Programplaner og emneplaner - Student
MEST4211 Teater og samfunn Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Theatre in society studies
- Studieprogram
-
Masterstudium i estetiske fag
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Hensikten med emnet er at studenten skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper i matematikk for å møte kunnskapsområdet i utdanningen og å tilegne seg nødvendige skriftlige og muntlige ferdigheter.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har avansert kunnskap om drama/teater/anvendt teater sentrale teorier og kontemporære praksiser
- har inngående kunnskap om nyere dramapedagogikk, metoder fra dokumentarisk scenekunst, teater og helse, og ny dramaturgi
- har inngående kunnskap i hvordan metoder fra drama/teater/anvendt teater;kan brukes i;utvikling av lokalsamfunn og i samarbeid;med enkeltindivider
- har inngående kunnskap om identitetsbygging og performative maktperspektiver på sosiale og digitale plattformer
- Har avansert kunnskap om deltagelse, fasilitatorrollen og etiske problemstillinger knyttet til fagets praksis
;
Ferdigheter
Studenten:
- kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunn
- kan være kritisk reflekterende til aktuelle sceniske praksiser og drøfte scenekunst i en samfunnsmessig kontekst
- kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike kilder og anvende disse til å strukturere og drøfte sentrale faglige problemstillinger
;
Generell kompetanse
Studenten:
- har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom drama/anvendt teater og aktuelle samfunnsutfordringer i et bærekraftperspektiv
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på innovative måter for å gjennomføre dramapedagogiske forløp, anvendte teaterprosjekter og formidlingsoppdrag i ulike deler av samfunnet
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen veksler mellom forelesninger i drama/teater/scenekunst av lærere ved studiet og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, workshops, forelesninger og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidskrav 1: Observasjon og refleksjon over matematikk i en lek og/eller i en hverdagssituasjon, omfang omlag 700 ord
Arbeidskrav 2: Utforming av plan for en matematisk aktivitet bygd på arbeidskrav 1, omfang omlag 700 ord.
Arbeidskrav 3: Digital flervalgsoppgave med tidsbegrensning som avlegges via læringsplattformen
Krav til deltakelse
Det er krav om 80 % frammøte til undervisning og veiledning
Vurdering og eksamen
Muntlig presentasjon i grupper (2 - 3 studenter) ut fra oppgitt matematisk case, omfang 20 minutter.
Prøven avholdes i vårsemesteret.
Hjelpemidler ved eksamen
- Småbarns matematikkforståelse
- Matematikk i lek og hverdagssituasjoner
- Dokumentasjon av barnas matematikk
Vurderingsuttrykk
Gradert skala fra A-F
Sensorordning
To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.