Programplaner og emneplaner - Student
MEST5900 Masteroppgave Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Master project
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 60.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masteroppgaven er et større, selvstendig arbeid som helhetlig behandler et avgrenset problemområde innen fagområdet. Dette innebærer forskningsmessig behandling av de elementer som inngår i arbeidet, som problemstilling(er), data, metode, presentasjon, tolking og drøftingsperspektiv.
Masteroppgaven må inneholde både en skriftlig og en praktisk-estetisk del som belyser problemstillingen(e). I oppgaver med praktisk fokus kan praktisk tilnærming og redegjørelse vektlegges, med teoretisk bakgrunn, metode og resultat som støtte. I oppgaver med særlig vekt på teoretisk tilnærming skal teoretiske perspektiv vektlegges.
Forkunnskapskrav
Før eksamen i MEST5900 kan avlegges skal alle tidligere emner være bestått.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om det estetiske feltet
- har inngående kunnskap om relevante vitenskapelige og kunstfaglige teorier og metoder
- kan bidra til kunnskap på nye områder innenfor studieretningen
- har inngående kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har inngående kunnskap om og kan drøfte perspektiver på etiske tema innen fagområdet
Ferdigheter
Studenten
- kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
- kan analysere teorier, metoder og fortolkninger innen estetiske fag- og profesjonsfelt
- kan anvende erfaring, praktisk kunnskap og teori på nye områder
- kan anvende metoder for forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid og gjøre etiske avveininger i en relevant kontekst
- analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementet
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter på nye områder
- kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor det estetiske feltet, både med spesialister og til allmennheten
- kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Innhold
Interne
Arbeids- og undervisningsformer
Opptak til studiet.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har bred kunnskap om hovedtrekkene i vitenskapens grunnlag og teoridannelse i et historisk perspektiv
- kjenner til hovedelementene i vitenskapelig metode og sentrale problemstillinger i filosofi- og vitenskapshistorie som er relevant for fagområdet
- har bred kunnskap om epidemiologiske begreper og ulike typer epidemiologisk forskningsdesign som benyttes innen fagfeltet
- har bred kunnskap om grunnleggende statistiske metoder og tester, herunder samlings- og spredningsmål, normalfordeling, konfidensintervall, hypotesetester og enkle effektmål
- har bred kunnskap om grunnleggende metoder og begreper innen kvalitativ forskning
- kjenner til hvordan kvalitativ og kvantitativ metode kan utfylle hverandre
Ferdigheter
Studenten
- behersker gjennomføring og tolkning av enkle deskriptive og analytiske statistiske analyser ved hjelp av et statistikkprogram (SPSS)
- kan søke opp, kritisk vurdere og henvise til vitenskapelige artikler, samt tolke statistiske resultater med utgangspunkt i vitenskapelige artikler
- kan reflektere over og vurdere hvilke studiedesign som egner seg ved ulike problemstillinger
- behersker kritisk vurdering og presentasjon av vitenskapelige artikler
Generell kompetanse
Studenten
- kan utveksle synspunkter og erfaringer knyttet til å forholde seg reflektert til vitenskap
- har innsikt i vitenskapelig og kritisk tenkemåte
- kan formidle sentralt fagstoff i tråd med krav til vitenskapelighet i skriftlig arbeid
Vurdering og eksamen
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.
Hjelpemidler ved eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- Skriftlig innleveringsoppgave på ca. 6000 ord (+/- 25%) om epidemiologiske studiedesign
- Obligatorisk oppmøte ved presentasjon av innleveringsoppgaven om epidemiologiske studiedesign (1 - 2 dager)
Vurderingsuttrykk
Arbeids- og undervisningsformene veksler mellom forelesninger, gruppearbeid, praktiske øvelser og selvstudium.
Sensorordning
Det benyttes en ekstern og en intern sensor, som utgjør eksamenskommisjonen.