EPN-V2

MENDIPRA Kunnskapsbasert praksis i fysioterapi Emneplan

Engelsk emnenavn
Knowledgebased Clinical Physiotherapy
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Emnet omfatter i hovedsak aktivt pasient-/brukerrettet arbeid gjennom to praksisperioder. Læringsutbyttene fra alle tidligere emner aktualiseres, integreres, prøves i praksis og danner grunnlag for utvikling av ny teoretisk og praktisk kompetanse. Studentene veiledes av autorisert fysioterapeut. Kunnskaper, ferdigheter og erfaringer fra tidligere emner integreres i klinisk fysioterapipraksis på en selvstendig og begrunnet måte. Emnet har et bredt fundament som belyses gjennom flere fysioterapifaglige perspektiver. I den kliniske virksomheten inngår fysioterapeutisk undersøkelse, behandling, habilitering og rehabilitering, samt helsefremmende og forebyggende arbeid.

Biopsykososial forståelsesmodell og ICF-rammeverket er viktige deler av det teoretiske fundamentet for praksis. Sentralt er relasjonen og arbeidsalliansen mellom pasient og terapeut. Mensendieck-tradisjonen vektlegger pasientens egenlæring og endringsprosess. Hensiktsmessige bevegelsesmønstre og atferd søkes automatisert og overført til dagliglivets aktiviteter. I møte med pasienter med langvarige smerter, integrerer studenten kunnskap om oppdatert smertefysiologi i en somatokognitiv behandlingstilnærming.

Forkunnskapskrav

Eksamensform: Individuell skriftlig eksamen på 3 timer

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal studenten ha følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • integrere tidligere teorigrunnlag, og problematisere aktuell praksissituasjon i lys av teoretiske perspektiver
  • oppsøke, vurdere og aktivere relevant forskning i forhold til aktuell praksissituasjon

Ferdigheter

Studenten kan

  • velge, begrunne og utføre en fysioterapeutisk undersøkelse, med utgangspunkt i ICF rammeverket
  • gjenkjenne indikasjoner på mulig alvorlig, underliggende patologi
  • kartlegge miljøfaktorer og personlige faktorer, og vurdere hvordan de virker inn på pasientens funksjon, arbeidsevne og helse
  • tolke og sammenfatte funn fra undersøkelsen, samt stille en funksjonsdiagnose basert på en helhetlig, biopsykososial vurdering
  • sette målsetninger for behandling, i samarbeid med pasient
  • planlegge, begrunne og utføre fysioterapeutisk behandling og rehabilitering, individuelt og i gruppe, samt evaluere og eventuelt endre tilnærming og tiltak
  • planlegge, begrunne og utføre relevante helsefremmende og forebyggende tiltak for pasient
  • fremme pasientens egenlæring og overføring av læring til dagliglivets aktiviteter
  • vise empati og fremme deltakelse, brukermedvirkning og likeverdig relasjon med pasient
  • kommunisere og samarbeide med pasient og andre, samt vurdere behov for tverrprofesjonelt samarbeid og samhandling
  • dokumentere relevant informasjon i journal, og gjøre rede for kliniske resonnering med begrunnelse i kunnskapsbasert praksis

Generell kompetanse

Studenten kan

  • overholde gjeldende lover, rammebetingelser og yrkesetiske retningslinjer for fysioterapeuter, blant annet taushetsplikt og personvern
  • følge regler og rutiner ved praksisstedet, deriblant å organisere eget arbeid og ivareta krav om journalføring, orden og hygiene
  • vise respekt for pasient og andre sine meninger og ønsker, samt kulturelle og sosiale forskjeller
  • reflektere over egen faglig utøvelse og identifisere eget læringsbehov, samt ta initiativ til og ansvar for å innhente ny kunnskap og nye ferdighetervise vilje og evne til å gi veiledning

Arbeids- og undervisningsformer

I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Sensorordning: En intern sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Eksamensresultat kan påklages.

Ved eventuell utsatt eksamen kan muntlig eksamensform bli benyttet. Eksamensresultat kan da ikke påklages.

Vurdering og eksamen

Praksis

Læringsutbyttene er formulert likt for de to praksisperiodene, men kravene til bestått periode er forskjellige, jf arbeidsheftet for praksis. Det forventes en tydelig progresjon mellom første og andre periode. Progresjonen gjenspeiler en større grad av selvstendighet og trygghet i den fysioterapifaglige utøvelsen, større handlingsrepertoar, økende grad av refleksjon, styrket evne til å tilpasse seg behandlingssituasjoner, samt bedre struktur og effektivitet.

Eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell klinisk eksamen over 1* eller 2 dager**

*Gjelder avdelinger hvor det kan knyttes stor usikkerhet til om pasienter er i stand til å være tilstede to sammenhengende dager.

**Gjelder avdelinger hvor det kan påregnes at pasienter kan være tilstede to sammenhengende dager.

«Arbeidsheftet for klinisk praksis» skal angi hvilket alternativ som gjelder for den enkelte avdeling. Studentene skal få beskjed om hvilket alternativ som gjelder i starten av studieåret.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Ekstern og intern sensor vurderer alle studentene.