Programplaner og emneplaner - Student
MESTD5100 Methods and research methods in practical and aesthetic studies Course description
- Course name in Norwegian
- Metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag
- Study programme
-
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-timeMaster of Aesthetic Practices in Society - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet fokuserer på metoder og forskningsetikk i praktiske og estetiske fag med særlig vekt på forskning knyttet opp mot undervisning og læring. I emnet inngår tematikker som: klasseromsrettet forskning, praksisrettet forskning, performative metoder, artografi, etikk, profesjonsutøvelse, distanse til egen forskning og personvern. Ansvarlighet rundt eierskap i forskning og utviklingsarbeid vektlegges gjennom fokus på blant annet åndsverkloven, Kunstig intelligens, kopiering, skapende arbeid, samskapende arbeid, reproduksjon, patentering og originalitet.
Studentene skal anvende, utforske og reflektere over utvalgte metoder på egenhånd, i grupper og i fellesskap.
Recommended preliminary courses
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om ulike dilemmaer i forskning på egen profesjon og praksisutøvelse
- har kunnskap om ulike problemstillinger knyttet til skapende arbeid, originalitet, kopiering og kunstig intelligens
- har innsikt i etiske problemstillinger knyttet til forskning som involverer og inkluderer barn, unge, sårbare og utsatte grupper
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende, utforske og reflektere over utvalgte forskningsmetoder innen praktiske og estetiske fag
- kan kritisk anvende forskningsmetoder for å beskrive og analysere undervisning, praksis og/eller læring på en systematisk måte
Generell kompetanse
Studenten
- kan visualisere mulige løsninger på komplekse problemstillinger
- kan anvende egen kompetanse i samskapingsprosesser og tverrfaglig arbeid
Teaching and learning methods
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i lys av fagets historie og kulturell kontekst. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv og estetiske læreprosesser vil bli vektlagt.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- Skriftlig fremlegging av problemstilling og metoder for medstudenter på 300-600 ord
- Minst en tilbakemelding på skriftlig fremlegging fra medstudenter
Assessment
Muntlig eksamen i gruppe på to (maks tre) studenter inntil 30 min, fysisk eller digitalt, som består av:
- Presentasjon av to utvalgte metoder i ett selvvalgt, avgrenset og tenkt forskningsarbeid. Forskningsarbeidet skal ta utgangspunkt i egendefinerte, komplekse og etiske problemstillinger innen relevant område (ca. 20 min).
- Diskusjon med sensorene (ca. 10 min).
Medstudentene oppfordres til å overvære medstudenters eksamener. Hensikten er å bidra til egen og andres studieprogramsprogresjon og kompetanseheving.
Ny eller utsatt eksamen kan arrangeres som individuell muntlig eksamen med 15 min presentasjon og 10 minutters diskusjon.
Permitted exam materials and equipment
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.
Grading scale
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Et abstract (500 ord) og muntlig presentasjon i formatet konferansebidrag på FoU seminar for medstudenter og lærer. Tema knyttet til skolefagets historie og dagens lærerolle.
- Forberedet spørsmål til medstudenter og aktiv deltagelse på fou-seminar.
Examiners
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker som videreutvikler arbeidskravet. Omfang 2000-2500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.