Programplaner og emneplaner - Student
MENDI2200 Folkehelse, fysisk aktivitet og bevegelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Public Health, Physical Activity and Movement
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i fysioterapi - studieretning mensendieck
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Emnehistorikk
-
Innledning
Overordnet tema er bevegelse og fysisk aktivitet i et helsefremmende og forebyggende perspektiv. Bevegelse og fysisk aktivitet belyses ut fra ulike teoretiske perspektiver som integreres med ferdighetstrening og praksis. Treningslære og bevegelseslære er en viktig del av emnet. Det legges stor vekt på gruppetrening for at studentene skal kunne kvalifisere seg til instruktører i Mensendieckgymnastikk. Emnet omhandler også rammebetingelsene som styrer helsefremmende og forebyggende virksomhet: lover, forskrifter, politiske føringer og andre bestemmelser.
Forkunnskapskrav
Studenten må ha bestått 1. studieår.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten
- kan redegjøre for et folkehelseperspektiv på fysisk aktivitet og bevegelse, og har kunnskap om helsefremmende- og forebyggende arbeid som fagfelt
- har bred kunnskap om styrke-, utholdenhets- og bevegelighetstrening
- kan redegjøre for ulike teorier innen bevegelseslære
- kan redegjøre for personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse
- har kunnskap om hvordan man skaper læring og utvikling i Mensendieck-grupper med bakgrunn i pedagogisk og psykologisk teori
- har kunnskap om organisering og ledelse av trening og behandling i grupper.
Ferdigheter
Studenten kan
- lede og organisere mensendieckgymnastikkgrupper som et prosjekt som strekker seg over tid
- planlegge, gjennomføre og evaluere mensendieckgymnastikkgrupper i ekstern praksis
- planlegge og gjennomføre aktiviteter tilpasset ulike bevegelsesgrupper i helsefremmende og forebyggende arbeid
- ivareta individets individuelle funksjonsutfordringer i gruppe
- demonstrere og vurdere ulike instruktørroller
- reflektere rundt egne bevegelseserfaringer fra ulike teoretiske perspektiv
- drøfte mensendieckgymnastikk i lys av ulike teorier innen bevegelseslære
- drøfte teorier og demonstrere ulike tilnærminger innen stressmestring
- anvende biomekanisk funksjonsforståelse i analyse av bevegelse
- formidle kunnskap om tilpasset fysisk aktivitet
- drøfte fysioterapeuters fagspesifikke bidrag i tverrprofesjonelt folkehelsearbeid.
Generell kompetanse
Studenten kan
- i sin faglige praksis utvise ansvar, samarbeidsevne, initiativ og selvstendighet
- bidra aktivt i forbedring, utvikling og promotering av tjenestetilbud og fagutøvelse i et folkehelseperspektiv.
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene veksler mellom forelesninger, seminarer, ferdighetstrening, gruppearbeid og selvstudier. Ferdighetstreningen innebærer allsidige bevegelsesaktiviteter.
Gjennom hele emnet har studentene praksis i veiledning og instruksjon av grupper for eksterne deltagere. De får veiledning og tilbakemelding både fra faglærer og medstudenter.
Skriftlige oppgaver samles i en mappe som må innleveres for å kunne fremstille seg til eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
I praksis som blant annet omfatter grupper med eksterne deltagere, kreves minimum 90 % obligatorisk studiedeltagelse. Det kreves minimum 80 % obligatorisk tilstedeværelse på ferdighetstrening og seminarer som blant annet omfatter forskjellig bevegelsespraksis.
Arbeidskrav
Mappe, 4 - 6 oppgaver på til sammen 7000 ord.
Vurdering og eksamen
For å fremstille seg til eksamen må kravene til obligatorisk tilstedeværelse være tilfredsstilt og mappe være innlevert. Mappen skal inneholde 4 - 6 oppgaver på til sammen 7000 ord.
Eksamensinnhold: Læringsutbyttene
Eksamensform: Individuell praktisk og muntlig eksamen med utgangspunkt i mappe, inntil 45 minutter
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F
Sensorordning
Alle studentene vurderes av to sensorer. 15 % av studentene vurderes av en ekstern og en intern sensor. De øvrige vurderes av to interne sensorer.