Programplaner og emneplaner - Student
MERG4100 Kunnskapsgrunnlaget for aktivitet og deltakelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Knowledge Base for Occupation and Participation
- Studieprogram
-
Masterstudium i helsevitenskap - spesialisering i ergoterapi
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
HØST 2021
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Undervisningsspråk: Norsk
Emnet omhandler avansert kunnskap om forhold som kan hemme og fremme aktivitet og deltakelse gjennom livsløpet. Dette omfatter individuelle forhold, men også samfunnsmessige utfordringer knyttet til å skape inkluderende arenaer i samfunnet. Arbeidslivet er en viktig arena i samfunnet hvor disse utfordringene kommer til uttrykk. Hovedfokus i emnet er å sette studentene i stand til å finne frem til, sammenstille og vurdere kunnskapsgrunnlaget for utvikling av ergoterapeutiske intervensjoner. Studentene skal utføre systematiske litteratursøk, vurdere forskningslitteratur kritisk og gjøre en kunnskapsoppsummering på et tematisk område som de selv avgrenser.
Studentene kan arbeide videre med tematikk fra dette emnet når de senere tar emnene MERG4200 Komplekse intervensjoner i hverdags- og arbeidsliv og MAVIT4070 Forskningsdesign og prosjektbeskrivelse.
Forkunnskapskrav
Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helsevitenskap og ha autorisasjon som ergoterapeut.
Læringsutbytte
Barnehagepedagogikk (30 studiepoeng) inngår som del av tilleggsutdanning i barnehagepedagogikk (60 studiepoeng). Emnet er samlingsbasert og går over to semestre med eksamen siste semester. Gjennom studiet får studentene oppdatert kunnskap i sentrale fagområder som samsvarer med rammeplan for barnehagen.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter fullført modul kan studenten dokumentere følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har kunnskap om rammeplanens innhold og fagområder og viser hvordan disse kan komme til uttrykk og anvendes på nye måter i barnehagens pedagogiske arbeid
- har kunnskap om teori om lekens betydning i barns liv og om sammenhenger mellom omsorg, lek, læring, utvikling og danning i barnehagen
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i sentrale teorier knyttet til barnehagens helhetlig læringssyn og knytte dette til barnehagens samfunnsmandat
- har kunnskap om ledelse, veiledning og etiske problemstillinger i arbeid med ansatte og foreldre
- har utvidet kunnskap om språkmiljøets betydning og barnelitteratur i barnehagen
- har kunnskap om barnehagens samfunnsmandat og særskilte verdigrunnlag i et samfunn preget av mangfold
- har kunnskap om FN's bærekraftsmål og barnehagens rolle i en bærekraftig fremtid
Ferdigheter
Studenten viser
- evne til refleksjon og innsikt i hva det vil si å være leder og veileder i en barnehage
- evne til å bruke relevante metoder til å observere og dokumentere barnehagens arbeid som grunnlag for refleksjon og videreutvikling av det pedagogiske arbeidet
- evne til å dokumentere og utvikle kvaliteter ved det pedagogiske miljøet
- evne til å reflektere kritisk over ulike perspektiv og utfordringer ved barns medvirkning i barnehagen
Generell kompetanse
Studenten
- har didaktisk kompetanse til å vurdere, planlegge og gjennomføre pedagogisk arbeid med bakgrunn i barnehagens rammeplan
- har endrings- og utviklingskompetanse knyttet til barnehagens pedagogiske arbeid, og kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i barnehagen
- har kompetanse i bruk av digitale verktøy og medier i barnehagens pedagogiske arbeid
- har digital kompetanse, herunder digital dømmekraft, og kan bidra til nytenking om faglig kommunikasjon med foreldre og andre samarbeidspartnere
- faglig og relasjonell kompetanse i å utøve ledelse i tråd med barnehagens verdigrunnlag og kunnskap om ledelses- og organisasjonsutvikling
- kan formidle selvstendig arbeid og behersker varierte uttrykksformer knyttet til barnehagepedagogikk
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeidsmåtene vil variere mellom fysisk forelesning, videoforelesning, seminar/workshop, gruppearbeid, individuelle arbeidsoppgaver, ulike digitale verktøy, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i prosessgrupper og veiledning i gruppe. OsloMets digitale læringsplattform benyttes til innlevering og vurdering av arbeidskrav. Kommunikasjon med lærere og medstudenter og mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform.
Mellom samlingene foregår veiledning, diskusjoner og oppgaveinnleveringer på læringsplattformen, basert på egen lesning og observasjon, utprøvning og praksis i barnehagen. Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene og at digitale medier og verktøy brukes. Studentene må påregne høy egeninnsats i studiet.
Integrering av teori og praksis skal skje gjennom eget arbeid i barnehage (fokus på barn over tre år) arbeid med litteratur og refleksjoner individuelt og sammen med medstudenter og lærere.
Deltakerne organiseres i mindre arbeidsgrupper. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppen bidra til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage.
Lederpraksis på egen arbeidsplass
Studentene skal gjennomføre fem ukers lederpraksis på egen arbeidsplass med fokus på personalledelse og organisasjonsutvikling i tilknytning til hovedtema 5 Ledelse og utvikling i en lærende organisasjon, Lederpraksisen er ikke veiledet. Denne lederpraksisen vil ha særlig fokus på endrings- og utviklingsarbeid med vekt på veiledning og styrking av personalets kompetanse. Lederpraksisen skal dokumenters og godkjennes i form av et arbeidskrav. For nærmere informasjon, se arbeidskrav 3. Mer informasjon vil i tillegg bli gitt på samling.
Vurdering og eksamen
Individuell prosjekteksamen, i form av en oppgave som utarbeides i løpet av emneperioden. Omfang: Inntil 3500 ord inkludert referanser.
Ny eksamen: Dersom oppgaven vurderes til F (ikke bestått) har studenten anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Ingen hjelpemidler
Sensorordning
Det gis gradert karakter med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.
Vurderingskriterier
A: Fremragende: Fremragende prestasjon som klart utmerker seg. Viser stor grad av selvstendighet.
Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden). Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
B: Meget god: Meget god prestasjon som ligger over gjennomsnittet. Viser evne til selvstendighet.
Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
C: God: Gjennomsnittlig prestasjon som er tilfredsstillende på de fleste områder.
Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en godt evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
D: Nokså god: Prestasjon under gjennomsnittet, men en del vesentlige mangler.
Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
E: Tilstrekkelig: Prestasjon som tilfredsstiller minimumskravene, men heller ikke mer.
Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
F: Ikke bestått: Prestasjon som ikke tilfredsstiller minimumskravene.
Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.
Emneoverlapp
Eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor.