Programplaner og emneplaner - Student
MENDI2200 Public Health, Physical Activity and Movement Course description
- Course name in Norwegian
- Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse
- Study programme
-
Physiotherapy Mensendieck Programme
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Skoleeksamen på 5 timer.
Required preliminary courses
Ingen hjelpemidler er tillatt.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for et folkehelseperspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse, og har kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid som fagfelt
- har bred kunnskap om styrke-, utholdenhets- og bevegelighetstrening
- kan redegjøre for ulike teorier innen bevegelseslære
- kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
- kan redegjøre for personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
- har kunnskap om hvordan man skaper læring og utvikling i Mensendieck-grupper med bakgrunn i pedagogisk og psykologisk teori
- har kunnskap om organisering og ledelse av trening og behandling i grupper
Ferdigheter
Studenten kan
- lede og organisere mensendieckgymnastikkgrupper som et prosjekt som strekker seg over tid
- planlegge, gjennomføre og evaluere mensendieckgymnastikkgrupper i ekstern praksis
- planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset ulike bevegelsesgrupper i helsefremmende og forebyggende arbeid
- ivareta individets individuelle funksjonsutfordringer i gruppe
- demonstrere og vurdere ulike instruktørroller
- reflektere rundt egne bevegelseserfaringer fra ulike teoretiske perspektiv
- drøfte mensendieckgymnastikk i lys av ulike teorier innen bevegelseslære
- drøfte teorier og demonstrere ulike tilnærminger innen stressmestring
- anvende biomekanisk funksjonsforståelse i analyse av bevegelse
- formidle kunnskap om tilpasset fysisk aktivitet
- drøfte fysioterapeuters fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt folkehelsearbeid
Generell kompetanse
Studenten kan
- i sin faglige praksis utvise ansvar, samarbeidsevne, initiativ og selvstendighet
- bidra aktivt i forbedring, utvikling og promotering av tjenestetilbud og fagutøvelse i et folkehelseperspektiv
Teaching and learning methods
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen innebærer allsidige bevegelsesaktiviteter og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi. Gjennom hele emnet har studentene praksis i veiledning og instruksjon av grupper for eksterne deltagere. De får veiledning og tilbakemelding både fra faglærer og medstudenter.
Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og mappe være innlevert. Mappen skal inneholde 4-6 oppgaver på til sammen 7000 ord.
Obligatorisk tilstedeværelse
Det kreves:
- minimum 90 % obligatorisk deltagelse i praksis som blant annet omfatter grupper med eksterne deltakere
- minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstrening og seminarer som blant annet omfatter forskjellig bevegelsespraksis
Assessment
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe, inntil 45 minutter
Grading scale
Gradert skala A-F.
Examiners
Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.