Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4221 Fagdidaktikk: kunst og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Design Education
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
-
Innledning
I dette emnet skal studentene tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse av samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen kunst og design vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Allmenndannelsens posisjon i et kulturelt mangfold og i perspektiv av bærekraftig utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Obligatorisk allmennutdanning og høyere utdanning vil bli problematisert i et profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner vil bli analysert som situert i tid og rom, det vil si at kunnskap om utdanning innen kunst og design vil bli sett i en historisk og kulturell kontekst.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Etter å ha fullført emnet har studentene følgende kunnskap og ferdigheter:
Kunnskap
Studenten har:
- kunnskap om historiske endringer innen offentlig utdanningspolitikk innen kunst- og designfeltet
- inngående kunnskap om mål for, og betydningen av utdanning innen kunst og design i et samfunnsetisk perspektiv
- fordypet kunnskap om samspillet mellom utdanning, kultur og samfunn, blant annet om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg
- kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et bærekraftig perspektiv
- kunnskap om hvordan den offentlige skolen representerer en ikke-kommersiell kultur med samfunnsbyggende kulturelle siktemål
Ferdigheter
Studenten kan:
- reflektere over nasjonale læreplaner innen formgiving, kunst og håndverk
- analysere læreplaner og utdanning med utgangspunkt i ulike perspektiver
- reflektere over elevers og studenters læringsutbytte på ulike nivå
- analysere kompleksiteten i utdanningsfeltet i lys av ulike teoretiske tilnærminger
- sammenholde forskning og erfaringer fra ulike utdanningsperspektiv
- drøfte utdanning innen design, kunst og håndverk i et samfunnsetisk perspektiv
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minimum 80% tilstedeværelse på undervisning og seminarer
- en individuell, skriftlig besvarelse av en oppgave om fagfeltets grunnlagsproblematikk, 10-15 sider
- presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 3 uker. 10-15 sider. Eksamen gjennomføres i semester 3.
Eksamen kan påklages.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.