EPN-V2

MEST4221 Art and Design Education Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk: kunst og design
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history
  • Introduction

    I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.

  • Required preliminary courses

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Learning outcomes

    Kunnskap

    Studenten:

    • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
    • har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
    • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk
    • har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

    Ferdigheter

    Studenten :

    • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
    • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
    • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
    • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske og teoretiske problemstillinger
    • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
    • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
  • Teaching and learning methods

    Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.

  • Course requirements

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
    • en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2500-4000 ord
    • deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere
  • Assessment

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-5500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.

  • Permitted exam materials and equipment

    Alle.

  • Grading scale

    Gradert skala A-F.

  • Examiners

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.