Programplaner og emneplaner - Student
MERG4200 Komplekse intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Complex Interventions in Work and Everyday Life
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2022/2023
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2023
- Timeplan
- Programplan
-
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler teorigrunnlaget for utvikling av komplekse intervensjoner for å fremme helse, aktivitet og samfunnsdeltakelse. Videre arbeider studentene med kritisk analyse av teoriene i sammenheng med egen problemstilling. Emnet bygger på MERG4100 og tar utgangspunkt i teorier om aktivitet, deltakelse og inkludering. Slike teorier kan bidra til forståelsen av aktuelle utfordringer som kan oppstå i folks hverdags- og arbeidsliv, og av hva som kan bidra til god helse og deltakelse. Studenten skal lære hvordan teori danner utgangspunkt for hvilke spørsmål de vil stille, hvilke metoder de vil bruke for å finne svar på spørsmålene og hvordan de kan fortolke svarene de finner. Studenten har mulighet til å arbeide videre med tematikk fra dette emnet i det valgbare emnet MAVIT5300 Kunnskapstranslasjon.
-
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
-
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan,;med utgangspunkt i ulike perspektiver og teorier analysere hverdags- og arbeidsliv i relasjon til helse og samfunnsdeltakelse;
- kan vurdere fasiliterende faktorer og barrierer for arbeidsdeltakelse
- kan vurdere teknologi og velferdsteknologi i sammenheng med intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv
- kan drøfte relasjoner mellom person, aktivitet og omgivelser i hverdags- og arbeidsliv
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere og anvende utvalgte teorier og modeller relatert til samspillet i hverdags- og arbeidsliv mellom person, aktivitet og omgivelser
- kan drøfte hvordan rammeverk for utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner kan anvendes for å fremme deltakelse i hverdags- og arbeidsliv
- kan kritisk vurdere kvaliteten av intervensjoner og -programmer som har til hensikt å fremme deltakelse i hverdags- eller arbeidsliv; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ; ;
;Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende ulike typer kunnskap for å reflektere over hvilken betydning;sammenhengen mellom person, aktivitet og omgivelser har for deltakelse i hverdags- og arbeidsliv ;
-
Arbeids- og undervisningsformer
Studenten skal gjennomføre praksisstudier ved operasjonsavdelinger eller dagkirurgiske enheter. Studenten skal under veiledning ivareta operasjonssykepleiers funksjons- og ansvarsområder ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling til akutt og/eller kritisk syke pasienter. Det forventes at studenten viser klar faglig fremgang, tar ansvar og i økende grad viser evne til å gjøre selvstendige vurderinger i utøvelsen av operasjonssykepleie.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Opptak til studiet.
-
Vurdering og eksamen
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om komplikasjoner ved akutt og/eller kritisk sykdom, avansert medisinsk behandling og operasjonssykepleie
- har kunnskap om det å møte akutt og/eller kritisk syke pasienters behov i en sårbar, kritisk og livstruende fase
- har kunnskap om infeksjonsforebyggende arbeid
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer medisinsk utstyr, for å kunne bruke utstyret på en sikker og forsvarlig måte og forebygge pasientskade
- har kunnskap om lover og forskrifter som regulerer infeksjonsforebyggende tiltak
- har kunnskap om klargjøring, anvendelse og risikomomenter ved bruk av medisinsk utstyr
- har kunnskap om ulike kirurgiske operasjonsmetoder, sårvurdering og sårbehandling
Ferdigheter
Studenten
- kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor operasjonssykepleie
- kan, under veiledning, gjennomføre observasjoner og praktiske vurderinger i den tiden pasienten er under kirurgisk undersøkelse og/eller behandling
Studenten kan, under veiledning, arbeide med praktiske og teoretiske problemstillinger relatert til operasjonssykepleierens funksjons- og ansvarsområder, og
- kan observere, vurdere og identifisere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende
- kan forebygge komplikasjoner ved kirurgisk undersøkelse og/eller behandling, og prioriterer pasientens sikkerhet
- kan forebygge og iverksette infeksjonsforebyggende tiltak
- kan forebygge at det oppstår skader ved leiring
- kan forebygge og behandle utilsiktet hypotermi
- kan kontrollere, klargjøre og anvende avansert medisinsk utstyr, kirurgiske instrumenter og operasjonsmateriell
- kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
- kan sikre kontinuitet i pasientens behandling ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
- kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
Generell kompetanse
Studenten
- kan, under veiledning, analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen operasjonssykepleie med utgangspunkt i relevant fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
- kan, under veiledning, ta initiativ til og igangsette behandling i prioritert rekkefølge, i samsvar med egen kompetanse og innenfor rammen av lover og bestemmelser
-
Hjelpemidler ved eksamen
Simulering og praksisstudier med veiledning.
-
Vurderingsuttrykk
For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:
- Studentens konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
-
Sensorordning
Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av praksisperioden.
Det er obligatorisk tilstedeværelse i praksisstudier. For at et praksisemne skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte tiden i hvert praksisemneemne. Fravær utover 10 % må tas igjen etter avtale med faglærer og praksisstedet. Fravær utover 20 % medfører at praksisemnet vurderes til ikke bestått. Ved ikke bestått skal hele praksisperioden tas om igjen.
-
Emneoverlapp
Bestått/ikke bestått.