EPN-V2

MESTD4111 Kunst i kontekst: estetikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Art in Context: Aesthetics
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Innledning

    Dette emnet belyser aktuell teori og begreper for det tverrestetiske og for spesifikke kunstfelt. Emnet vil presentere perspektiver som er sentrale i samtidens internasjonale estetiske felt gjennom teori og eksempler som omfatter samtidsuttrykk innen kunst, design, håndverk, scenekunst, anvendt teater, mote og performance samt nyere kunstnerisk utviklingsarbeid og forskning. Dokumentasjon, utvalg og analyser av relevante eksempler innen eget interessefelt samt tverrfaglig samarbeid inngår i emnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten:

    • har bred kunnskap om det estetiske feltets teoretiske grunnlag
    • har inngående kunnskap om nyere internasjonal estetisk teori og praksis i spesifikke felt
    • har bred kunnskap om aktuelle referanse- og dokumentasjonsformer

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan analysere aktuelle teorier innen fagfeltet og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
    • kan reflektere over mangfold og ulike etiske perspektiv i det estetiske feltet
    • kan vurdere og kritisk reflektere over teknologiens innflytelse på det estetiske feltet
    • kan velge ut, analysere og drøfte relevante samtidsuttrykk fra det internasjonale og nordiske estetiske felt

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan kommunisere med ulike målgrupper om problemstillinger analyser og konklusjoner innen fagområdet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Studenten skal gjennomføre veiledede praksisstudier. Studiene organiseres slik at studenten har hovedfokus på anestesi til pasienter klassifisert i ASA-gruppe 1 og 2 (fysisk klassifiseringssystem). Det forventes at studenten viser faglig progresjon, tar ansvar og i økende grad gjør selvstendige vurderinger i utøvelsen av anestesisykepleie.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om hvordan de vanligste anestesimetoder og anestesimidler virker og benyttes
    • har kunnskap om de vanligste komplikasjoner ved akutt og kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og anestesi
    • har inngående kunnskap om anestesiapparatet og det vanligste medisinske utstyret som brukes i behandlingen

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor avgrensede områder relatert til anestesisykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • kan anvende anestesiapparatet og det vanlige medisinske utstyret som brukes i behandlingen, bevisst og forsvarlig
      • kan, under veileding, overvåke pasienter i regional anestesi og dyp sedasjon
      • kan forebygge leieskader og andre komplikasjoner som følge av undersøkelser og behandling under veiledning
      • kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
      • kan innhente/finne, vurdere og under veiledning anvende informasjon om pasientens tilstand fra skriftlige og elektroniske kilder
      • kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
      • kan forebygge stress og angst hos pasienten ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og støttende miljø ved kirurgisk behandling og undersøkelser
      • kan anvende kunnskap om observasjoner og kliniske vurderinger under anestesi
      • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan, under veiledning, analysere etiske problemstillinger med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
    • kan, under veiledning, analysere teknologiens muligheter og begrensninger
    • kan ta imot veiledning og viser evne til å reflektere over egne handlinger
  • Vurdering og eksamen

    Simulering og praksisstudier med veiledning. Forelesninger. Gruppearbeid.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.

    Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.

  • Vurderingsuttrykk

    Ikke relevant.

  • Sensorordning

    Bestått-Ikke bestått.

  • Emneoverlapp

    Summativ vurdering gjennomføres av 1 representant fra praksisstedet og 1 representant fra universitetet. Endelig vedtak om bestått-ikke bestått fattes av universitetet.