EPN-V2

MESTD4223 Fagdidaktikk, kunst og design II Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design Education II
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet inngår kritisk analyse og refleksjon over kunnskapsstatus og utviklingspotensial for det kunst og designdidaktiske forskningsfelt. Samfunnsutvikling og aktuelle tema fra samtid og historie sees i sammenheng med utvikling av skolefag, undervisningspraksis og forskning i både en nasjonal, nordisk og internasjonal kontekst. Etiske perspektiv innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling.

Anbefalte forkunnskaper

Se omtale av praksis i programplanen

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk.
  • har inngående innsikt i samfunnsaktuelle og tverrfaglige tema og de praktisk-estetiske fagenes handlingsrom.
  • har inngående innsikt i nasjonal og internasjonal fagdidaktisk forsking for et avgrenset fagområde.

Ferdigheter

Studenten

  • kan drøfte og reflektere over fagfeltets rolle knyttet til det brede samfunnsoppdraget etablert gjennom FNs bærekraftsmål.
  • kan ta stilling til og posisjonere seg i forhold til nasjonal og internasjonal forskning.
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter for å bidra til nytenkning i en forskings- og utdanningskontekst.
  • kan identifisere etiske problemstillinger, ta stilling til og nyttiggjøre seg av forskning, relatert til design, kunst og håndverk.

Arbeids- og undervisningsformer

Se omtale av praksis i programplanen 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Se omtale av praksis i programplanen

Vurdering og eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Hjelpemidler ved eksamen

Se omtale av praksis i programplanen

Vurderingsuttrykk

Første praksisperiode består av 25 dager pedagogisk praksis.

For studenter som fullførte første praksisperiode høsten 2020 eller høsten 2021 bestod praksisperioden av 20 dager pedagogisk praksis.

 

Se nærmere omtale av praksis i programplanen

Sensorordning

Se omtale av praksis i programplanen

Emneoverlapp

Se omtale av praksis i programplanen