EPN-V2

MENDI2200 Public Health, Physical Activity and Movement Course description

Course name in Norwegian
Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse
Study programme
Physiotherapy Mensendieck Programme
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2020/2021
Course history

Introduction

Skoleeksamen på 5 timer.

Required preliminary courses

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan redegjøre for et folkehelseperspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse, og har kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid som fagfelt
  • har bred kunnskap om styrke-, utholdenhets- og bevegelighetstrening
  • kan redegjøre for ulike teorier innen bevegelseslære
  • kan beskrive og gjøre rede for sentrale arbeidsfysiologiske prinsipper og ulike tester og målinger som er aktuelle for fysioterapeuters virksomhet
  • kan redegjøre for personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
  • har kunnskap om hvordan man skaper læring og utvikling i Mensendieck-grupper med bakgrunn i pedagogisk og psykologisk teori
  • har kunnskap om organisering og ledelse av trening og behandling i grupper

Ferdigheter

Studenten kan

  • lede og organisere mensendieckgymnastikkgrupper som et prosjekt som strekker seg over tid
  • planlegge, gjennomføre og evaluere mensendieckgymnastikkgrupper i ekstern praksis
  • planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset ulike bevegelsesgrupper i helsefremmende og forebyggende arbeid
  • ivareta individets individuelle funksjonsutfordringer i gruppe
  • demonstrere og vurdere ulike instruktørroller
  • reflektere rundt egne bevegelseserfaringer fra ulike teoretiske perspektiv
  • drøfte mensendieckgymnastikk i lys av ulike teorier innen bevegelseslære
  • drøfte teorier og demonstrere ulike tilnærminger innen stressmestring
  • anvende biomekanisk funksjonsforståelse i analyse av bevegelse
  • formidle kunnskap om tilpasset fysisk aktivitet
  • drøfte fysioterapeuters fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt folkehelsearbeid

Generell kompetanse

Studenten kan

  • i sin faglige praksis utvise ansvar, samarbeidsevne, initiativ og selvstendighet
  • bidra aktivt i forbedring, utvikling og promotering av tjenestetilbud og fagutøvelse i et folkehelseperspektiv

Teaching and learning methods

Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen innebærer allsidige bevegelsesaktiviteter og laboratorieseminar i arbeidsfysiologi. Gjennom hele emnet har studentene praksis i veiledning og instruksjon av grupper for eksterne deltagere. De får veiledning og tilbakemelding både fra faglærer og medstudenter.

Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.

Course requirements

For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og mappe være innlevert. Mappen skal inneholde 4-6 oppgaver på til sammen 7000 ord.

Obligatorisk tilstedeværelse

Det kreves:

  • minimum 90 % obligatorisk deltagelse i praksis som blant annet omfatter grupper med eksterne deltakere
  • minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstrening og seminarer som blant annet omfatter forskjellig bevegelsespraksis

Assessment

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe, inntil 45 minutter

Grading scale

Gradert skala A-F.

Examiners

Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.