (mappeleveringer):
Mappe 1: Studentene skal utforme og presentere en SoMe-kampanje, samt levere et refleksjonsnotat på 1-2 sider. Hensikten med oppgaven er at studentene skal gjøre seg kjent med hvordan en SoMe-kampanje utformes og få erfaring med muntlig presentasjon. Oppgaven er beregnet å tilsvare ca en ukes arbeid.
Mappe 2: Studentene skal skrive en pressemelding med tilhørende talepunkter på 2-3 sider, samt levere et refleksjonsnotat på 1-2 sider (til sammen maks 5 sider). Hensikten med oppgaven er at studentene skal gjøre seg kjent med pressemelding og talepunkter som sjangere. Oppgaven er beregnet å tilsvare ca 3 dagers arbeid.
Mappe 3: Studentene skal levere og presentere et valgfritt medieprodukt fra praksisperioden, samt et refleksjonsnotat på ca 2. Hensikten med oppgaven er at studentene skal vise, reflektere rundt og få tilbakemelding på et arbeid fra praksisperioden. Arbeidets omfang vil variere siden studentene vil ha hatt ulike arbeidsoppgaver, men skal minst inkludere ett par dagers arbeid.
Mappe 4: Studentene skal velge en av to oppgaver:
a) Studenten skal formulere en kommunikasjonsstrategi på ca 3-5 sider, samt et tilhørende refleksjonsnotat på ca 2 sider (maks 8 sider). Hensikten med oppgaven er at studentene skal gjøre seg kjent med hvordan en kommunikasjonsstrategi utformes og hva slags innsiktsarbeid som ligger bak.
b) Studenten skal lage en kort informasjonsfilm som skal vare ca 20-60 sekunder, samt et tilhørende refleksjonsnotat med manus på ca 2 sider. Hensikten med oppgaven er at studentene skal gjøre seg kjent med en relevant sjanger for informasjons- og kommunikasjonsarbeid.
Mappe 4 er beregnet å tilsvare ca en ukes arbeid.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av mappeoppgaver framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Studenter som ikke leverer i læringsmapper mister retten til å få tilbakemelding på oppgavene
Vurdering og eksamen
Studentene skal gjennomføre en fire ukers praksisperiode (altså praksistid tilsvarende 20 normale arbeidsdager). Studentene finner relevante praksissteder i samråd med emneansvarlig som også må godkjenne valg av praksissted. Praksisperioden er obligatorisk. 80 prosent av praksisstiden må være gjennomført for at studentene skal kunne gå opp til eksamen.
Ved fravær over 20% grunnet sykdom eller andre tungtveiende årsaker kan det gjøres en individuell vurdering.
Hjelpemidler ved eksamen
Til eksamen skal studentene levere en mappe. Mappen består av tre oppgaver fra læringsmappen samt et avsluttende refleksjonsnotat på 4-6 sider der studentene diskuterer egne arbeider i lys av fagbegreper og pensum. Mappeoppgavene skal være omarbeidet etter at de ble levert inn første gang. Emneansvarlig avgjør hvilke mappeoppgaver som skal leveres inn til eksamen. Omfang av mappeoppgavene beskrives nærmere under "arbeids- og undervisningsformer". Der eksamen er skriftlig skal følgede skrifttype og skriftstørrelse brukes: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5.
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur en gang.
Vurderingsuttrykk
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Sensorordning
Gradert skala A-F.