Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4410 Profesjonsretta prosjekt Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Profession focused project
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag - deltidMasterstudium i estetiske fag - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet skal gi innsikt i aktuelle problemstillinger innenfor profesjonsfellesskapet design, kunst og håndverk spesielt og læringsmiljø generelt. Profesjonsutøverens komplekse og uensartede rolle belyses. Emnet gir grunnlag for å diskutere praktiske og estetiske læreprosesser rolle i utdanning og læring. Prosjektbasert praksis inngår i emnet. Gjennom prosjektbasert praksis får studenten direkte erfaring med relevante metoder for undersøkelser av fagdidaktisk praksis, som aksjonsforskning. Prosjektbasert praksis kan gjennomføres ved eget arbeidssted.
Anbefalte forkunnskaper
Se fagplanen.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i estetiske fag deltid - studieretning kunst- og designdidaktikk
Læringsutbytte
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om aksjonsrettede og praksisrelevante metoder for forskning og utviklingsarbeid
- innsikt i, og kan reflektere kritisk over profesjonsrelevante problemstillinger knyttet til blant annet faglig skjønn, profesjonsidentitet og dilemmaer i møte mellom teori og praksis
- inngående kunnskap om lov- og planverket for grunnopplæringen og kan utvikle oppgaver, undervisningsopplegg og planer som ivaretar mangfoldet av elever.
Ferdigheter
Studenten kan
- anvende aksjonsrettede og praksisrelevante forskningsmetoder for å belyse praksisnære problemstillinger
- kritisk analysere relevant forskning og drøfte betydningen den har for skole, undervisning og egen profesjonsutøvelse
- kan utforske, reflektere over og kritisk vurdere ulike metoder for veiledning, undervisning og klasseledelse.
Generell kompetanse
Studenten kan
- kommunisere om og formidle faglige problemstillinger, analyser og resultater
- bidra til pedagogisk innovasjon og utvikling av fag- og profesjonsfelleskap
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet kombinerer samlinger og digital undervisning. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet legger vekt på studentaktive læringsmetoder.
Mellom samlingene legges det opp til utforskning i og gjennom egen praksis, fortrinnsvis på egen arbeidsplass.
Praksis
Emnet inkluderer minst 10 timer praksisopplæring. Forberedelse og eventuelt vurdering kommer i tillegg. Praksis skal være prosjektbasert og gir rom for utprøving og aksjonsrettet undervisning. Praksis skal være rettet mot læreren som profesjonsutøver. Praksissted skal foreslås av studenten og må godkjennes av institusjonen. I dette emnet kan praksis gjennomføres på eget arbeidssted. Praksisveiledning kan foregå digitalt. Praksis kan være individuell eller i gruppe. Praksis er veiledet, men ikke vurdert.
Praksisplassen skal fortrinnsvis være innen grunnopplæringen, eventuelt andre undervisningsarenaer som kulturskole, folkehøyskole eller i høyere utdanning.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne møte til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:
- minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger
- minimum 90 % deltakelse i 10 timer praksis, inkludert ledelse av praksis? Manglende deltagelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen før mulighet for å gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Muntlig presentasjon med visuelt støttemateriale. Presentasjonen skal dokumentere problemstillinger, gjennomføring, metoderefleksjon og resultater fra prosjektbasert praksis. Tidsramme for presentasjonen er 30 min for individuell presentasjon, 45 min for grupper.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler tillatt så lenge regler for kildehenvisnig følges.
Vurderingsuttrykk
Ingen.
Sensorordning
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har dybdekunnskap om matematikken elevene arbeider med på barnetrinnet med spesiell vekt på begynneropplæringen
- har kunnskap om ulike representasjoner og betydningen bruk av og overganger mellom representasjoner kan ha for elevers læring
- har kunnskap om bruk av ulike læremidler, både digitale og andre, og muligheter og begrensninger ved slike læremidler
Ferdigheter
Studenten
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere matematikkundervisning om algebraisk tenkning for alle elever på trinn 1-7 med fokus på variasjon og elevaktivitet
- kan bruke arbeidsmåter som fremmer elevenes undring, kreativitet og evne til å arbeide systematisk med utforskende aktiviteter, resonnering og argumentasjon
- kan analysere og vurdere elevers argumentasjon og løsningsmetoder ut fra ulike perspektiv på kunnskap og læring
- kan vurdere elevenes måloppnåelse, begrunne vurderingene og gi læringsfremmende framovermeldinger
Generell kompetanse
Studenten
- har innsikt i matematikkfagets betydning som allmenndannende fag og dets samspill med kultur, filosofi og samfunnsutvikling
Emneoverlapp
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1
En skriftlig individuell oppgaveinnlevering knyttet til faglige og didaktiske tema. Omfang: tilsvarende fem sider. Arbeidskravet inkluderer også etterarbeid med retting og vurdering av andre studenters arbeidskrav for at de skal få anledning til å opparbeide ferdigheter i å vurdere måloppnåelse, begrunne vurderinger og gi læringsfremmende framovermeldinger.
Arbeidskrav 2: Faglige aktiviteter med krav om deltakelse
Nyere forskning anbefaler at matematikkdidaktikk i lærerutdanningen skal vektlegge handlingskompetanse. Dette forutsetter samhandling med andre studenter og faglærere om sentrale utfordringer i faget, vurdering av undervisning og undervisningsøvelser. Denne delen av en lærers handlingskompetanse kan ikke tilegnes kun ved lesing, men må opparbeides i reell dialog og ved tilstedeværelse i undervisningen. Det kreves derfor oppmøte på minimum 80 %. Ved fravær utover 20 %, og inntil 40 %, vil det gis kompensatorisk arbeid som kan inkludere krav om oppmøte. Form og omfang bestemmes av emneansvarlig. Ved fravær utover 40 % vil studenten trekkes fra eksamen i emnet. Fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse og eventuelt kompensatorisk arbeid.