Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4320 Project in Practice Course description
- Course name in Norwegian
- Prosjekt i praksis
- Study programme
-
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-timeMaster of Aesthetic Practices in Society - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, the students will carry out a practical project based on the programme option's areas of competence such as teaching, dissemination, creative production and curating. The work focuses on idea development, innovation, critical analysis and reflection. Production, presentation, documentation and communication are part of the practical work. The project can be carried out in collaboration with external parties. Several students can cooperate on a project. The students’ practical work is seen in conjunction with relevant contemporary discourses and in a research context.
Required preliminary courses
No requirements over and above the admission requirements.
Learning outcomes
Knowledge
The student:
- has in-depth knowledge of project work development in a research context
- has in-depth knowledge of relevant Nordic and international contemporary discourses
- is capable of carrying out project work on the basis of ethical and professional analysis and reflection
- has broad knowledge of the programme areas of competence and specialised insight into a defined area
Skills
The student:
- is capable of planning, carrying out and documenting an independent professional project
- is capable of using professional knowledge to shape, discuss and choose relevant forms of presentation and communication
- is capable of familiarising him/herself with the Nordic and international art and culture field, and of using relevant references to structure and formulate independent professional argumentation and positions
- is capable of reflecting critically on his/her own and others’ practical work in a broader knowledge-based context
Competence
The student:
- is capable of contributing to project development, new ideas and innovation processes
- is capable of applying his/her knowledge and skills to new fields to carry out advanced tasks and projects
Teaching and learning methods
The teaching comprises project work such as workshops, group work and the students’ own independent work. Lectures and presentations are included in the course. Individual and group supervision is provided. Students must participate in teaching activities and group work. High demands are made of independent creative work and critical reflection. Teaching will be in both Norwegian and English.
Course requirements
Emne 3, Endring og forbedringsarbeid, retter oppmerksomheten mot grunnleggende kunnskaper og ferdigheter for å identifisere, planlegge og gjennomføre endringsarbeid og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging og tidlig innsats, barn og unge med særlige behov og barn og unge med lavt læringsutbytte. Sentralt er også organisasjonskunnskap og kollektive endringsprosesser innrammet av prinsipper for aksjonsforskning og innovasjon.
Assessment
Opptak til programmet.
Det faglige innholdet i emne 3 bygger på emne 1 og 2.
Permitted exam materials and equipment
Læringsutbyttet på emnet omfatter kunnskaper om skolen som organisasjon og som lærende virksomhet.
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap om skolen som lærende organisasjon - lærings- og endringsprosesser, systemteori og systemrettet arbeid
- har avansert kunnskap om betydningen av å etablere tolkningsfellesskap for å fremme likeverdige og inkluderende utviklings- og læringsvilkår
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere områder der det er behov for å iverksette forebyggende tiltak og tidlig innsats
- kan identifisere og analysere elementer som påvirker etablering av tolkningsfellesskap og kunnskapsdeling
- kan bidra i skolens kollektive samhandling om utvikling, endring og forbedring
- kan vurdere og planlegge organisasjonsutvikling og innovasjoner ut fra etiske perspektiver
Generell kompetanse
Studenten
- kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår som grunnlag for endringsarbeid
- kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon
- kan anvende strategier for å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på skape inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår
Grading scale
Se programplanen.
Examiners
Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 3-1: Tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging/spesialpedagogisk arbeid. Arbeidskravet omfatter tre ledd:
- En analyse og vurdering av egen skoles/organisasjons behov for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
- Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og vurderer tentative innsatspunkt for kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på forebyggende tiltak/ spesialpedagogisk arbeid.
- En muntlig presentasjon av erfaringene for egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).
Arbeidskravet er individuelt.
Arbeidskrav 3-2:Drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet omfatter tre ledd:
Refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) fra et drøftingsmøte/beslutningsmøte om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon. Arbeidskravet er individuelt og presenteres muntlig (ca. 15 minutter).
- Et drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
- Et notat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer over og kommenterer drøftingsmøte/beslutningsmøte med skolens ledelse/ledelsen i organisasjonen om å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling på et bestemt område.
- En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).
Arbeidskravet er individuelt.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og på muntlige presentasjoner av emnets arbeidskrav.
For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.