EPN-V2

MEST4211 Teater og samfunn Emneplan

Engelsk emnenavn
Theatre in society studies
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Studieretningen fokuserer på hvordan drama og teater kan anvendes på ulike måter i samfunnet. Studiet har en teoretisk og praktisk tilnærming, og er sentrert rundt estetisk utforskning og fasilitering av anvendt teater i krysningen mellom kontekst og målgruppe. Studentene arbeider med perspektiver fra dramapedagogikk og skole, identitetsproblematikk, marginaliseringsprosesser og helse, dokumentarisk scenekunst, dramaturgi, disibility teater, performance og teatralitet. Studieretningen har et forsknings - og livsløpsperspektiv og åpnes opp mot ulike arbeidsfelt i samfunnet.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen ut over opptakskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskap

    Studenten:

    • har avansert kunnskap om drama/teater/anvendt teater sentrale teorier og kontemporære praksiser
    • har inngående kunnskap om nyere dramapedagogikk, metoder fra dokumentarisk scenekunst, teater og helse, og ny dramaturgi
    • har inngående kunnskap i hvordan metoder fra drama/teater/anvendt teater;kan brukes i;utvikling av lokalsamfunn og i samarbeid;med enkeltindivider
    • har inngående kunnskap om identitetsbygging og performative maktperspektiver på sosiale og digitale plattformer
    • Har avansert kunnskap om deltagelse, fasilitatorrollen og etiske problemstillinger knyttet til fagets praksis

    ;

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan anvende praktiske og teoretiske refleksjoner som utgangspunkt for å analysere relevante drama/teaterfaglige problemstillinger knyttet til fagets plass i et mangfoldig samfunn
    • kan være kritisk reflekterende til aktuelle sceniske praksiser og drøfte scenekunst i en samfunnsmessig kontekst
    • kan analysere og forholde seg kritisk og redelig til ulike kilder og anvende disse til å strukturere og drøfte sentrale faglige problemstillinger

    ;

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • har evne til selvstendig refleksjon i spennet mellom drama/anvendt teater og aktuelle samfunnsutfordringer i et bærekraftperspektiv
    • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på innovative måter for å gjennomføre dramapedagogiske forløp, anvendte teaterprosjekter og formidlingsoppdrag i ulike deler av samfunnet
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Undervisningen veksler mellom forelesninger i drama/teater/scenekunst av lærere ved studiet og gjesteforelesere. Studentene deltar aktivt i undervisningen og i gruppearbeid. Masterstudiet er basert på individuelle studier med deltagelse i grupper, workshops, forelesninger og seminarer. Det legges vekt på både teoretisk og praktisk arbeid som studieform.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:

    • minst 80% tilstedeværelse på obligatorisk undervisning og seminarer
    • en individuell, skriftlig oppgave innen det estetiske fagfeltet belyst gjennom vitenskapsteori, 2500-4000 ord.
    • individuell presentasjon av arbeidskravet for medstudenter og lærere i FOU-seminar
  • Vurdering og eksamen

    Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 2 uker. Omfang: 3500-5500 ord.

    Eksamen kan påklages.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala fra A-F

  • Sensorordning

    To interne sensorer. Ekstern sensor brukes jevnlig.