EPN

MEST4311 Vitenskapsteori og forskningsmetode Emneplan

Engelsk emnenavn
Research Theory and Method
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de estetiske fagenes egenart og forskning på feltet. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings og utviklingsarbeid innen det estetiske fagområdet.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder og kunstfagenes egenart som forskningsområde
  • har oversikt over relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på det estetiske feltet
  • forstår ulike forskningsmetodiske perspektiv som er relevante for vitenskapelige tradisjoner knyttet til blant annet kvantitative og kvalitative metoder på det estetiske fagfeltet
  • er bevisst ulike former for kunnskapsinnhenting, kildekritikk og formidling
  • kan forklare elementene i forskningsprosessen
  • kan analysere vitenskapelig publisering og kritisk vurdere forskningsresultater
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten 

  • kan vise forståelse for og anvende vitenskapsteori på det estetiske fagfeltet 
  • kan anvende metodekunnskap som er relevant for det estetiske fagfeltet
  • kan foreta kvantitative og kvalitative metodevalg relatert til ulik forskningsspørsmål
  • kan foreta forskningsmetodisk argumentasjon knyttet til det estetiske fagfeltet
  • kan skrive en prosjektplan med relevante og begrunnede metodevalg for masteroppgaven
  • kan planlegge, utføre og begrunne i relevant utviklingsarbeid og forskning

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og en forskningslab. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform. Deler av undervisningen, samt oppgaver og seminarer er obligatoriske.

Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Minimum 80 prosent tilstedeværelse på undervisning og seminarer er obligatorisk.

Vurdering og eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over to uker. 10-15 sider.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en todelt karakterskala med bestått/ ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Emneoverlapp

Emnet overlapper 10 studiepoeng med MEST4310 Forskningsmetode (10 sp) og 10 studiepoeng med MEST4110 Kunst i kontekst: estetikk og vitenskapsteori (20 sp).