EPN-V2

MEST4311 Research Theory and Method Course description

Course name in Norwegian
Vitenskapsteori og forskningsmetode
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2017/2018
Course history

Introduction

Dette emnet gir en oversikt over relevant vitenskapsteori på det estetiske feltet samt ulike vitenskapelige metoder. Det legges særlig vekt på å belyse forskningsmetoder som er relevante for de estetiske fagenes egenart og forskning på feltet. Dette settes i et vitenskapsteoretisk perspektiv. Emnet vil presentere grunnleggende begreper og metodeperspektiv som er sentrale for å vurdere og utføre forsknings og utviklingsarbeid innen det estetiske fagområdet.

Required preliminary courses

Ingen ut over opptakskrav.

Learning outcomes

Etter gjennomført emne har studenten følgende kunnskaper og ferdigheter:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om fagområdets vitenskapelige teorier og metoder og kunstfagenes egenart som forskningsområde
  • har oversikt over relevante vitenskapsteoretiske perspektiver på det estetiske feltet
  • forstår ulike forskningsmetodiske perspektiv som er relevante for vitenskapelige tradisjoner knyttet til blant annet kvantitative og kvalitative metoder på det estetiske fagfeltet
  • er bevisst ulike former for kunnskapsinnhenting, kildekritikk og formidling
  • kan forklare elementene i forskningsprosessen
  • kan analysere vitenskapelig publisering og kritisk vurdere forskningsresultater
  • kan vurdere ulike etiske perspektiv knyttet til forskningsprosessen

Ferdigheter

Studenten

  • kan vise forståelse for og anvende vitenskapsteori på det estetiske fagfeltet
  • kan anvende metodekunnskap som er relevant for det estetiske fagfeltet
  • kan foreta kvantitative og kvalitative metodevalg relatert til ulik forskningsspørsmål
  • kan foreta forskningsmetodisk argumentasjon knyttet til det estetiske fagfeltet
  • kan skrive en prosjektplan med relevante og begrunnede metodevalg for masteroppgaven
  • kan planlegge, utføre og begrunne i relevant utviklingsarbeid og forskning

Teaching and learning methods

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger av faglærere og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, forelesninger og en forskningslab. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform. Deler av undervisningen, samt oppgaver og seminarer er obligatoriske.

Det blir utarbeidet detaljerte undervisningsplaner til alle prosjekt og forelesningsrekker med utgangspunkt i emneplanen. Undervisningsplanene gir nærmere informasjon om innholdet i undervisningen og relevant litteratur knyttet til dette. Planene blir utlevert ved oppstart av emnet.

Course requirements

Emnet omfatter praktisk anvendelse av laboratorieanalyser på celler og vev relatert til patologiske tilstander. Grunnleggende kunnskap innen morfologiske analyser er nødvendig for at bioingeniørene skal kunne planlegge, utføre, kvalitetssikre og vurdere biomedisinske analyser. I emnet vektlegges relevant teori relatert til pre-analytiske forhold, aktuelle analyser og mikroskopering av celle- og vevspreparater. Emnet omfatter også utvalgte histologiske og cytologiske metoder som benyttes i kreftdiagnostikk, inklusive immunologiske metoder. Kunnskap om celler og vev og relevante analyser er viktig innen denne del av bioingeniørfaget, fordi vurderinger som gjøres ved mikroskopering er til dels subjektive.

Assessment

Individuell skriftlig hjemmeeksamen i vitenskapsteori og forskningsmetode over to uker. 10-15 sider.

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle.

Vurderingsuttrykk

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en todelt karakterskala med bestått/ ikke bestått.

Pensumliste

Totalt antall sider : ca. 1500, Vitenskapsteori og forskningsmetode.

Alvesson, M., & Sköldberg, K. (2010). Tolkning och reflektion: vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod Lund: Studentlitteratur (s. 17-25, s. 31-43, s. 165-213, s. 239-267, s. 325-350, s. 389-400, s. 477-502, s. 550-554) (161 sider)

Aure, V. (2011). Kampen om blikket. En longitudinell studie der formidling av kunst til barn og unge danner utgangspunkt for kunstdidaktiske diskursanalyser . Stockholm: Universitetsservice US-AB (s. 29-58, s. 105-129) (53 sider)

Aure, V. (2013). Didaktikk - i spennet mellom klassisk formidling og performativ praksis . InFormation, Volume 2, No. 1, s. 1-24 (24 sider) www.artandresearch.info

Aure, Venke, Bjerkestrand B., Karin and Songe-Møller, Anna (2013): Emancipatory Theatre and Performative Didactics. InFormation. Nordic Journal of Art and Research. Volume 3, Nr. 2 p. 179 -198, (19 sider) www.artandresearch.info

Aure, V., Bergaust, K. og Sæter, O. (2009). Bar Candela: Contemporary Art on the Move, in Place and Discourse. The International Journal of the Arts in Society, Volume 4, Illinois, USA: Common Ground Publishing (s. 283-296) (13 sider)

Aure, V. Og Bergaust, K. (2015). Estetisk praksis og samfunn - tekster mellom samtidskunst og kunstdidaktikk. I: Estetikk og samfunn. Aure, V. og Bergaust, K. (red.). Bergen: Fagbokforlaget (s. 18-26) (8 sider)

Aure, V. (2015). The epistemology of the gaze and photographic essays. I: Estetikk og samfunn. Aure, V. og Bergaust, K. (red.). Bergen: Fagbokforlaget (s. 117-139) (22 sider)

Barret, E., Bolt, B. (2010) Practice as Research: Approaches to Creative Arts Enquiry, IB. Tauris.

Boradkar, P. (2011). Visual Research Methods in the Design Process I: Visual Research - Methods. Margolis, E. (Ed.). Los Angeles: Sage (s. 150-167) (16 sider)

Bourdieu, P. (1995). Distinksjonen. En sosiologisk kritikk av dømmekraften . Oslo: Pax forlag (s. 30-54) (24 sider)

Christoffersen, L. & Johannessen, A. (2012). Forskningsmetode for lærerutdanningene. Oslo: Abstrakt forlag

Deleuze, G. & Guattari, F. (2004). A Thousand Plateaus. London: Continuum. Kapittel 1, s. 1-28 (28 sider)

Fors, V. & Bäckström, Å. (2015). Visuella metoder. Lund: Studentlitteratur. (s. 11-61) (50 sider)

Gjærum, Rikke, Ramsdal, Gro. (2011) Kreative prosesser i ¿art-based-research¿, PERIPETI, Århus: Werks Offset.

Gürgens G. R. og Rasmussen, B. (red.) (2012). Forestilling, framføring, forskning: Metodologi i anvendt teaterforskning (s. 7-47) (40 sider)

Graneheim, U. H. og Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today 24; 105-112 (7 sider)

Haseman (2006) «A Manifesto for Performative Research» http://eprints.qut.edu.au/3999/1/3999_1.pdf

Jacobsen, D. I. (2005) Hvordan gjennomføre undersøkelser? innføring i samfunnsvitenskapelig metode , Oslo: Høyskoleforlaget.

Jay, M. (1995): Seendets regimer i moderniteten. Index Nr. 3-4/95 (s. 94-101) (7 sider)

Jones, T. E. (2006). A method of search for reality: research and research degress in art and design I Macleod, Katy & Holdridge, Lin (red.): Thinking through art. London and New York: Routledge (s. 226-241) (14 sider)

Karlsson, H. (red.). The Routledge Companion to Research in the Arts . London and New York: Routledge, s. 44-63 (18 sider)

Kjørup, S. (1997). Forskning og samfund: en grundbog i videnskabsteori . København: Gyldendal (s. 11-38) (27 sider)

Krumsvik, R. J. (2014). Forskningsdesign og kvalitativ metode. Bergen: Fagbokforlaget

Kvale, S. (1997). Det kvalitative forskningsintervju. Oslo: Ad Notam Gyldendal (s. 19-41) (22 sider)

Leavy, Patricia. (2009). Method meets art: Art-Based Research Practice . New York: The Guilford Press.

Lindseth, A. og Norberg, A. (2004). A phenomenological hermeneutical method for researching lived experience. Scand J Caring Sci; 18; 145-153 (8 sider)

Mc. Niff. (1998) Art-Based Research , London: Jessica Kingsley Publishers. http://www.bris.ac.uk/parip/faq.htm

Nordenstam, T. (2000). Fra kunst til vitenskap: humanvitenskapenes grunnlag i et historisk perspektivBergen: Fagbokforlaget (s. 11-22, s. 37-57, s. 63-95, s. 119-129) (73 sider)

Pink, S. (2007). Doing Visual Ethnography . London: Sage (s. 1-62) (62 sider)

Pink, S. (2015). Doing Sensory Ethnography. London: Sage

Postholm, M. B. (2010). Kvalitativ metode: en innføring med focus på fenomenologi, etnografi og kasusstudier. Oslo: Universitetsforlaget

Rogg, E. (1998). Pierre Bourdieu: en tidlig brobygger I: Modernitet - refleksjoner og idébrytninger: en antologi. Ø. Nilsen & E. L. o. Fürst (red.) Oslo: Cappelen akademisk forlag (s. 35-59) (24 sider)

Rose, G. (2012). Visual Methodologies. An Introduction to Researching with Visual Materials. Los Angeles: Sage (s. 297-307, s. 317-327)) (20 sider)

Søndergaard, D. M. (2000). Destabiliserende diskursanalyse: veije ind i poststrukturalistisk inspirert empirisk forskning I: Kjønn og fortolkende metode: metodiske muligheter i kvalitativ forskning. H. Haavind (red.) Oslo: Gyldendal akademisk (s. 60-105) (45 sider)

Smith, Hazel, Dean, Roger (ed.). (2009) Practice-led Research, Research-led Practice in the Creative Arts.Edinburgh: Edinburgh University Press.

Thomson, P. (red.) (2008) Doing visual research with children and young people. London: Routledge

Vetlesen, Arne Johan. (2007). Hva er etikk? Oslo: Universitetsforlaget (s. 7-21, s. 58-88, s. 130-150) (64 sider)

Widerberg, K. (2001). Historien om et kvalitativt forskningsprosjekt: en alternativ lærebok Oslo: Universitetsforlaget (s. 116-163) (47 sider)

Winther Jørgensen, M., & Phillips, L. (1999). Diskursanalyse som teori og metode . Frederiksberg: Roskilde Universitetsforlag/Samfundslitteratur (s. 9-33, s. 72-104, s. 143-168, totalt 81 s.)

Østerud, S. (1998). Relevansen av begrepene "validitet" og "reliabilitet" i kvalitativ forskning I: Norsk pedagogisk tidsskrift, 1(2) (s. 119-129, totalt 10 sider)

Øyen, S. A, Solheim, B. (2013) Akademisk skriving: en skriveveiledning, Oslo: Cappelen Damm Akademisk.