EPN-V2

MEST4211 Teater og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre in society studies
Studieprogram
Masterstudium i estetiske fag
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk

Innledning

Hensikten med emnet er at studenten skal kunne tilegne seg nødvendige kunnskaper i matematikk for å møte kunnskapsområdet i utdanningen og å tilegne seg nødvendige skriftlige og muntlige ferdigheter.

Forkunnskapskrav

Ingen ut over opptakskrav.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten:

  • har avansert kunnskap om drama/teater/anvendt teater sentrale teorier og kontemporære praksiser
  • har inngående kunnskap om nyere dramapedagogikk, metoder fra dokumentarisk scenekunst, teater og helse, og ny dramaturgi
  • har inngående kunnskap i hvordan metoder fra drama/teater/anvendt teater;kan brukes i;utvikling av lokalsamfunn og i samarbeid;med enkeltindivider
  • har inngående kunnskap om identitetsbygging og performative maktperspektiver på sosiale og digitale plattformer
  • Har avansert kunnskap om deltagelse, fasilitatorrollen og etiske problemstillinger knyttet til fagets praksis

;

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunn
  • kan være kritisk reflekterende til aktuelle sceniske praksiser og drøfte scenekunst i en samfunnsmessig kontekst
  • kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike kilder og anvende disse til å strukturere og drøfte sentrale faglige problemstillinger

;

Generell kompetanse

Studenten:

  • har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom drama/anvendt teater og aktuelle samfunnsutfordringer i et bærekraftperspektiv
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på innovative måter for å gjennomføre dramapedagogiske forløp, anvendte teaterprosjekter og formidlingsoppdrag i ulike deler av samfunnet

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen veksler mellom forelesninger i drama/teater/scenekunst av lærere ved studiet og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, workshops, forelesninger og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav 1: Observasjon og refleksjon over matematikk i en lek og/eller i en hverdagssituasjon, omfang omlag 700 ord

Arbeidskrav 2: Utforming av plan for en matematisk aktivitet bygd på arbeidskrav 1, omfang omlag 700 ord.

Arbeidskrav 3: Digital flervalgsoppgave med tidsbegrensning som avlegges via læringsplattformen

Krav til deltakelse

Det er krav om 80 % frammøte til undervisning og veiledning

Vurdering og eksamen

Muntlig presentasjon i grupper (2 - 3 studenter) ut fra oppgitt matematisk case, omfang 20 minutter.

Prøven avholdes i vårsemesteret.

Hjelpemidler ved eksamen

  • Småbarns matematikkforståelse
  • Matematikk i lek og hverdagssituasjoner
  • Dokumentasjon av barnas matematikk

Vurderingsuttrykk

Gradert skala fra A-F

Sensorordning

To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.