Programplaner og emneplaner - Student
MEST4312 Vitenskapsteori og forskningsmetode 1 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Research Theory and Method 1
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de ulike estetiske fagenes egenart og forskning på feltet. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings- og utviklingsarbeid innen det estetiske fagområdet.
Forkunnskapskrav
Ingen utover opptakskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
· har inngående kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder og kunstfagenes egenart som forskningsområde
· kan analysere og reflektere over faglige problemstillinger med utgangspunkt i forskningsmetodiske perspektiv og vitenskapelige tradisjoner knyttet til fagområdenes historie, egenart og plass i samfunnet.
· har inngående kjennskap til ulike former for kunnskapsinnhenting og kildekritikk i vitenskapelig publisering
Ferdigheter
Studenten
· kan analysere og anvende vitenskapsteori og forskningsmetode som er relevant for det estetiske fagfeltet på en selvstendig måte
· kan forholde seg kritisk til ulike posisjoner innen det vitenskapsteoretiske- og forskningsmetodiske feltet og anvende disse kunnskapene til å strukturere og formulere faglige resonnementer
· kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder som grunnlag for forskningsprosessen
· kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen
Generell kompetanse
Studenten
· kan arbeide selvstendig med eget fagfelt og beherske fagområdets uttrykksformer
· kan kommunisere med ulike målgrupper om faglige problemstillinger og drøftingsperspektiv innen de estetiske fagfeltene
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen vil veksle mellom forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og seminar. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatoriske og må være godkjent for å framstille seg for eksamen:
- minst 80 % tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
Vurdering og eksamen
Ingen ut over opptakskrav.
Hjelpemidler ved eksamen
Med bestått eksamen i emnet skal kandidaten ha følgende samlede læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om fysiske tema grunnleggende for teknologiske fag.
- kjenner til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, atomfysikk og strålingsfysikk.
- har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan gjøre beregninger på kinematiske, dynamiske og statiske problemstillinger i én og to dimensjoner.
- kan gjøre beregninger på arbeid, effekt, svingninger, væskestatikk, termofysiske og strålingsfysiske problemstillinger, enkle elektriske kretser og bevaring av mekanisk energi og bevegelsesmengde.
- kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og behersker omregning mellom enheter.
- kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
- kan gjennomføre forsøk på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultater og skrive rapport.
- kjenner til enkle anvendelser av numeriske løsningsteknikker.
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
- kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
- forstår sammenhengen mellom fysikk og teknologiske anvendelser.
- forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ikke bestått.
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.