EPN

MESTD4311 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Method
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de estetiske fagenes egenart og forskning på feltet. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings og utviklingsarbeid innen det estetiske fagområdet.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder og kunstfagenes egenart som forskningsområde
  • har oversikt over relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på det estetiske feltet
  • forstår ulike forskningsmetodiske perspektiv som er relevante for vitenskapelige tradisjoner knyttet til blant annet kvantitative og kvalitative metoder på det estetiske fagfeltet
  • er bevisst ulike former for kunnskapsinnhenting, kildekritikk og formidling
  • kan forklare elementene i forskningsprosessen
  • kan analysere vitenskapelig publisering og kritisk vurdere forskningsresultater
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten 

  • kan vise forståelse for og anvende vitenskapsteori på det estetiske fagfeltet 
  • kan anvende metodekunnskap som er relevant for det estetiske fagfeltet
  • kan foreta kvantitative og kvalitative metodevalg relatert til ulik forskningsspørsmålkan foreta forskningsmetodisk argumentasjon knyttet til det estetiske fagfeltetkan skrive en prosjektplan med relevante og begrunnede metodevalg for masteroppgaven
  • kan planlegge, utføre og begrunne i relevant utviklingsarbeid og forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og en forskningslab. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Deler av undervisningen, samt oppgaver og seminarer er obligatorisk.

Vurdering og eksamen

Eksamensdel 1

Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over 3 uker. 10-15 sider. Eksamen gjennomføres i semester 1.

Eksamensdel 2

En prosjektbeskrivelse med relevante og begrunnede metodevalg for den kommende masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen er en forberedelse til selve masteroppgaven og leveres i semester 4. Den bygger på kunnskap og innsikt fra eksamen i både vitenskapsteori og metode, estetikk - kunst i kontekst, prosjekt i praksis, samt studieretningsemnet. Omfanget på prosjektbeskrivelsen er 8-10 sider. Eksamen gjennomføres i semester 4.

Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

Eksamens kan påklages. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

Eksamensdel 1 og 2) To interne sensorer. Eksamen kan påklages.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 10 studiepoeng med MEST4310 Forskningsmetode (10 sp) og 10 studiepoeng med MEST4110 Kunst i kontekst: estetikk og vitenskapsteori (20 sp).