EPN-V2

MEST5900 Masteroppgave Emneplan

Engelsk emnenavn
Master project
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
60.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som helhetlig behandler et avgrenset problemområde innen fagområdet. Dette innebærer forskningsmessig behandling av de elementer som inngår i arbeidet, som problemstilling(er), data, metode, presentasjon, tolking og drøftingsperspektiv.

Masteroppgaven må inneholde både en skriftlig og en praktisk-estetisk del som belyser problemstillingen(e). I oppgaver med praktisk fokus kan praktisk tilnærming og redegjørelse vektlegges, med teoretisk bakgrunn, metode og resultat som støtte. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming skal teoretiske perspektiv vektlegges.

Forkunnskapskrav

Før eksamen i MEST5900 kan avlegges skal alle tidligere emner være bestått.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om det estetiske feltet
  • har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
  • kan bidra til kunnskap på nye områder innenfor studieretningen
  • har inngående kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har inngående kunnskap om og kan drøfte perspektiver på etiske tema innen fagområdet

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • kan analysere teorier, metoder og fortolkninger innen estetiske fag- og profesjonsfelt
  • kan anvende erfaring, praktisk kunnskap og teori på nye områder
  • kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre etiske avveininger i en relevant kontekst
  • analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor det estetiske feltet, både med spesialister og til allmennheten
  • kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser

Innhold

Interne

Arbeids- og undervisningsformer

Opptak til studiet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har bred kunnskap om hovedtrekkene i vitenskapens grunnlag og teoridannelse i et historisk perspektiv
  • kjenner til hovedelementene i vitenskapelig metode og sentrale problemstillinger i filosofi- og vitenskapshistorie som er relevant for fagområdet
  • har bred kunnskap om epidemiologiske begreper og ulike typer epidemiologisk forskningsdesign som benyttes innen fagfeltet
  • har bred kunnskap om grunnleggende statistiske metoder og tester, herunder samlings- og spredningsmål, normalfordeling, konfidensintervall, hypotesetester og enkle effektmål
  • har bred kunnskap om grunnleggende metoder og begreper innen kvalitativ forskning
  • kjenner til hvordan kvalitativ og kvantitativ metode kan utfylle hverandre

Ferdigheter

Studenten

  • behersker gjennomføring og tolkning av enkle deskriptive og analytiske statistiske analyser ved hjelp av et statistikkprogram (SPSS)
  • kan søke opp, kritisk vurdere og henvise til vitenskapelige artikler, samt tolke statistiske resultater med utgangspunkt i vitenskapelige artikler
  • kan reflektere over og vurdere hvilke studiedesign som egner seg ved ulike problemstillinger
  • behersker kritisk vurdering og presentasjon av vitenskapelige artikler

Generell kompetanse

Studenten

  • kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til å forholde seg reflektert til vitenskap
  • har innsikt i vitenskapelig og kritisk tenkemåte
  • kan formidle sentralt fagstoff i tråd med krav til vitenskapelighet i skriftlig arbeid

Vurdering og eksamen

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • Skriftlig innleveringsoppgave på ca. 6000 ord (+/- 25%) om epidemiologiske studiedesign
  • Obligatorisk oppmøte ved presentasjon av innleveringsoppgaven om epidemiologiske studiedesign (1 - 2 dager)

Vurderingsuttrykk

Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.

Sensorordning

Det benyttes en ekstern og en intern sensor, som utgjør eksamenskommisjonen.