Programplaner og emneplaner - Student
MEST4221 Fagdidaktikk: kunst og design Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Art and Design Education
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Emnehistorikk
-
- Programplan
-
Innledning
I dette emnet skal studenten tilegne seg solid kunnskap og fordypet fagdidaktisk forståelse som grunnlag for utøvelse av lærerrollen i samspill mellom utdanning og samfunn. Et samfunnsetisk perspektiv på utdanning innen design, kunst og håndverk vil bli problematisert i forhold til enkeltindividers valg og samfunnets utvikling. Kulturelt mangfold og dannelse i et bærekraftig perspektiv på utvikling av vår visuelle- og materielle kultur vil bli vektlagt. Grunn- og videregående opplæring og høyere utdanning vil bli problematisert i et samfunns- og profesjonsperspektiv. Utdanning og læreplaner innen feltet vil bli analysert og drøftet i en kulturell kontekst i lys av historie, samtid og framtid.
-
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
-
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om ulike diskurser innen utdanningsfeltet design, kunst og håndverk
- har inngående kunnskap om samspillet mellom utdanning og handling i et samfunnsetisk og bærekraftig perspektiv
- har inngående kunnskap om mål for og betydningen av utdanning innen design, kunst og håndverk
- har inngående kunnskap om utdanningspolitikk og fagfeltets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har avansert kunnskap om hvordan visuell og materiell kultur påvirker barn og unges liv og valg i et moderne og mangfoldig samfunn
Ferdigheter
Studenten :
- kan analysere læreplaner og undervisningspraksis innen fagfeltet design, kunst og håndverk ut fra relevante teoretiske tilnærminger
- kan drøfte forholdet mellom fagfeltets historie, innhold, undervisningsmetoder og utviklingspotensial
- kan drøfte og reflektere over samfunnsetiske perspektiv knyttet til bærekraft og miljø, kjønn, minoriteter og kulturelt mangfold
- kan anvende nasjonal og internasjonal forskning og egne erfaringer i arbeid med praktiske og teoretiske problemstillinger
- kan forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og strukturere og formulere faglige resonnement, samt anvende korrekt kildehenvisning
Generell kompetanse
Studenten:
- har inngående innsikt i den offentlige skolens rolle som en ikke-kommersiell institusjon, med et samfunnsbyggende kulturelt siktemål
- kan reflektere over egen læring og delta i kommunikasjon om sentrale utfordringer
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye områder
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger, seminarer og workshops der dialog og refleksjon knyttet til teori og praksis står sentralt.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
- en individuell, skriftlig besvarelse om kunnskapsstatus innen fagfeltet omfang: 2500-5500 ord
- deltakelse på FOU-seminar og individuell presentasjon for medstudenter og lærere
-
Vurdering og eksamen
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-5500 ord. Litteraturliste kommer i tillegg.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
-
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.