EPN-V2

MEST4700 Prosjekt i praksis Emneplan

Engelsk emnenavn
Project in Practice
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I dette emnet skal studentene gjennomføre et praktisk prosjekt. Studenten forankrer prosjektet i studieretningens kompetanseområder som for eksempel undervisning, formidling, skapende produksjon og kuratering. Det arbeides med idéutvikling, innovasjon, kritisk analyse og refleksjon. Produksjon, presentasjon, dokumentasjon og kommunikasjon inngår i det praktiske arbeidet. Prosjektet kan utføres i samarbeid med eksterne aktører. Flere studenter kan samarbeide om et prosjekt. Studentenes praktiske arbeid settes i sammenheng med relevante samtidsdiskurser og sees i en forskningskontekst.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Emnet favner bredt og omfatter fysioterapi med personer/brukere som har, eller som har risiko for å få, midlertidig eller varig redusert funksjon som følge av ulike tilstander, sykdommer og/eller skader. I det tverrfaglige samarbeidet for pasient/bruker er målet med fysioterapi å fremme fysisk og mental helse gjennom å styrke mestringsevne, forebygge funksjonssvikt, opprettholde og/eller bedre funksjon, samt fremme aktivitet og deltakelse i et livsløpsperspektiv.

Emnet er delt inn i fem fagenheter:

  • fysioterapi ved pulmonale, koronare og vaskulære sykdommer (8 stp.)
  • fysioterapi ved nevrologiske funksjonsforstyrrelser (8 stp.)
  • fysioterapi og pediatri (3,5 stp.)
  • fysioterapi og geriatri (3 stp.)
  • fysioterapi i psykisk helsearbeid (3 stp.)

I tillegg kommer noen fellesfaglige temaer (2,5 stp.) og praksis (7 stp.). Emnet omfatter også rammebetingelsene som styrer helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende- og habiliterende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.

Læringsutbyttene nedenfor gjelder for alle fem fagenheter, samt INTER1200. De kan også i stor grad overføres til og anvendes på andre pasient-/brukergrupper.

Arbeids- og undervisningsformer

Studenten må ha bestått eksamen i emnene FYSIO2000 og FYSIO2100 før studenten kan påbegynne praksisperioden i FYSIO2200.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

  • en plan for presentasjon eller visning av eget prosjekt med faglige begrunnelser lagt frem muntlig under et seminar med medstudenter og underviser. Kan utføres i gruppe (maks 4 studenter).

Vurdering og eksamen

De fem forskjellige fagenhetene er i all hovedsak adskilte enheter som etterfølger hverandre. Noen temaer er felles og spredt utover semesteret. Arbeids- og undervisningsformene kombinerer ressursforelesninger, introduksjonsforelesninger, ferdighetstrening i gymsal, framlegg av personer som forteller om pasienterfaringer, arbeid med gruppeoppgaver hvorav noen legges fram for medstudenter og lærere, og ferdighetstrening hovedsakelig på medstudent(er). Studenten skal foreta bevegelsesanalyser av barn og voksne direkte og med utgangspunkt i video, gjennomføre tester/undersøkelser på medstudent, barn og eldre personer, utprøve ulike fysioterapibehandlinger/tiltak.

Ferdighetstrening gir grunnlag for å trene seg i å beskrive, analysere, klinisk resonnere, prøve ut og dosere tiltak. Problembaserte kasuistikker med ulike praksisrelevante problemstillinger gir studenten anledning til trening i kritisk tenkning, samt til å bevisstgjøre egne læringsbehov.

Det inngår skriftlige arbeidsoppgaver i hver fagenhet, og noen av disse inngår i studentens eksamensmappe, se «Vurdering».

Studenten har en 4 ukers behandlings- og rehabiliteringspraksis, hovedsakelig i kommunehelsetjenesten, hvor studenten arbeider med pasienter og med skriftlige oppgaver.

Hjelpemidler ved eksamen

For å framstille seg til eksamen må praksis være bestått, arbeidskravene godkjent, og krav til fremmøtepliktig studiedeltakelse være godkjent.

Praksis

  • Innhold : * * merkete læringsutbytter under «Ferdigheter»
  • Varighet: 4 uker
  • Vurderingsuttrykk: Bestått/ikke bestått
  • Praksisveileder vurderer studentene

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter.

  • komplett mappe må være levert innen fristen
  • minimum 80 % tilstedeværelse på fremmøtepliktig undervisning i alle deler av emnet

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves minimum 90 % tilstedeværelse i klinisk praksis

Vurderingsuttrykk

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene (unntatt de 3 * * merkete under «ferdigheter». Disse vurderes i praksis).

Eksamensform: Individuell muntlig eksamen basert på mappe; varighet inntil 40 minutter. Mappen skal leveres cirka én uke før eksamensstart. Den skal inneholde 11 skriftlige oppgaver à 1-6 sider. Mappeoppgavene vil fungerer som innfallsvinkler for eksaminering. Mappen blir ikke vurdert.

Sensorordning

Gradert skala A-F.

Emneansvarlig

Alle besvarelser vurderes av to interne sensorer.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 15 stp med MEST4320.