EPN-V2

MESTD4313 Research Theory and Method 2 Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode 2
Study programme
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2021/2022
Course history

Introduction

This course is a continuation of Research Theory and Method 1. It elucidates research methods and philosophy of science perspectives of relevance to the distinctive nature of the aesthetic field. The course emphasises the student analysing, assessing and using theoretical and practical elements in his/her own research process. In the course, the student will prepare a proposal for his/her own research design as a basis for the further work on the master’s thesis.

Recommended preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Required preliminary courses

Ingen.

Learning outcomes

Dersom følgende krav til nærvær på obligatorisk undervisning ikke er godkjent, mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet Profesjonell samhandling :

  • Ferdighetstreningen og seminaret er obligatorisk og det kreves minst 80 % tilstedeværelse samlet. Ved fravær utover dette må det leveres alternativt arbeidskrav. Et eventuelt arbeidskrav vil være i form av skriftlig arbeid over egen læringsprosess. Maks fravær fra ferdighetstreningen og seminaret er til sammen 4 dager. Fravær utover 4 dager medfører tap av eksamensretten.

Dersom følgende skriftlige arbeidskrav ikke er godkjent mister studenten retten til å fremstille seg til eksamen i emnet:

  • Et skriftlig arbeid om egen lærings- og endringsprosess
  • Et skriftlig arbeidskrav om å samtale med barn

Teaching and learning methods

Emnet avsluttes med en muntlig eksamen i mindre grupper, hvor studentene skal vise kunnskaper og ferdigheter i profesjonell samhandling. Dette gjøres ved at gruppene møter en familie som de på forhånd vil ha noe informasjon om. Studentene vil gjennom rollespill vise hvordan de som sosialarbeidere ville møtt den aktuelle familien.

Course requirements

Ingen hjelpemidler tillatt.

Assessment

Bestått-Ikke bestått.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer og en ekstern sensor til sensurering av muntlig eksamen.

Grading scale

Helene Petersen-Sveen

Examiners

Emnet består av ferdighetstrening i gruppe med tilhørende arbeidskrav, samt et seminar om makt, mangfold og marginalisering.

Overlapping courses

Studentene får kunnskaper om og oppøver sin evne til å redegjøre for og kritisk diskutere velferdsstatens begrunnelser, virkemåter og konsekvenser ved hjelp av analytiske begreper og samfunnsvitenskapelig perspektiver og tenkemåte.

Kunnskap

Studenten har:

  • bred kunnskap om kjennetegn ved en velferdsstat, ulike ideologiske retninger i velferdsstaten, sammenhengen mellom samfunnsutvikling, sosial ulikhet, levekår og sosiale problemer samt hovedproblemer og utfordringer i den kommunale og nasjonale sosialpolitikken
  • kunnskap om hvordan politiske institusjoner og offentlig forvaltning er organisert og fungerer
  • kunnskap om tenkemåte, sentrale begreper og perspektiver innenfor sosiologi
  • kjennskap til hva vitenskapsteori er og kjennskap til noen grunnleggende vitenskapsteoretiske begreper som teori, praksis, refleksjon og taus kunnskap
  • kjennskap til de mest sentrale tradisjonene i vitenskapsfilosofien
  • kjennskap til hva forskningsmetode er, og om hvordan man utvikler en problemstilling ut fra et tema, og kjennskap til grunnleggende prinsipper innenfor forskningsetikk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • anvende ulike begreper, teorier, perspektiver, tilnærmingsmåter eller annen kunnskap fra fagene helse- og sosialpolitikk, stats- og kommunalkunnskap, sosiologi og vitenskapsteori og metode
  • diskutere sentrale problemstillinger i de fire fagområdene
  • formulere en problemstilling ut fra et gitt tema
  • problematisere styrker og svakheter ved ulike samfunnsvitenskapelige metoder (intervju, observasjon, spørreskjema, tekstanalyse m.m.) anvendt på konkrete sosialfaglige problemstillinger

Generell kompetanse

Studenten har:

  • forståelse for sosialt arbeid i en sosialpolitisk og samfunnsmessig sammenheng
  • forståelse for betydningen av tverrfaglig og tverrprofesjonelt samarbeid