Programplaner og emneplaner - Student
MEST4313 Vitenskapsteori og forskningsmetode 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Method 2
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet viderefører innholdet i Vitenskapsteori og forskningsmetode 1. Forskningsmetoder og vitenskapsteoretiske perspektiv som er relevant for de estetiske fagenes egenart utdypes. Emnet vektlegger at studenten analyserer, vurderer og anvender teoretiske og praktiske element i egen forskningsprosess. Til emnet inngår å utarbeide forslag til eget forskningsdesign som grunnlag for det videre masterarbeidet.
Anbefalte forkunnskaper
One internal examiner. External examiners are used regularly.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har inngående kunnskaper om relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på et avgrenset estetisk felt
- kan analysere og vurdere de teoretiske og praktiske elementene i utprøvings- og forskningsprosessen
- har avansert kunnskap innenfor fagområdet og spesialisert innsikt i et avgrenset område
- har kunnskap om og kan forholde seg kritisk forholde seg til kildebruk og etiske vurderinger i utprøvings- og forskningsprosesser
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende vitenskapsteori og metodekunnskap som er relevant for et avgrenset estetisk fagfelt på en selvstendig måte
- kan kritisk vurdere forskningsmetodiske valg relatert til ulik forskningsspørsmål
- kan foreta forskningsmetodisk argumentasjon knyttet til et avgrenset estetisk fagfelt
- kan vurdere og anvende ulike kilder og forskningsetiske normer knyttet til forskningsprosessen
- kan arbeide selvstendig praktisk og teoretisk i utprøvings- og forskningsprosessen
Generell kompetanse
Studenten
- kan arbeide selvstendig med utvikling av eget forskningsdesign og anvende fagområdets kunnskapsgrunnlag
- kan anvende og formidle sine kunnskaper og ferdigheter på relevante fagområder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver
- kan anvende kunnskaper og ferdigheter på de estetiske fagfeltene for å bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Arbeids- og undervisningsformer
No requirements over and above the admission requirements.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student is capable of:
- planning the development of useful and user-friendly systems, including system descriptions, product development, testing/evaluation and user participation
- fresh and creative thinking relating to the development of universal ICT systems
- giving an account of the contents of national and international legislation and recommended guidelines for the universal design of ICT
Skills
The student is capable of:
- evaluating the usefulness of user interfaces, websites and web applications
- creating user-friendly, universally designed ICT solutions
- creating universally designed documents
General competence
The student:
- understands the difference between universal design and assistive technology, and is capable of disseminating knowledge about universal design
- understands that people are different, and that diversity must be taken into account in the planning and development of information and communication technology
- is capable of identifying barriers that different people can encounter in connection with ICT systems and of finding solutions to such challenges
Vurdering og eksamen
Lectures and supervision. The students work in groups. The groups normally comprise 3 to 4 students.
Hjelpemidler ved eksamen
None
Vurderingsuttrykk
Portfolio assessment subject to the following requirements:
- one individual assignment.
- one project assignment in groups (usually 3-5 students)
Total folder size as described in the assignment.
The exam result can be appealed.
In the event of resit and rescheduled exams, another exam form may also be used or a new assignment given with a new deadline. If oral exams are used, the result cannot be appealed.
Sensorordning
Pass/Fail
Emneoverlapp
The course builds on the following courses: ADTS1600 Prototyping and ADSE2100 Human Computer Interaction.