EPN-V2

MEST4221 Art and Design Education Course description

Course name in Norwegian
Fagdidaktikk: kunst og design
Study programme
Master of Aesthetic Practices in Society
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.

Required preliminary courses

The following required coursework must be approved to pass clinical training:

  • Three reflection notes of 1,500 words (+/- 10%)*
  • Submitted and signed clinical training document
  • Approved radio terminal course for ambulance crews´

* If the student takes driving training in PMEDPRA10, he/she only needs to submit two reflection notes of 1,500 words (+/- 10%).

The student has up to two attempts to have the assignment approved during the placement period. If a written assignment is not approved, the student must rework it and submit it again. If the first attempt fails, the student will receive individual feedback and advice on what needs to be improved in order for the course requirement to be approved. The clinical practice placement will be registered as failed if the second attempt at meeting a written course requirement fails. This counts as one (1) attempt at passing the clinical practice placement.

Learning outcomes

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
  • har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk
  • har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn

Ferdigheter

Studenten :

  • kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
  • kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
  • kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
  • kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske og teoretiske problemstillinger
  • kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning

Generell kompetanse

Studenten:

  • har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
  • kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder

Teaching and learning methods

Not relevant.

Course requirements

Pass/fail.

Assessment

The midway and final assessments are made by the practice placement supervisor. The contact lecturer at OsloMet participates in the midway and final evaluation as needed. The final decision on whether to award a pass or fail grade is made by the university.

Permitted exam materials and equipment

Alle.

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.