EPN

MEST4800 Prosjektutvikling og forskningsdesign Emneplan

Engelsk emnenavn
Project development and research design
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir en teoretisk og praktisk innføring i prosjektutvikling- og ulike forskningsdesign. Seminarer og studentbaserte fagfellevurderinger gir erfaring med analyse og kritisk vurdering av forskningsprosjekter under utvikling og avsluttede forskningsprosjekt. Sentralt i emnet er konkretisering av tematikk og forskningsmetoder for masteroppgaven. Valg av tematikk skal forankres i studieretningens forskningsfelt og praksis, samt knyttes an til relevante samtidsdiskurser.

Anbefalte forkunnskaper

MEST4520 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 eller tilsvarende. 

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

studenten

  • har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
  • har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling/forskningsprosjekters bidrag til fagfeltet
  • kan vurdere ulike kilder til kunnskap i fagfeltet og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og relevante samtidsdiskurser.

 

Ferdigheter

studenten

  • kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
  • kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt og begrunne forskningsmetodiske valg
  • kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
  • kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt

Generell kompetanse

studenten

  • kan forholde seg til et forskningsprosjekts ulike krav og former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
  • bidra i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen består av workshops, seminar, gruppeoppgaver, forelesning og noe individuell veiledning. Det forutsettes stor grad av selvstendighet i arbeidet med emnet; og skal skape en tydelig bevissthet, tydelige valg og retning inn mot masteroppgaven, som er påfølgende emne. 

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må godkjennes for å gjelde for eksamen:

•minst 80 % tilstedeværelse på forelesninger og seminarer

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig oppgave med forslag til forskningsdesign for eget masterprosjekt og forankring av tematikken i forskningsfeltet. Forskningsdesignet skal også fremstilles visuelt. Omfang: 3000-3500 ord. Eksamensresultatet kan påklages.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt, så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Bestått/ ikke bestått. 

Sensorordning

En intern sensor og en medsensor vurderer et utvalg av eksamensoppgavene. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Overlapper 15 studiepoeng med MEST5900 og MESTD5900.