EPN-V2

MESTD4311 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Method
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2018/2019
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de estetiske fagenes egenart og forskning på feltet. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings og utviklingsarbeid innen det estetiske fagområdet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder og kunstfagenes egenart som forskningsområde
    • har oversikt over relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på det estetiske feltet
    • forstår ulike forskningsmetodiske perspektiv som er relevante for vitenskapelige tradisjoner knyttet til blant annet kvantitative og kvalitative metoder på det estetiske fagfeltet
    • er bevisst ulike former for kunnskapsinnhenting, kildekritikk og formidling
    • kan forklare elementene i forskningsprosessen
    • kan analysere vitenskapelig publisering og kritisk vurdere forskningsresultater
    • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan vise forståelse for og anvende vitenskapsteori på det estetiske fagfeltet
    • kan anvende metodekunnskap som er relevant for det estetiske fagfeltet
    • kan foreta kvantitative og kvalitative metodevalg relatert til ulik forskningsspørsmålkan foreta forskningsmetodisk argumentasjon knyttet til det estetiske fagfeltetkan skrive en prosjektplan med relevante og begrunnede metodevalg for masteroppgaven
    • kan planlegge, utføre og begrunne i relevant utviklingsarbeid og forskning
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og en forskningslab. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

    Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Deler av undervisningen, samt oppgaver og seminarer er obligatorisk.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamensdel 1

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over 3 uker. 10-15 sider. Eksamen gjennomføres i semester 1.

    Eksamensdel 2

    En prosjektbeskrivelse med relevante og begrunnede metodevalg for den kommende masteroppgaven. Prosjektbeskrivelsen er en forberedelse til selve masteroppgaven og leveres i semester 4. Den bygger på kunnskap og innsikt fra eksamen i både vitenskapsteori og metode, estetikk - kunst i kontekst, prosjekt i praksis, samt studieretningsemnet. Omfanget på prosjektbeskrivelsen er 8-10 sider. Eksamen gjennomføres i semester 4.

    Begge eksamensdelene må være vurdert til bestått for at studenten skal kunne få endelig bestått karakter.

    Eksamens kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-Ikke bestått.

  • Sensorordning

    Eksamensdel 1 og 2) To interne sensorer. Eksamen kan påklages.

  • Emneoverlapp

    Emnet overlapper 10 studiepoeng med MEST4310 Forskningsmetode (10 sp) og 10 studiepoeng med MEST4110 Kunst i kontekst: estetikk og vitenskapsteori (20 sp).