Programplaner og emneplaner - Student
MEST4241 Mote og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Fashion and Society
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Masterstudiet har et fremtidsrettet fokus og et miljøbevisst perspektiv på design og produksjon der utviklingsarbeid og forskning i motefeltet står sentralt. Studieretning har både en praktisk og teoretisk tilnærming hvor kritisk refleksjon, og anvendelse av motevitenskap og moteproduksjon står i fokus. Masteren gir deg anledning til å undersøke motens samfunnsrelevans og utvikle masterprosjekter som kan føre til jobber som designer, produktutvikler, motejournalist, forsker eller entreprenør.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har:
- inngående kunnskap om nyere teori og praksis og hvordan disse påvirker fagområdet mote
- inngående kunnskap om drakthistoriske endringer sett i et kulturhistorisk perspektiv
- avansert kunnskap om produksjonssystemer og andre bransjemekanismer som påvirker motebransjen
Ferdigheter
Studenten kan:
- analysere motebransjens kompleksitet i lys av ulike teoretiske og praktiske tilnærminger
- sammenholde og anvende teoretisk kompetanse og praktiske erfaringer fra fagfeltet
- kan anvende kunnskap på nye områder og gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter på en selvstendig måte
- kan reflektere over etiske- og miljømessige problemstillinger innen design og produksjon av klær
- utpeke relevante problemstillinger på motefeltet og drøfte disse kritisk i et samfunnsperspektiv
- kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer
Generell kompetanse
Studenten:
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter
- kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser innen motefeltet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt. All undervisning, oppgaver og seminarer er obligatorisk.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminar
- en individuell, skriftlig oppgave hvor mote- og klesbransjens ulike roller og funksjon i samfunnet blir belyst Omfang: 2500-4000 ord.
- individuell presentasjon for medstudenter og lærere i FOU-seminar
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over to uker.
Omfang: 3500-5500 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Det er ein fordel om deltakarane alt har gjennomført emnet PHUV9110 Kunnskapsteorier for lærerutdanningsrelatert forskning eller tilsvarande før dei tar dette emnet.
Emnet kan takast som del av opplæringsdelen av ph.d.-programmet i utdanningsvitskap for lærarutdanning (180 studiepoeng).
Vurderingsuttrykk
Etter gjennomført emne har studenten følgjande læringsutbyte:
Kunnskap
- har kunnskap om historiske og moderne fenomenologiske perspektiv innanfor filosofi, metodologi og profesjonell praksis.
- har kunnskap om sentral omgrep i fenomenologi, samt nøkkelspørsmål knytt til forsking og etikk innanfor feltet
Ferdigheit
- kan gjere greie for og diskutere sentrale omgrep i fenomenologien
- kan drøfte korleis fenomenologi kan nyttast til å skildre og forstå profesjonsfaglege fenomen.
- kan drøfte etiske problemstillingar innanfor fenomenologisk forsking
kan gi kompetente munnlege presentasjonar av relevante tematikkar
Generell kompetanse
- kan drøfte sentrale kritikkar retta mot fenomenologiske perspektiv innanfor profesonsfagleg praksis og forsking
Sensorordning
Følgjande arbeidskrav må vere godkjent før eksamen kan avleggjast:
- To munnlege framlegg på 10-15 min. basert på lesing av tekstar i litteraturlista.
Arbeidskrav skal vurderast til "Godkjent" eller "Ikkje godkjent".
Det er krav om 80 % deltaking. Emnet er i stor grad organisert som studentaktive seminar som øver opp ferdigheit til å gi akademiske presentasjonar og føre kritiske diskusjonar om fenomenologi. Dette gir ein kompetanse som ikkje kan tileignast gjennom lesing av pensum åleine. Studentar med meir enn 20 % fråvær vil ikkje få sluttvurdering i emnet.