EPN-V2

MESTD4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Method 1
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Innholdet i fordypningen består av fem hovedtemaer. Det flerkulturelle perspektivet, likestilling mellom kjønnene og barn med spesielle behov belyses innenfor de ulike temaene.

1. Sosialt samspill, utvikling og læring

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg grunnleggende kunnskaper om små barns utvikling og relasjoner.

  • Barns utvikling de tre første leveår
  • Relasjoner mellom voksne og barn
  • Jevnaldringsrelasjoner
  • Språk, kommunikasjonsevne og sosial handlingsdyktighet
  • Tilknytningsteori relatert til arbeid i barnehager
  • Individuelle forskjeller

2. Lek, kultur og hverdagsaktiviteter

Dette hovedtemaet legger vekt på barnehagens innhold for små barn både når det gjelder kultur og hverdagsaktiviteter. Fokus på småbarns lek og små barn som kulturskapere

  • Voksnes betydninger i lek
  • Kulturformidling og estetiske aktiviteter med små barn
  • Hverdagsaktiviteter og faginnhold
  • Organisering av barnehagedagen
  • Fysisk miljø, lekemateriell og lekemiljø

3. De voksnes roller

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg kompetanse som samarbeidspartnere, personalledere og pedagogisk ledere.

  • Ledelse, veiledning og utvikling av kompetanse i personalet
  • Foreldresamarbeid
  • Observasjon av samspill
  • Planlegging, tilrettelegging og vurdering av arbeid med små barn i barnehage

4. De yngste barna i samfunnet og storbyen

I dette hovedtemaet skal studentene tilegne seg innsikt i familiers og små barns vilkår i samfunnet.

  • Familien og små barns plass i samfunnet
  • Tiltak for små barn og småbarnsfamilier
  • Offentlig og politisk debatt som angår vilkårene for små barn og deres familier
  • Små barns medvirkning i barnehagen
  • Små barn og etikk

5. Ulike barnehageformer

I dette hovedtemaet skal studentene få kunnskaper om kvalitet i barnehagetilbudet for småbarn, og ulike måter å organisere barnehagetilbud for små barn

  • Innholdet i kvalitetsbegrepet, og hvilken betydning kvalitet i barnehagetilbud har for småbarna utvikling
  • Tilrettelegging for små barn i ulike gruppetyper og barnehageformer

Forkunnskapskrav

Ingen utover opptakskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

·;;;;;;;; har inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder og kunstfagenes egenart som forskningsområde

·;;;;;;;; kan analysere og reflektere over faglige problemstillinger med utgangspunkt i forskningsmetodiske perspektiv og vitenskapelige tradisjoner knyttet til fagområdenes historie, egenart og plass i samfunnet.

·;;;;;;;; har inngående kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering

;

Ferdigheter

Studenten;

·;;;;;;;; kan analysere og anvende vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for det estetiske fagfeltet på en selvstendig måte

·;;;;;;;; kan forholde seg kritisk til ulike posisjoner innen det vitenskapsteoretiske- og forskningsmetodiske feltet og anvende disse kunnskapene til å strukturere og formulere faglige resonnementer

·;;;;;;;; kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen

·;;;;;;;; kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske fagområdets uttrykksformer

·;;;;;;;; kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen de estetiske fagfeltene

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og seminar. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:

  • minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over 2 uker.

Omfang: 3000-4500 ord.

Eksamen kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle;hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.