Programplaner og emneplaner - Student
MESTD4120 Presenting art and culture for children, youth and learners Course description
- Course name in Norwegian
- Kunst og kulturformidling til barn, unge og lærende
- Study programme
-
Master's Programme in Visual and Performing Arts - part-timeMaster of Aesthetic Practices in Society - part time
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Curriculum
-
SPRING 2025
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Eksamen gjennomføres som en skriftlig prosjektoppgave i gruppe (2-4 personer). Studentene jobber med oppgaven gjennom hele semesteret, omfang 5000 ord +/- 10 %.
*Det er anledning til å gjennomføre eksamen individuelt. Begrunnet søknad sendes emneansvarlig ved studiestart.
Ny/utsatt eksamen
- ved første ny og utsatt eksamen kan omarbeidet versjon av prosjektoppgaven leveres. Ved senere forsøk må det utarbeides ny prosjektoppgave
- studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen
Recommended preliminary courses
Ingen
Learning outcomes
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan anvende didaktisk og pedagogisk forskning i analyse av ulike formidlingssituasjoner
- har avansert forståelse og kunnskap om kunsten og kulturens betydning for samfunn og individ
- har spesialisert kunnskap om læringsteori og metodikker knyttet opp mot utvalgte målgrupper som barn, unge eller andre lærende
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende kvalitative formidlingsteknikker og visuelle fremstillinger i dialog med publikum
- kan tilpasse formidling av kunst- og kulturmateriale til ulike krav og sammenhenger basert på eksisterende forskning og utviklingsarbeid, gjeldende lover og rammeverk
- kan utvikle, anvende og argumentere for nye formidlingsformer, metoder og verktøy
- kan legge til rette for kritisk refleksjon hos utvalgte målgrupper om kunst, kultur og aktuelle samfunnskoblinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan aktivt og dialogisk samarbeide med andre fagpersoner i og utenfor eget fagfelt
- kan bidra til å gjøre kunst- og kultur tilgjengelig for utsatte grupper gjennom målrettet tilrettelegging og medvirkning
Teaching and learning methods
Alle hjelpemidler tillatt, men det stilles krav om korrekt kildehenvisning.
Course requirements
Eksamen vurderes til bestått/ ikke bestått.
Assessment
Mappeeksamen
Skriftlig mappeeksamen på til sammen 2000-2500 ord med visuelt,auditivt eller audiovisuelt materiale.
Mappeeksamen består av:
- En skriftlig redegjørelse for en gjennomført eller planlagt kunst- og kulturformidlingssituasjon med vedlagt visuelt, auditivt eller/og audiovisuelt materiale (på maks 10 minutter).
- En skriftlig refleksjon over gjennomført eller planlangt kunst- eller kulturformidlingssituasjon med relevant litteratur, forskning, og gjeldende lovverk.
Eksamen kan påklages.
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen Ikke bestått, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen. Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Permitted exam materials and equipment
Det benyttes to interne sensorer. Det er knyttet tilsynssensor til utdanningen. Tilsynssensor evaluerer vurderingsordningene i emnet og studiet som helhet.
Grading scale
Emnet består av følgende temaer:
- teoretisk, samt forsknings- og erfaringsbasert kunnskap knyttet til utvikling, forebygging og avhjelping av psykososiale vansker
- observasjon og kartlegging
- etiske utfordringer og dilemmaer i spesialpedagogisk arbeid
Examiners
Hver eksamen vurderes av to sensorer. Ekstern sensor benyttes jevnlig.
Overlapping courses
Emnet vil ha 100% overlapp ved 10 stp i emnet BAKK6000 kunst, kultur og kreativitet i barnehagen.