EPN-V2

MESTD4120 Presenting art and culture for children, youth and learners  Course description

Course name in Norwegian
Kunst og kulturformidling til barn, unge og lærende
Study programme
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-time
Master of Aesthetic Practices in Society - part time
Weight
10.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Curriculum
SPRING 2025
Schedule
Course history

Introduction

Eksamen gjennomføres som en skriftlig prosjektoppgave i gruppe (2-4 personer). Studentene jobber med oppgaven gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10 %.

*Det er anledning til å gjennomføre eksamen individuelt. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart.

Ny/utsatt eksamen

  • ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen

Recommended preliminary courses

Ingen

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:    

Kunnskap

Studenten 

  • kan anvende didaktisk og pedagogisk forskning i analyse av ulike formidlingssituasjoner 
  • har avansert forståelse og kunnskap om kunsten og kulturens betydning for samfunn og individ
  • har spesialisert kunnskap om læringsteori og metodikker knyttet opp mot utvalgte målgrupper som barn, unge eller andre lærende 

Ferdigheter

Studenten 

  • kan anvende kvalitative formidlingsteknikker og visuelle fremstillinger i dialog med publikum 
  • kan tilpasse formidling av kunst- og kulturmateriale til ulike krav og sammenhenger basert på eksisterende forskning og utviklingsarbeid, gjeldende lover og rammeverk
  • kan utvikle, anvende og argumentere for nye formidlingsformer, metoder og verktøy 
  • kan legge til rette for kritisk refleksjon hos utvalgte målgrupper om kunst, kultur og aktuelle samfunnskoblinger

Generell kompetanse

Studenten 

  • kan aktivt og dialogisk samarbeide med andre fagpersoner i og utenfor eget fagfelt
  • kan bidra til å gjøre kunst- og kultur tilgjengelig for utsatte grupper gjennom målrettet tilrettelegging og medvirkning 

Teaching and learning methods

Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.

Course requirements

Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.

Assessment

Mappeeksamen

Skriftlig mappeeksamen på til sammen 2000-2500 ord med visuelt,auditivt eller audiovisuelt materiale.  

Mappeeksamen består av:

- En skriftlig redegjørelse for en gjennomført eller planlagt kunst- og kulturformidlingssituasjon med vedlagt visuelt, auditivt eller/og audiovisuelt materiale (på maks 10 minutter).

- En skriftlig refleksjon over gjennomført eller planlangt kunst- eller kulturformidlingssituasjon med relevant litteratur, forskning, og gjeldende lovverk.

Eksamen kan påklages.

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.

Permitted exam materials and equipment

Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.

Grading scale

Emnet består av følgende temaer:

  • teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
  • observasjon og kartlegging
  • etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid

Examiners

Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.

Overlapping courses

Emnet vil ha 100% overlapp ved 10 stp i emnet BAKK6000 kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.