Programplaner og emneplaner - Student
MEST4221 Fagdidaktikk: kunst og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
 - Art and Design Education
 
- Omfang
 - 20.0 stp.
 
- Studieår
 - 2021/2022
 
- Emnehistorikk
 - 
                                                    
 
- Programplan
 
- 
    
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.
 - 
    
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
 - 
    
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
 - har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
 - har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk
 - har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
 - har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn
 
Ferdigheter
Studenten :
- kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
 - kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
 - kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
 - kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske og teoretiske problemstillinger
 - kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning
 
Generell kompetanse
Studenten:
- har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
 - kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
 - kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
 
 - 
    
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.
 - 
    
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
 - en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2500-4000 ord
 - deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere
 
 - 
    
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-5500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
 - 
    
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
 - 
    
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
 - 
    
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.