EPN-V2

MEST4313 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Method 2
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet viderefører innholdet i Vitenskapsteori og forskningsmetode 1. Forskningsmetoder og vitenskapsteoretiske perspektiv som er relevant for de estetiske fagenes egenart utdypes. Emnet vektlegger at studenten analyserer, vurderer og anvender teoretiske og praktiske element i egen forskningsprosess. Til emnet inngår å utarbeide forslag til eget forskningsdesign som grunnlag for det videre masterarbeidet.

Anbefalte forkunnskaper

One internal examiner. External examiners are used regularly.

Forkunnskapskrav

Ingen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har inngående kunnskaper om relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på et avgrenset estetisk felt
  • kan analysere og vurdere de teoretiske og praktiske elementene i utprøvings- og forskningsprosessen
  • har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område
  • har kunnskap om og kan forholde seg kritisk forholde seg til kildebruk og etiske vurderinger i utprøvings- og forskningsprosesser

Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende vitenskapsteori og metodekunnskap som er relevant for et avgrenset estetisk fagfelt på en selvstendig måte
  • kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg relatert til ulik forskningsspørsmål
  • kan foreta forskningsmetodisk argumentasjon knyttet til et avgrenset estetisk fagfelt
  • kan vurdere og anvende ulike kilder og forskningsetiske normer knyttet til forskningsprosessen
  • kan arbeide selvstendig praktisk og teoretisk i utprøvings- og forskningsprosessen

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide selvstendig med utvikling av eget forskningsdesign og anvende fagområdets kunnskapsgrunnlag
  • kan anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter på relevante fagområder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
  • kan anvende kunnskaper og ferdigheter på de estetiske fagfeltene for å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser

Arbeids- og undervisningsformer

No requirements over and above the admission requirements.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student is capable of:

  • planning the development of useful and user-friendly systems, including system descriptions, product development, testing/evaluation and user participation
  • fresh and creative thinking relating to the development of universal ICT systems
  • giving an account of the contents of national and international legislation and recommended guidelines for the universal design of ICT

Skills

The student is capable of:

  • evaluating the usefulness of user interfaces, websites and web applications
  • creating user-friendly, universally designed ICT solutions
  • creating universally designed documents

General competence

The student:

  • understands the difference between universal design and assistive technology, and is capable of disseminating knowledge about universal design
  • understands that people are different, and that diversity must be taken into account in the planning and development of information and communication technology
  • is capable of identifying barriers that different people can encounter in connection with ICT systems and of finding solutions to such challenges

Vurdering og eksamen

Lectures and supervision. The students work in groups. The groups normally comprise 3 to 4 students.

Hjelpemidler ved eksamen

None

Vurderingsuttrykk

Portfolio assessment subject to the following requirements:

  • one individual assignment.
  • one project assignment in groups (usually 3-5 students)

Total folder size as described in the assignment.

The exam result can be appealed.

In the event of resit and rescheduled exams, another exam form may also be used or a new assignment given with a new deadline. If oral exams are used, the result cannot be appealed.

Sensorordning

Pass/Fail

Emneoverlapp

The course builds on the following courses: ADTS1600 Prototyping and ADSE2100 Human Computer Interaction.