EPN-V2

MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Public Health, Physical Activity and Movement
Studieprogram
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk

Innledning

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • kan, under veiledning, drøfte barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling
  • kan, under veiledning, drøfte barns grunnleggende behov og hvordan komplikasjoner og utviklingsskader kan forebygges
  • kan, under veiledning, drøfte sykdommer hos barn, behandling av disse og eventuelt komplikasjoner knyttet til dette
  • kan, under veiledning, kritisk vurdere og tolke barns, foreldre og søskens opplevelser, reaksjoner og behov ved akutt, kritisk eller kronisk sykdom, i et flerkulturelt perspektiv

Ferdigheter

Studenten

  • kan, under veiledning, analysere og forholde seg kritisk til teori og metoder innenfor barnesykepleie
  • kan, under veiledning, argumentere med utgangspunkt i barnets alder og utviklingstrinn, barnets /omsorgspersonenes/søskens opplevelser, situasjon og rettigheter
  • kan, under veiledning, identifisere og analysere komplikasjoner (inkl. infeksjoner), traumatiske opplevelser og utviklingsskader som følge av undersøkelser, behandling og sykehusopphold
  • kan, under veiledning, utøve barnesykepleie med respekt for barn og omsorgspersoners integritet, autonomi og verdighet
  • kan, under veiledning, anvende kunnskap om barns måter å uttrykke symptomer, smerter og angst på, for å kartlegge, vurdere, forebygge, behandle og lindre smerte og ubehag
  • kan, under veiledning, identifisere og ivareta det friske i barnet, fremme mestring, vekst og utvikling, samt opprettholde håp, livskvalitet og mening
  • kan, under veiledning, arbeide med praktisk og teoretisk problemløsning innen barnesykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
    • identifisere og analysere barnets generelle og spesielle behov, ressurser og problemer
    • planlegge, prioritere og iverksette nødvendige tiltak for å opprettholde eller gjenopprette livsviktige funksjoner
    • anvende avansert medisinsk utstyr i tråd med lover, forskrifter og gjeldende prosedyrer
    • iverksette trygghetsskapende tiltak og forebygge bruk av tvang
    • samarbeide med og benytte omsorgspersonenes kompetanse i barnesykepleien, avhengig av deres ønsker og ressurser og barnets tilstand
    • informere, veilede og undervise barn og omsorgspersoner
    • anvende relevante digitale verktøy i yrkesutøvelsen
    • bidra til kontinuitet i behandlingen av barn ved skriftlig og muntlig dokumentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kan, under veiledning, anvende kunnskaper og ferdigheter for å utvikle handlingsberedskap og handlingskompetanse i akutte og kritiske situasjoner
  • kan, under veiledning, analysere relevante etiske problemstillinger innen barnesykepleie med utgangspunkt i fag-, forsknings-, erfarings- og pasientkunnskap
  • kan, under veiledning, samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av barn
  • kan, under veiledning, handle i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og helselovgivningen
  • kan reflekterer over egne handlinger, deltar i veiledning og evaluerer egen praksis

Forkunnskapskrav

Etter fullført studium har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har utvidet kunnskap om

  • realkompetanse i et samfunnsperspektiv
  • realkompetansevurdering og kulturelle kontekster
  • lover og regler knyttet til realkompetanse
  • føringer og retningslinjer for realkompetansevurdering
  • fasene i et realkompetansearbeid nasjonalt og internasjonalt

Ferdigheter

Studenten kan

  • veilede søkere til å dokumentere kompetanse
  • bygge relasjoner basert på tillit og aksept
  • velge hensiktsmessige metoder for kartlegging og vurdering av realkompetanse
  • utøve skjønn basert på egen fagkompetanse
  • vurdere helhetlig kompetanse
  • samarbeide med andre involverte i realkompetansearbeidet

Generell kompetanse

Studenten kan

  • bidra til nytenking og innovasjon i realkompetansearbeidet
  • veilede flerfaglige grupper i utvikling av realkompetansevurdering
  • reflektere kritisk over egen rolle og kompetanse i realkompetansearbeidet
  • anerkjenne kompetanse på tvers av kulturer
  • forklare sammenhengen mellom realkompetansevurdering og arbeidslivets kompetansekrav

Læringsutbytte

Studiet er et samlingsbasert deltidsstudium og kan organiseres over to semestre eller ett semester ut fra oppdragsgivers ønsker. På samlingene vil det være forelesninger med introduksjon av faglige temaer, dialog, gruppeoppgaver, erfaringsdeling og litteraturstudier. Det forutsetter at deltakerne er aktive på samlingene og bidrar med erfaringer og refleksjoner i det læringsfellesskapet studiegruppen utgjør. Mellom samlingene arbeider deltakerne individuelt og gruppevis med oppgaver i tilknytning til de ulike fasene og rollene i realkompetansearbeidet. Litteraturstudier og bruk av nettressurser inngår også.

Det legges vekt på at innholdet og arbeidsformene skal være praksisnære og relevante for arbeid med realkompetanse. Studieopplegget inkludert arbeidskravene skal bidra til forståelse for rolle og ansvar, egenvurdering og refleksjon rundt egen praksis samt profesjonalisering av arbeidet med alle faser i realkompetansevurdering.

Arbeids- og undervisningsformer

The exam in the course is an individual supervised exam of 6 hours.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Avsluttende vurdering er en individuell hjemmeeksamen med varighet tre uker, der studenten skriver en selvvalgt oppgave knyttet til roller og ansvar for realkompetanse. Omfang 2500-3000 ord. Problemstillingen skal godkjennes av faglærer.

Ny/utsatt eksamen

Utsatt eksamen gjennomføres på samme måten som ordinær eksamen.

Til første nye hjemmeeksamen leveres en omarbeidet versjon av oppgaven som ble levert til ordinær eksamen. Ved senere forsøk leveres ny oppgave.

Vurdering og eksamen

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på de besvarelsene som er vurdert skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor brukes i samsvar med retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet.

Sensorordning

  • Mål og intensjoner med kartlegging og verdsetting av realkompetanse
  • Det juridiske grunnlaget - rammene for realkompetansevurdering
  • Roller, oppgaver og ansvar for de ulike fasene i arbeid med realkompetanse
  • Analyse av læreplaner/studieplaner
  • Likeverdig kompetanse
  • Skjønnsutøvelse
  • Vurdering i et flerkulturelt perspektiv
  • Verktøy og metoder for kartlegging og verdsetting av realkompetanse