Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4221 Fagdidaktikk: kunst og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Design Education
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag - deltid
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Emnehistorikk
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
- har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
- har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk
- har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn
Ferdigheter
Studenten :
- kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
- kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
- kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning
Generell kompetanse
Studenten:
- har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
- kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% tilstedeværelse på undervisning og seminarer
- en individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om kunnskapsstatus innen fagfeltet. 2500-4000 ord.
- presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 uker. Omfang 3500-5500 ord. Eksamen gjennomføres i semester 3.
Eksamen kan påklages.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.