EPN-V2

MFAGL4000 Fagdidaktikk: kunst og håndverk Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Crafts Education
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærer- og formidlingsrollen innen kunst og håndverk. Samfunnets utvikling og institusjonelle praksiser problematiseres. Samfunnsetiske og bærekraftige perspektiver på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur blir vektlagt. Utdanning, læreplaner og praksis innen feltet blir analysert og drøftet i lys av historie, samtid og framtid. Dette krever å kunne orientere seg og navigere bredt innen kunst- og designdidaktisk forskning.

    Grunnskole og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv.

  • Forkunnskapskrav

    • Bachelorgrad i faglærerutdanning i design, kunst og håndverk eller tilsvarende.
    • Lærerutdanning og, som del av eller i tillegg til denne, formingsfaglig utdanning med et omfang på 60 stp. eller tilsvarende.
    • Bachelorgrad innen visuelle kunstfag og/eller design og i tillegg praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) med et omfang på 60 stp eller tilsvarende.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet kunst og håndverk
    • har inngående kunnskap om fagdidaktisk forskning og praksis i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
    • har inngående kunnskap om fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet for å kunne drøfte og reflektere over fagfeltets utviklingspotensial
    • har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur kan påvirke barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere, drøfte og reflektere over læreplaner, praksiser og institusjoner innen fagfeltet kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
    • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
    • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning i arbeid med teoretiske problemstillinger
    • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
    • kan reflektere over egen læring, betydning av praktisk skapende arbeid og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet, omfang: 2000-2500 ord
    • deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over fem dager. 3000-4500 ord + litteraturliste

    Eksamen kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler tilltatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

    Eksamensresultatet kan påklages.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 15 stp med emnet MEST4221.

    Emnet er ekvivalent (overlapper 15 stp) med emnet MEST5020.

    Ved praktisering av 3-gangers regelen for oppmelding til eksamen teller forsøk brukt i ekvivalente emner.