EPN-V2

MESTD4120 Kunst og kulturformidling til barn, unge og lærende Emneplan

Engelsk emnenavn
Presenting art and culture for children, youth and learners 
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Masterstudium i estetiske fag - deltid
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet retter blikket mot alternative formidlingsarenaer for kunst og kultur i samfunnet. Emnet åpner for diskusjon og refleksjon over hvordan barn, unge og andre lærende opplever, sanser, forstår og reflekterer over kunst- og kulturuttrykk. Aktuelle samfunnstematikker og inkludering av kulturelle perspektiver er vesentlig i emnet. Emnet retter seg primært mot barn og unge, men innholdet vil også inkludere andre målgrupper. Slike målgrupper kan være flyktninger, mennesker med funksjonshemninger, innvandrere, eldre eller ulike utsatte grupper og miljøer. Faginnholdet er basert både på teknikker, teorier, metoder og innganger til formidling, og på målgruppens resepsjon som mottakelse, forståelse og refleksjon.   

Anbefalte forkunnskaper

Følgende arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen:

  • Arbeidskrav 1: Undervisningen i emnet er obligatorisk. Minimumskravet til oppmøte er 70 prosent aktiv deltakelse.
  • Arbeidskrav 2: Innlevering av 4 gruppeoppgaver på 1-5 sider samt presentasjon av disse oppgavene i undervisningen. Detaljer rundt innholdet i hver oppgave presenteres ved semesterstart.
  • Arbeidskrav 3: Innlevering av individuell skriftlig refleksjonsoppgave på et gitt fokusområde (maks 3 sider). Detaljer rundt dette gis ved semesterstart.

Alle arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter må være gjennomført og godkjent innen den fastsatte fristen for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom ett eller flere arbeidskrav ikke er godkjent, gis studentgruppen anledning til å levere en forbedret versjon innen angitt frist.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:    

Kunnskap

Studenten 

  • kan anvende didaktisk og pedagogisk forskning i analyse av ulike formidlingssituasjoner 
  • har avansert forståelse og kunnskap om kunsten og kulturens betydning for samfunn og individ
  • har spesialisert kunnskap om læringsteori og metodikker knyttet opp mot utvalgte målgrupper som barn, unge eller andre lærende 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende kvalitative formidlingsteknikker og visuelle fremstillinger i dialog med publikum 
  • kan tilpasse formidling av kunst- og kulturmateriale til ulike krav og sammenhenger basert på eksisterende forskning og utviklingsarbeid, gjeldende lover og rammeverk
  • kan utvikle, anvende og argumentere for nye formidlingsformer, metoder og verktøy 
  • kan legge til rette for kritisk refleksjon hos utvalgte målgrupper om kunst, kultur og aktuelle samfunnskoblinger

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan aktivt og dialogisk samarbeide med andre fagpersoner i og utenfor eget fagfelt
  • kan bidra til å gjøre kunst- og kultur tilgjengelig for utsatte grupper gjennom målrettet tilrettelegging og medvirkning 

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet kombinerer samlinger og relevant praksis. Undervisnings- og læringsmetoder inkluderer forelesninger, workshops, ferdighetstrening og veiledning av praksis. Emnet benytter varierte formidlingsbaserte, studentaktive læringsmetoder og direkte involvering av målgrupper gjennom samarbeid  

Mellom samlingene vil det være lagt opp til relevant utforskning og praksis på en ny læringsarena.  

Praksis 

Emnet inkluderer minst 10 timer praksisopplæring i form av kunst- og kulturformidling. Studenten skal være delaktig i aktiv formidling, deltakende observasjon eller ulike former for samarbeid. Praksissted skal foreslås av studenten og må godkjennes av institusjonen. Praksissted kan ikke være studentens eget arbeidssted. Praksisveiledning kan foregå digitalt. Praksis kan være individuell eller i gruppe.

Eksempler på praksisplasser kan være: bibliotek, kunstinstitusjoner, gallerier, museer, vitensentre, skaperverksteder. aktivitetssenter, prosjektbaserte kulturtilbud med flere. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må både arbeidskrav og praksis være godkjent:  

  • minimum 80 % tilstedeværelse på samlinger 
  • 9-10 timers gjennomført praksis
  • En dokumentert og gjennomført formidling knyttet til en alternativ læringsarena

Manglende deltakelse grunnet sykdom og uforutsette hendelser må studenten selv ta ansvar for å få tatt igjen, før eksamen.  

Vurdering og eksamen

Emnet skal gi studenten praktisk kunnskap og ferdigheter i å søke etter ideer og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. I løpet av kurset tester studentene ut forskjellige ideer eller utfordringer gjennom intensive uker (mulighetsstudier) eller dager (hackaton). Ideene eller utfordringene kan komme fra studentene selv, fra andre personer eller interessenter, fra offentlig eller privat sektor eller fra forskning. Studentene skal bli bevisste på hvilken avgjørende rolle idévurdering spiller når det gjelder å fastslå økonomisk, sosial, kulturell og miljømessig verdi. Emnet gir også en inngående introduksjon til mulighetsstudier og markedsundersøkelse.

Emnet tar for seg de avgjørende faktorene som må tas i betraktning i den innledende konseptualiseringen av et nytt foretak eller innovasjonsprosjekt. Studentene må være så ærlige som mulig når de avgjør om det er verdt å gå videre med den framlagte ideen. Denne avgjørelsen vil være basert på den enkelte gründers ønsker og ambisjoner. Studentene skal avgjøre om svaret blir ja eller nei og begrunne svaret. En positiv avgjørelse betyr at neste steg er å begynne å utvikle en lanseringsplan, som kan innebære å utvikle og teste prototyper, rekruttere ledere og skaffe nødvendig finansiering samt ressurser og støtte, internt og eksternt. En negativ avgjørelse er også et gyldig og verdifullt resultat som vil spare gründeren tid og penger som ellers kunne ha blitt brukt på et konsept som har kommersielt potensial for å lykkes i markedet. Ideene som blir lagt fram og testet i løpet av dette emnet, danner grunnlaget for kurset Entrepreneurship 2 i andre semester.

Undervisningsspråk er norsk og engelsk.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen forkunnskapskrav.

Vurderingsuttrykk

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • teoretisk forståelse for analyse av komplekse innovasjonsmuligheter og en entreprenørskapstankegang
  • høy grad av kunnskap om innsamling og vurdering av relevante data
  • inngående kunnskap om hvordan man på et tidlig stadium vurderer om ideer, muligheter og konsepter er gjennomførbare
  • høy grad av kunnskap om hvordan nye muligheter, ideer og konsepter kan presenteres muntlig og skriftlig
  • spesialisert kunnskap om hvordan man setter sammen et godt team for å utvikle entreprenørskapsmuligheter

Ferdigheter

Studenten kan

  • identifisere og utvikle entreprenørskapsmuligheter alene og i samarbeid med andre
  • gjøre bruk av teoretiske perspektiver på komplekse problemstillinger
  • vurdere behov for innovasjon
  • ta avgjørelser ved bruk av maler og verktøy når man står overfor en problemstilling knyttet til entreprenørskap
  • vurdere gjennomførbarheten av en idé eller mulighet i forhold til produkt, marked, organisasjon, økonomi og forretningsmodell
  • håndtere uklarhet, risiko, og markedspotensial
  • identifisere og vurdere informasjon fra ulike kilder for å skaffe seg bedre innsikt
  • gjennomføre intervjuer, samt analysere og tolke tilbakemeldinger fra interessenter

Generell kompetanse

Studenten kan

  • samle, analysere og bruke kvantitative og kvalitative data for å vurdere kunde- og markedsbehov og generere potensielle løsninger som møter disse behovene
  • forstå de etiske utfordringene og ansvaret som entreprenørskap innebærer
  • vise respekt, forståelse og samarbeidsevne i kontakt med kunder, brukere og eksperter
  • uttrykke problemformuleringer, analysere og vurdere entreprenørskapsmuligheter i kommunikasjon med eksperter og samfunnet generelt

Sensorordning

Følgende studentaktive undervisnings- og læringsformer vil bli brukt:

  • Gruppearbeidsprosjekt (mulighetsstudie)
  • Muntlig og skriftlig presentasjon (mulighetsstudie)
  • Kunde- og brukerintervjuer og observasjoner
  • Forelesninger
  • Gjesteforelesere
  • Workshop

Grupper av studenter skal gjennomføre fire mulighetsstudier i løpet av semesteret for å skaffe seg praktisk kunnskap og ferdigheter i å lete etter og vurdere ideer eller utfordringer på et tidlig stadium. Studentene blir inndelt i nye grupper for hver mulighetsstudie. Målet er at studentene skal få muligheten til å samarbeide med alle sine medstudenter i løpet av semesteret.

De fire mulighetsstudiene inneholder noe ulike utfordringer: egne ideer og problemer, ideer fra eksterne forretningspartnere, ideer fra partnere i offentlig sektor, anvendelse av designtenkning eller andre egnede metoder ut fra studentens egne ideer.

Emneoverlapp

Eksamen i emnet er en individuell semesteroppgave knyttet til erfaringen fra emnet. Detaljer rundt semesteroppgaven gis ved semesterstart.

Semesteroppgaven skal ha et omfang på 4000 ord (+/- 10 prosent) eksklusiv forside, innholdsfortegnelse, referanser og eventuelle vedlegg. Skrift og skriftstørrelse: Arial eller Calibri, 12 poeng. Linjeavstand: 1,5. Semesteroppgaven kan skrives på norsk eller engelsk.

En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av oppgaven til sensur én gang.