EPN-V2

MESTD4221 Fagdidaktikk: kunst og design Emneplan

Engelsk emnenavn
Art and Design Education
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:

    Kunnskap

    Studenten har:

    • kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
    • inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
    • fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
    • kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
    • kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål

    Ferdigheter

    Studenten kan:

    • reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
    • analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
    • reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
    • analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
    • sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
    • drøfte utdanning innen design, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minimum 80% tilstedeværelse på undervisning og seminarer
    • en individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider
    • presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 uker. 10-15 sider. Eksamen gjennomføres i semester 3.

    Eksamen kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.