Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4223 Fagdidaktikk, kunst og design II Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Design Education II
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag - deltidMasterstudium i estetiske fag - deltid
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over kunnskapsstatus og utviklingspotensial for det kunst og designdidaktiske forskningsfelt. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, undervisningspraksis og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Etiske perspektiv innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling.
Anbefalte forkunnskaper
Se omtale av praksis i programplanen
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
- har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom.
- har inngående innsikt i nasjonal og internasjonal fagdidaktisk forsking for et avgrenset fagområde.
Ferdigheter
Studenten
- kan drøfte og reflektere over fagfeltets rolle knyttet til det brede samfunnsoppdraget etablert gjennom FNs bærekraftsmål.
- kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og internasjonal forskning.
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenkning i en forskings- og utdanningskontekst.
- kan identifisere etiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.
Arbeids- og undervisningsformer
Se omtale av praksis i programplanen
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se omtale av praksis i programplanen
Vurdering og eksamen
Se omtale av praksis i programplanen
Hjelpemidler ved eksamen
Se omtale av praksis i programplanen
Vurderingsuttrykk
Første praksisperiode består av 25 dager pedagogisk praksis.
For studenter som fullførte første praksisperiode høsten 2020 eller høsten 2021 bestod praksisperioden av 20 dager pedagogisk praksis.
Se nærmere omtale av praksis i programplanen
Sensorordning
Se omtale av praksis i programplanen
Emneoverlapp
Se omtale av praksis i programplanen